Schippers gezocht voor Watertruck

Neem een kleine duwboot en een of twee duwbakjes, noem het samenstel Watertruck en een vernieuwend vervoersconcept is geboren. Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) heeft er 1,78 miljoen euro voor beschikbaar en wil er het vrachtvervoer over de kleine Franse, Nederlandse en Belgische vaarwegen mee optimaliseren en stimuleren.

Door Marja de Vet
In het Watertruck-concept werkt de bemanning in ploegendiensten van 8 uur en is geen sprake meer van bewoning van het schip. De bemanning wordt afgelost en gaat naar huis. VIM is momenteel naarstig op zoek naar schippers die willen meedoen aan diverse proeven. Bedoeling is dat ze met hun eigen materieel het Watertruck-concept zoveel mogelijk benaderen. Hiervoor is een vergoeding beschikbaar. ‘Ten opzichte van de traditionele binnenvaart biedt Watertruck twee belangrijke voordelen’, zegt projectmanager Marleen Bellen van Watertruck. ‘Er zijn geen accommodaties meer nodig aan boord van de kleine duwboot en het laden en lossen wordt losgekoppeld van de navigatie. De boot kan doorvaren, terwijl de bakken worden gelost of geladen, wat economisch aantrekkelijk is. Watertruck wil afrekenen met de grootste bedreigingen van de huidige traditionele binnenvaart, namelijk het gebrek aan arbeidskrachten en het verdwijnen van kleine binnenschepen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schippers gezocht voor Watertruck | Schuttevaer.nl

Schippers gezocht voor Watertruck

Neem een kleine duwboot en een of twee duwbakjes, noem het samenstel Watertruck en een vernieuwend vervoersconcept is geboren. Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) heeft er 1,78 miljoen euro voor beschikbaar en wil er het vrachtvervoer over de kleine Franse, Nederlandse en Belgische vaarwegen mee optimaliseren en stimuleren.

Door Marja de Vet
In het Watertruck-concept werkt de bemanning in ploegendiensten van 8 uur en is geen sprake meer van bewoning van het schip. De bemanning wordt afgelost en gaat naar huis. VIM is momenteel naarstig op zoek naar schippers die willen meedoen aan diverse proeven. Bedoeling is dat ze met hun eigen materieel het Watertruck-concept zoveel mogelijk benaderen. Hiervoor is een vergoeding beschikbaar. ‘Ten opzichte van de traditionele binnenvaart biedt Watertruck twee belangrijke voordelen’, zegt projectmanager Marleen Bellen van Watertruck. ‘Er zijn geen accommodaties meer nodig aan boord van de kleine duwboot en het laden en lossen wordt losgekoppeld van de navigatie. De boot kan doorvaren, terwijl de bakken worden gelost of geladen, wat economisch aantrekkelijk is. Watertruck wil afrekenen met de grootste bedreigingen van de huidige traditionele binnenvaart, namelijk het gebrek aan arbeidskrachten en het verdwijnen van kleine binnenschepen.

  • Nieuw initiatief kleine duwcombinaties met personeel

‘De gemiddelde leeftijd van de huidige schippers ligt rond de 50′, zegt Bellen. ‘Hun kinderen willen niet meer varen of alleen nog met grote schepen. Wij denken dat er een gebrek aan schippers is, omdat deze manier van leven maar voor weinig mensen aantrekkelijk is. Watertruck wil daarom een andere vorm van werken op het water promoten. Een vorm die wel aantrekkelijk is.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer