Afvalbijdrage van 7,50 euro moet omhoog

De 7,50 euro die de binnenvaart sinds 1 januari per kuub gasolie betaalt voor de verwerking van scheepsafval is nu al te laag. Dat stelt coördinator Scheepsafvalstoffenbesluit Chris Nieuwpoort van Rijkswaterstaat Utrecht. De werkelijke kosten zijn hoger en Nieuwpoort verwacht dat de inzameling van scheepsafval binnen niet al te lange tijd 8,50 euro per kuub gasolie gaat kosten.

Door Erik van Huizen
Nieuwpoort gaf woensdag 29 december op de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaerafdeling Limburg en Oost-Brabant een presentatie over de werking van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • gek is dat he, als ik die stukjes lees van C.de vette, dan denk ik altijd aan onze voormalige president de weledele heer J P balkenende.
    die beste man wist het ook altijd zogoed.

    Geplaatst door: dorus op
  • heel die losverklaaring is gewoon belagelijk
    elk groot niew schip en ook veel kleine scheepen hebben een balastjet waar ze alle vuil uit het ruim door weg spuiten en pompen er word in bijna geen een kole schip geveegd de meeste hebben dan wel een losverklaring zelf ingevuld of na veel gezeur met het losbedrijf maar de restlading ligt nog steeds in het water als er nu een regel word gemaakt en die regel word wet maak dan eerst eens een goed plan steletje stomme ambtenaaren en maar streepen jagen ik doe mijn werk zegen ze dan jaja een hardwerkende schpper het leven moeilijk maken ik ben egt niet tegen een schoner mileu maar zo word het alleen maar vuiler het is alleen maar papier werk maar in de praktijk veranderd er niet veel dat komt nog zecht men dan nou zorg dan dat het heele zootje goed draaid en ga dan eens over bekeuringen denken maar nee een bekeuring brenkt geld op en daar gaat het over de vracht prijs die is wel wat gestegen alleen moet ik het meerverdiende geld afstaan aan olie afgifte en ik moet er ook nog belasting over betaalen leuk he kwou dat ik ook ambtenaar was dan weet teminste zekker dat ik een eikel ben

    Geplaatst door: boze man op
  • waarom niet gewoon 100euro afdragen per cuub eigenlijk per liter kom maar op maakt toch niet uit al is het de sab niet dan de grote havens met haven geld wat verhoogt wordt electra of pakeerplaats maak niet meer uit alle instanies zijn toch bezig om de binnenvaart onderuit te helpen mensen die varen we gaan nooit meer geld verdienen nooit meer als het gebeurt wordt toch af gepakt binnenvaart in mijn ogen een af gedaande zaak dat willen ze allemaal ik vindt prima ik moet nog 35 jaar dus ik dat snel over is met varen kan nog iets anders opbouwen of zo varen vindt ik leuk alleen wat er allemaal bij komt vreselijk .ik schaam bijna voor me beroep kom maar op met die wetjesverzin er nog maar meer bij we betalen wel we slaan gewon de aflossing en rente wel over .

    Geplaatst door: henri op
  • als het SAB geld overhoud, stoppen ze dat gewoon in een nieuw pand of verhogen hun eigen personeels kosten.
    en als de verwerkings bedrijven geld overhouden dan brengen ze de prijs omhoog.
    de prijs zal nooit of te nimmer omlaag gaan.
    MILEU,er is geen grotere maffia bende.

    Geplaatst door: ik hier op
  • @ johan.
    De S van SAB staat voor stichting.
    Ik heb mijn hele leven nog niet mee gemaakt dat een stichting openheid van zaken geeft.Meestal is een stichting structuur ondoorzichtig.

    Geplaatst door: johan d op
  • Ten eerste is er wel degelijk beloofd dat de vervuiler betaald, dus is je schroefas bijv. watergesmeerd of een de Waal afdichting, noem maar wat zou je minder betalen.
    De havengelden in de zeehavens zouden 5 % goedkoper moeten dit is de opslag van de Bilge, hoe zit dit, vindt dat ik de bonden hier weinig over hoor.
    Over het niet schoon opleveren van je schip, gewoon tijdens het aannemen op het charter: bezemschoon en voor de rest moet je blij zijn met deze regel, nu kan je rechten ontlenen als ze dit niet doen, bij mij werd in Harderwijk bezemschoon opgeleverd en ik kreeg een losverklaring, was wel pas de tweede schipper die hier om vroeg, maar men maakte er totaal geen probleem van, moest de man wel wegwijs maken waar die het moest zoeken, maar samen zijn we er uitgekomen met behulp van kantoor binnenvaart.
    En weigert men alles ook in het buitenland een mailtje of belletje naar Rotterdam en klaar is Kees, en u heeft geen verantwoording meer.
    Natuurlijk krijgen we steeds meer op ons bord, maar we zijn ook een deel in de keten.
    Het voordeel al is bekeken? je laad raps deze is vervuild met grind, jij kan aantonen dat je de laatste drie reizen geen grind hebt vervoerd, of uit hebt gewassen, en je staat sterker in je recht.
    Hoe was die ook alweer, aan elk nadeel zit een voordeel.
    En dan dat je niet meer bij je bevrachter aan hoeft te kloppen, als die het niet aan de klant uit kan leggen heeft die met de volgende schipper weer oorlog want de wet is voor ieder gelijk en niemand wil een vette prent.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Het is gewoon waardeloos om je zuurverdiende geld te moeten betalen aan een organisatie die goed weet wat het afval allemaal kost en wie moet betalen maar blijkbaar niet zo goed waarom het zoveel kost en door wie het zoveel kost.
    Jammer dat je nooit eens hoort dat de inzamelbedrijven streng worden cecontrolleerd op de juistheid van de gegevens.
    Anderzijds,we gebruiken 300 kuub per jaar en dat is dan 2250 euro per jaar,als je daarvoor alles keurig af kan geven…
    Het is veel geld,zeker voor schepen als de onze die nooit bilgewater afgeven om nu te moeten betalen maar onze blikken verf en doeken enzo wil ik ook kwijt.
    Het is gewoon een discutabel systeem maar betalen voor je vuil vind ik niet persé onredelijk.

    Geplaatst door: Tja op
  • ze is nog maar net in gebruik de eco kaart en ze komen er nu al achter dat het meer gaat kosten.wat en rekenwonders.als het maar weer geld kost voor de schipper.
    betreffende de los verklaring,er zijn weinig bedrijven die het kennen of hebben.
    als je het vraagt vallen ze uit de lucht of ze kennen het niet krijg je als antwoord.
    wij krijgen dan een boete aks we het niet hebben
    dat ze eerst de bedrijven eens controleren of die wel in orde zijn met de nieuwe regels.
    maar ja als het maar weer geld kost he,de binnenvaart draait er wel weer voor op

    Geplaatst door: w op
  • beste plop heb zelf in de jaren 90 in de bilgehandel gezeten en dat was normaal hoor.we waren een lichter van 800 ton en op papier hadden we 1500 ton geladen hehe.dus na het lossen de slang overboord en een paar 100 cb schoon water mee pompen.
    dit was toen zo en is nu nog steeds zo.

    Geplaatst door: dennis op
  • ooit meegemaakt in rotterdam,toen het nog volledig gratis was,elke bilgesophaling was ca.2à3cbm,inneens was het meer als 8cbm.ik sprak de bilgesschipper erover aan dat dit niet kon en ik het kon bewijzen aan de hand van alle vorige ophalingen zijn antwoord was:het staat op de teller en zo is het en geen discussie erover.dit was toen de ophaalbedrijven betaald werden op de ingeleverde liters(pompen wat dokwater in de boot en het komt overeen met de afgeleverde liters van de schepen),dit was dus kassa voor de bilgesboot,en de binnenvaart kreeg door zo’n situatie de naam een grote vervuiler te zijn.en wie ging er met het geld gaan lopen?!

    Geplaatst door: plop op
  • ze hebben weer een goede melkkoe gevonden.
    let op mijn woorden er komt een tijd dat we meer gaan betalen aan afval bijdrage dan de werkelijke kost van de gasolie.

    Geplaatst door: j.roschanski op
  • ik stook er per jaar 1250 kuub doorheen dus
    € 10.000,- en dan heb ik de bilge boot 4 keer per jaar nodig om oude olie en filters van verversing op te halen, toch duur die afvoer

    Geplaatst door: Karel op
  • 7,5 of 8,5 of 9,5 of 10,5 of 20 euro,het maakt niet uit,we betalen het toch wel.De “bonden” regelen het vast wel voor ons,of we berekenen het door aan de klant(ha ha,die was grappig).Het is gewoon geldklopperij,we stonden erbij en keken er naar.Goed idee trouwens om al die investeringen te doen voor het milieu.

    Geplaatst door: c op
  • ik zou wel eens willen weten wat met de rente gebeurt van die bedragen die inbetaald worden.het gaat hier over grote bedragen

    Geplaatst door: a.e op
  • Als we op de hele ecotax een simpel rekensommetje los laten kom je al gauw op een vordering per dag van ca. € 100.000,= p/d. Dit op jaar basis gezien is toch een slordige € 36 `a € 40 miljoen. Nou moet iemand mij maar eens uitleggen waar dat geld allemaal blijft. Niet te min omdat, zoals gezegd wordt door dhr. Nieuwpoort ik siteer:” afval op de Beatrixsluis, de Irenesluis en de Bernardsluis bij Tiel al zo’n 2,1 miljoen gulden kost”. Ik mag aannemen dat het euro`s moeten maar dan nog. Ik ben er helemaal voor dat we met z`n alle naar een schoon en correct systeem moeten om onze afvalstoffen te verwerken. Maar, laten we er voor waken dat er ten aanzien van dit goede voornemen achter de schermen geen zakenvuller zitten. Ik krijg toch sterk het idee dat dit het geval is. Om dit systeem zo transparant mogelijk te houden zou het wenselijk zijn als er meer openheid zou zijn door het SAB.

    Geplaatst door: Johan op
  • Dit is gewoon pure oplichterij en niets anders….

    Geplaatst door: gvh op
  • OK..dat werkt dus in Antwerpen maar ik vraag me af hoe het in de binnenlanden werkt?!
    En heb al gehoord dat als je in Duisland de WSP er over belt, ze zeggen”daar bemoeien we ons niet mee”
    Mijn mening is geen losverklaring is niet leeg dus loopt lostijd door, maar in de praktijk werkt dat niet ben ik al achter gekomen.
    Kortom er word een regel verzonnen prima! maar de uitwerking ervan is slecht en WIJ lopen het risico op een fikse boete!…..waar klopt het niet in dit verhaal?!

    Geplaatst door: regeltjesmoe op
  • @ regeltjesmoe.
    Eergisteren in Antwerpen mij beklag gedaan bij de kapiteinskamer (tel nr te verkrijgen via coördinatie)10 minuten later had ik mijn losverklaring van Zuidnatie.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Als ik in het buitenland geen losverklaring krijg…komen dan ook de overheidsdiensten?

    Geplaatst door: regeltjesmoe op
  • dit lijkt verkapte accijns!!

    Geplaatst door: schippertje op
  • Om het uit de hand lopen van de verwijderingsbijdrage te voorkomen zou men ook geijkte meters op de bilgeboten kunnen verplichten.
    Ook zou men de schippers ervan op de hoogte moeten brengen dat voor iedere afgifte aanvaartgeld in rekening gebracht wordt,dus even drie verfblikken afgeven kost gewoon geld uit het systeem,een beetje verzamelen en in 1 keer afgeven is een stuk voordeliger.
    Ook zou het SAB weleens bekend kunnen maken of het afgeven bij stationaire afgiftepunten misschien goedkoper is,dan kan de prijsbewuste schipper daar rekening mee houden.
    Nu wordt ons voorgespiegeld dat het allemaal weer gratis is,maar betalen moeten we het uiteindelijk toch.

    Geplaatst door: C.de Vette op

Reageer

Afvalbijdrage van 7,50 euro moet omhoog | Schuttevaer.nl

Afvalbijdrage van 7,50 euro moet omhoog

De 7,50 euro die de binnenvaart sinds 1 januari per kuub gasolie betaalt voor de verwerking van scheepsafval is nu al te laag. Dat stelt coördinator Scheepsafvalstoffenbesluit Chris Nieuwpoort van Rijkswaterstaat Utrecht. De werkelijke kosten zijn hoger en Nieuwpoort verwacht dat de inzameling van scheepsafval binnen niet al te lange tijd 8,50 euro per kuub gasolie gaat kosten.

Door

Erik van Huizen

Nieuwpoort gaf woensdag 29 december op de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaerafdeling Limburg en Oost-Brabant een presentatie over de werking van het Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • gek is dat he, als ik die stukjes lees van C.de vette, dan denk ik altijd aan onze voormalige president de weledele heer J P balkenende.
    die beste man wist het ook altijd zogoed.

    Geplaatst door: dorus op
  • heel die losverklaaring is gewoon belagelijk
    elk groot niew schip en ook veel kleine scheepen hebben een balastjet waar ze alle vuil uit het ruim door weg spuiten en pompen er word in bijna geen een kole schip geveegd de meeste hebben dan wel een losverklaring zelf ingevuld of na veel gezeur met het losbedrijf maar de restlading ligt nog steeds in het water als er nu een regel word gemaakt en die regel word wet maak dan eerst eens een goed plan steletje stomme ambtenaaren en maar streepen jagen ik doe mijn werk zegen ze dan jaja een hardwerkende schpper het leven moeilijk maken ik ben egt niet tegen een schoner mileu maar zo word het alleen maar vuiler het is alleen maar papier werk maar in de praktijk veranderd er niet veel dat komt nog zecht men dan nou zorg dan dat het heele zootje goed draaid en ga dan eens over bekeuringen denken maar nee een bekeuring brenkt geld op en daar gaat het over de vracht prijs die is wel wat gestegen alleen moet ik het meerverdiende geld afstaan aan olie afgifte en ik moet er ook nog belasting over betaalen leuk he kwou dat ik ook ambtenaar was dan weet teminste zekker dat ik een eikel ben

    Geplaatst door: boze man op
  • waarom niet gewoon 100euro afdragen per cuub eigenlijk per liter kom maar op maakt toch niet uit al is het de sab niet dan de grote havens met haven geld wat verhoogt wordt electra of pakeerplaats maak niet meer uit alle instanies zijn toch bezig om de binnenvaart onderuit te helpen mensen die varen we gaan nooit meer geld verdienen nooit meer als het gebeurt wordt toch af gepakt binnenvaart in mijn ogen een af gedaande zaak dat willen ze allemaal ik vindt prima ik moet nog 35 jaar dus ik dat snel over is met varen kan nog iets anders opbouwen of zo varen vindt ik leuk alleen wat er allemaal bij komt vreselijk .ik schaam bijna voor me beroep kom maar op met die wetjesverzin er nog maar meer bij we betalen wel we slaan gewon de aflossing en rente wel over .

    Geplaatst door: henri op
  • als het SAB geld overhoud, stoppen ze dat gewoon in een nieuw pand of verhogen hun eigen personeels kosten.
    en als de verwerkings bedrijven geld overhouden dan brengen ze de prijs omhoog.
    de prijs zal nooit of te nimmer omlaag gaan.
    MILEU,er is geen grotere maffia bende.

    Geplaatst door: ik hier op
  • @ johan.
    De S van SAB staat voor stichting.
    Ik heb mijn hele leven nog niet mee gemaakt dat een stichting openheid van zaken geeft.Meestal is een stichting structuur ondoorzichtig.

    Geplaatst door: johan d op
  • Ten eerste is er wel degelijk beloofd dat de vervuiler betaald, dus is je schroefas bijv. watergesmeerd of een de Waal afdichting, noem maar wat zou je minder betalen.
    De havengelden in de zeehavens zouden 5 % goedkoper moeten dit is de opslag van de Bilge, hoe zit dit, vindt dat ik de bonden hier weinig over hoor.
    Over het niet schoon opleveren van je schip, gewoon tijdens het aannemen op het charter: bezemschoon en voor de rest moet je blij zijn met deze regel, nu kan je rechten ontlenen als ze dit niet doen, bij mij werd in Harderwijk bezemschoon opgeleverd en ik kreeg een losverklaring, was wel pas de tweede schipper die hier om vroeg, maar men maakte er totaal geen probleem van, moest de man wel wegwijs maken waar die het moest zoeken, maar samen zijn we er uitgekomen met behulp van kantoor binnenvaart.
    En weigert men alles ook in het buitenland een mailtje of belletje naar Rotterdam en klaar is Kees, en u heeft geen verantwoording meer.
    Natuurlijk krijgen we steeds meer op ons bord, maar we zijn ook een deel in de keten.
    Het voordeel al is bekeken? je laad raps deze is vervuild met grind, jij kan aantonen dat je de laatste drie reizen geen grind hebt vervoerd, of uit hebt gewassen, en je staat sterker in je recht.
    Hoe was die ook alweer, aan elk nadeel zit een voordeel.
    En dan dat je niet meer bij je bevrachter aan hoeft te kloppen, als die het niet aan de klant uit kan leggen heeft die met de volgende schipper weer oorlog want de wet is voor ieder gelijk en niemand wil een vette prent.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Het is gewoon waardeloos om je zuurverdiende geld te moeten betalen aan een organisatie die goed weet wat het afval allemaal kost en wie moet betalen maar blijkbaar niet zo goed waarom het zoveel kost en door wie het zoveel kost.
    Jammer dat je nooit eens hoort dat de inzamelbedrijven streng worden cecontrolleerd op de juistheid van de gegevens.
    Anderzijds,we gebruiken 300 kuub per jaar en dat is dan 2250 euro per jaar,als je daarvoor alles keurig af kan geven…
    Het is veel geld,zeker voor schepen als de onze die nooit bilgewater afgeven om nu te moeten betalen maar onze blikken verf en doeken enzo wil ik ook kwijt.
    Het is gewoon een discutabel systeem maar betalen voor je vuil vind ik niet persé onredelijk.

    Geplaatst door: Tja op
  • ze is nog maar net in gebruik de eco kaart en ze komen er nu al achter dat het meer gaat kosten.wat en rekenwonders.als het maar weer geld kost voor de schipper.
    betreffende de los verklaring,er zijn weinig bedrijven die het kennen of hebben.
    als je het vraagt vallen ze uit de lucht of ze kennen het niet krijg je als antwoord.
    wij krijgen dan een boete aks we het niet hebben
    dat ze eerst de bedrijven eens controleren of die wel in orde zijn met de nieuwe regels.
    maar ja als het maar weer geld kost he,de binnenvaart draait er wel weer voor op

    Geplaatst door: w op
  • beste plop heb zelf in de jaren 90 in de bilgehandel gezeten en dat was normaal hoor.we waren een lichter van 800 ton en op papier hadden we 1500 ton geladen hehe.dus na het lossen de slang overboord en een paar 100 cb schoon water mee pompen.
    dit was toen zo en is nu nog steeds zo.

    Geplaatst door: dennis op
  • ooit meegemaakt in rotterdam,toen het nog volledig gratis was,elke bilgesophaling was ca.2à3cbm,inneens was het meer als 8cbm.ik sprak de bilgesschipper erover aan dat dit niet kon en ik het kon bewijzen aan de hand van alle vorige ophalingen zijn antwoord was:het staat op de teller en zo is het en geen discussie erover.dit was toen de ophaalbedrijven betaald werden op de ingeleverde liters(pompen wat dokwater in de boot en het komt overeen met de afgeleverde liters van de schepen),dit was dus kassa voor de bilgesboot,en de binnenvaart kreeg door zo’n situatie de naam een grote vervuiler te zijn.en wie ging er met het geld gaan lopen?!

    Geplaatst door: plop op
  • ze hebben weer een goede melkkoe gevonden.
    let op mijn woorden er komt een tijd dat we meer gaan betalen aan afval bijdrage dan de werkelijke kost van de gasolie.

    Geplaatst door: j.roschanski op
  • ik stook er per jaar 1250 kuub doorheen dus
    € 10.000,- en dan heb ik de bilge boot 4 keer per jaar nodig om oude olie en filters van verversing op te halen, toch duur die afvoer

    Geplaatst door: Karel op
  • 7,5 of 8,5 of 9,5 of 10,5 of 20 euro,het maakt niet uit,we betalen het toch wel.De “bonden” regelen het vast wel voor ons,of we berekenen het door aan de klant(ha ha,die was grappig).Het is gewoon geldklopperij,we stonden erbij en keken er naar.Goed idee trouwens om al die investeringen te doen voor het milieu.

    Geplaatst door: c op
  • ik zou wel eens willen weten wat met de rente gebeurt van die bedragen die inbetaald worden.het gaat hier over grote bedragen

    Geplaatst door: a.e op
  • Als we op de hele ecotax een simpel rekensommetje los laten kom je al gauw op een vordering per dag van ca. € 100.000,= p/d. Dit op jaar basis gezien is toch een slordige € 36 `a € 40 miljoen. Nou moet iemand mij maar eens uitleggen waar dat geld allemaal blijft. Niet te min omdat, zoals gezegd wordt door dhr. Nieuwpoort ik siteer:” afval op de Beatrixsluis, de Irenesluis en de Bernardsluis bij Tiel al zo’n 2,1 miljoen gulden kost”. Ik mag aannemen dat het euro`s moeten maar dan nog. Ik ben er helemaal voor dat we met z`n alle naar een schoon en correct systeem moeten om onze afvalstoffen te verwerken. Maar, laten we er voor waken dat er ten aanzien van dit goede voornemen achter de schermen geen zakenvuller zitten. Ik krijg toch sterk het idee dat dit het geval is. Om dit systeem zo transparant mogelijk te houden zou het wenselijk zijn als er meer openheid zou zijn door het SAB.

    Geplaatst door: Johan op
  • Dit is gewoon pure oplichterij en niets anders….

    Geplaatst door: gvh op
  • OK..dat werkt dus in Antwerpen maar ik vraag me af hoe het in de binnenlanden werkt?!
    En heb al gehoord dat als je in Duisland de WSP er over belt, ze zeggen”daar bemoeien we ons niet mee”
    Mijn mening is geen losverklaring is niet leeg dus loopt lostijd door, maar in de praktijk werkt dat niet ben ik al achter gekomen.
    Kortom er word een regel verzonnen prima! maar de uitwerking ervan is slecht en WIJ lopen het risico op een fikse boete!…..waar klopt het niet in dit verhaal?!

    Geplaatst door: regeltjesmoe op
  • @ regeltjesmoe.
    Eergisteren in Antwerpen mij beklag gedaan bij de kapiteinskamer (tel nr te verkrijgen via coördinatie)10 minuten later had ik mijn losverklaring van Zuidnatie.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Als ik in het buitenland geen losverklaring krijg…komen dan ook de overheidsdiensten?

    Geplaatst door: regeltjesmoe op
  • dit lijkt verkapte accijns!!

    Geplaatst door: schippertje op
  • Om het uit de hand lopen van de verwijderingsbijdrage te voorkomen zou men ook geijkte meters op de bilgeboten kunnen verplichten.
    Ook zou men de schippers ervan op de hoogte moeten brengen dat voor iedere afgifte aanvaartgeld in rekening gebracht wordt,dus even drie verfblikken afgeven kost gewoon geld uit het systeem,een beetje verzamelen en in 1 keer afgeven is een stuk voordeliger.
    Ook zou het SAB weleens bekend kunnen maken of het afgeven bij stationaire afgiftepunten misschien goedkoper is,dan kan de prijsbewuste schipper daar rekening mee houden.
    Nu wordt ons voorgespiegeld dat het allemaal weer gratis is,maar betalen moeten we het uiteindelijk toch.

    Geplaatst door: C.de Vette op

Reageer