Door Hans Heynen
Dat vindt Ed Frerichs, schipper-eigenaar van het mts Benjamin (82 x 8,20 meter, 1180 ton). Frerichs voer de afgelopen 20 jaar voor Tankfracht. Na het faillissement van Tankfracht zocht hij een alternatief. Hij wilde direct gaan varen voor een verlader, een oliehandelaar met wie hij een goede relatie had opgebouwd. Probleem was dat alle tankers die voor de failliete bevrachters Tankfracht, Oeltrans en Max Sötje voeren waren ‘geblacklist’ door EBIS, aangezien er geen barge-operator meer achter stond. Schippers die overstapten naar andere bevrachters konden hun EBIS-gegevens vrij eenvoudig omzetten. Frerichs wilde zijn bevrachting echter zelf regelen om direct met de bevriende verlader te kunnen werken. Transportbedrijf Frerichs zou daarbij als barge-operator kunnen fungeren. Hij liet voor 3500 euro een eigen handboek met veiligheidsmanagementsysteem maken door Transafe BV uit Werkendam. Daarmee dacht hij aan de HSSEQ (Health Safety Security Safeguards and Environment and Quality) eisen te kunnen voldoen. Transafe BV doet dit werk ook voor reders en bevrachters die als barge-operator fungeren in de tankvaart. Transafe BV staat zelf in het veiligheidshandboek vermeld als veiligheidsadviseur. Tankvaartondernemer John van Maren fungeert als back up.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?