Door Marja de Vet
In het Watertruck-concept werkt de bemanning in ploegendiensten van 8 uur en is geen sprake meer van bewoning van het schip. De bemanning wordt afgelost en gaat naar huis. VIM is momenteel naarstig op zoek naar schippers die willen meedoen aan diverse proeven. Bedoeling is dat ze met hun eigen materieel het Watertruck-concept zoveel mogelijk benaderen. Hiervoor is een vergoeding beschikbaar. ‘Ten opzichte van de traditionele binnenvaart biedt Watertruck twee belangrijke voordelen’, zegt projectmanager Marleen Bellen van Watertruck. ‘Er zijn geen accommodaties meer nodig aan boord van de kleine duwboot en het laden en lossen wordt losgekoppeld van de navigatie. De boot kan doorvaren, terwijl de bakken worden gelost of geladen, wat economisch aantrekkelijk is. Watertruck wil afrekenen met de grootste bedreigingen van de huidige traditionele binnenvaart, namelijk het gebrek aan arbeidskrachten en het verdwijnen van kleine binnenschepen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?