Column: Wie is de schoonste in het land?

Door C.J. de Vries

De meeste schippers denken dat de binnenvaart de minst vervuilende vervoerstak is. Dat komt omdat het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) jarenlang schepen met succes als schoon en milieuvriendelijk heeft gepromoot. Zozeer zelfs dat de schippers er zelf in zijn gaan geloven. En natuurlijk zit er ook een kern van waarheid in, want een voorlichtingsbureau mag niet liegen. Maar schoon genoeg zijn binnenschepen gemiddeld genomen nog niet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • het is een feit (en dat is in het verleden al vaak gebleken) dat cijfers/onderzoeken en de waarheid vaak ver uit elkaar liggen. bijvoorbeeld wat iemand hier al schreef, er wordt een vergelijking gemaakt tussen een spit met 300 ton en een containerschip van 5500 ton maar die varen nooit vol maar daar wordt in het onderzoek wel van uit gegaan. dit zijn kromme cijfers, maar die bij de politiek wel als zoete koek geslikt worden met alle gevolgen van dien.

    Geplaatst door: waarheid is een illusie op
  • welke werft bouwt voor mij een dubbelwandige klipper met bak der voor liefst met deepwel pompen op zonnepanelen hoef ik ook niet snachts te lossen

    Geplaatst door: h de beuker op
  • volgens mij laten auto`s ook nog eens heel veel rubber op straat achter.

    Geplaatst door: schipper op
  • @ een schipper die verder wil.
    U hebt gelijk, alleen dat,en dat is het probleem,ik altijd de bodem van de geldbuidel zie. En nu in deze onzekere tijd komt men met de hobbij van een of andere Willie Wortel, niet dat ik tegen vernieuwing ben, maar waar blijven de inkomsten die dat moeten bekostigen? Als de heer De Vries zo doorgaat dan is een ding zeker en dat is een koude sanering.

    Geplaatst door: johan op
  • Hou nu eens op met schreeuwen en jammeren en kijk nu eens wat de mogelijkheden zijn. Want als er meer schepen groot en klein oud en nieuw zouden zijn die verder durven te kijken dan de wet voorschrijft dan komen er zoveel nieuwe kansen en mogelijkheden dat er gegarandeerd heelveel problemen zullen oplossen. En als je dat dan ook nog met elkaar samen durft te doen dan…..
    Mvg
    een schipper die verder wil.

    Geplaatst door: een schipper die verder wil op
  • @Henk Karelse 05-11-2010 op 18:26
    Het wordt inderdaad tijd voor volledige doorbelasting van accijnzen, zoals bij het wegvervoer. Ook heffingen op onze infrastructuur zoals vergelijkbaar met de wegenbelasting in het wegvervoer en de infraheffing bij het railvervoer zouden goede bronnen zijn om o.a. de vuilafgifte van te betalen. De gasolie wordt dan ongeveer twee keer zo duur. Maar dat maakt natuurlijk helemaal niks uit. We hebben dan in ieder geval voor elkaar wat we zonder onze ondeskundige branchevertegenwoordigers zouden hebben. Die sukkels. Die snappen er echt helemaal niks van. Iedere schipper had zelf een veel beter systeem kunnen bedenken. Ik neem aan dat jij wel een paar veel betere ideeën hebt.

    Geplaatst door: E. Ratelband op
  • Er is ook nog een kleiner schip erg schoon met volledige uitlaatgas reiniging n.l. de Wending.Hiervoor is wel een hele chemische fabriek aan boord nodig,of dat dan weer zo goed is.Maar we zijn in een begin fase van grote veranderingen daarbij hoort experimenteren.De z.g.n. C.C.R Motoren zijn een voorbeeld van hoe t niet moet, schoner aan de uitlaat, maar de naverbranding vraagt 10-15% meer brandstof,dus meer uitstoot en niet zuiniger.Heel erg schoon in de uitstoot tabel ten koste van t milieu!!!Er vanuit gaan dat we aan t begin staan van een nieuw tijdperk waarin dus nog veel moet worden geexperimenteerd past een zekere bescheidenheid die ik bij onze regelmakers zeker mis.Het voorbeeld eerder genoemd van de levensduur van de vrachtwagen t.o.v.t schip laat zien dat een goed vergelijk,hoewel wetenschappelijk mogelijk,maar zelden wordt gemaakt.Binnenvaart heeft zo n een grote voorsprong op alle vervoersmodaliteiten dat ongerustheid dit kwijt te raken geen prioriteit heeft m.i.Natuurlijk, vooral blijven zoeken naar zuiniger en schooner.Andere voortstuwing als whale tale en/of diesel-elektrisch dan maak je echt grote klappers voorwaarts.Als laatste voor de regelgevers en onze belangen behartigers: Wie heeft de onzalige 7.50 euro toeslag op elke 1000L gasolie bedacht,als systeem voor bilge en afvalolie afgifte? .Het oude systeem had nog de prikkel tot besparen van de afgifte in zich.Moderne schepen die alles dicht hebben betalen net zoveel of meer dan degene met een conventionele schroefasafdichting.Zolang er, ook op europees nivo zulke regelgeving het haalt zonder of met weinig,ik heb weinig gehoord,tegengas van onze belangenbehartigers ga ernstig twijfelen aan deskundigheid en aan wijsheid van betreffende organisaties, vr.gr. Henk a/b Merlijn

    Geplaatst door: Henk Karelse op
  • subaru rijder , wij moeten aan de walstroom in r,dam om de lucht in r,dam schoner te krijgen , maar r,dam stampt wel een kolengestookte centrale in de maasvlakte neer , aangezien er in nl vaak een westenwind waait gaat al die uitstoot over r,dam heen , ze vangen gewoon extra geld nu de schippers stroom van hun kopen , daar draait het alleen maar om geld.

    Geplaatst door: ag op
  • De Vries heeft wel gelijk, we moeten op onze tellen passen.

    maar vervuiling is wel een moment opname.Want de vervuiling van die vrachtauto om de 4 jaar een nieuwe auto maken, Wordt helemaal vergeten.
    Wanneer ik kijk bij mijn moderne motor, het kost alleen maar geld aan gasolie, en dat is beter voor het milieu???

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • het is niet moeilijk om in nederland schoon te zijn .
    want alles wat niet schoon is ( chemisch afval electronisch afval en andere zooi ) dump je gewoon in een of ander afrikaans land ,ben je er vanaf en krijg jij een ccr certificaatje oooooooo
    wat zijn wij milieuvriendelijk

    Geplaatst door: p op
  • De Heer de Vries moet maar naar uitzending gemist kijken , had hij kunnen zien dat dat schoon zijn helemaal niet telt in nederland.
    Er word in r,dam een kolencentrale gebouwd die geloof meer co 2 uitstoot dan 18 miljoen(kan ook miljard zijn) auto’s , en de grootste bedrijven van nederland gaan daar stroom van afnemen als de staat de co 2 belasting voor zijn rekening neemt , dus hou nu maar een keer op over een schoon milieu , het is gewoon een grote melkoe dat milieu , wordt er schijt ziek van , want het intereseert niemand wat of het schoon is , alles draait om euro’s.

    Geplaatst door: ag op
  • Groot,groot groter. Dat is het enigste wat bij de de Vries ( c.q.Schuttevaer ) telt. Voorlopig is de particuliere binnenvaart hier ook al veel geld en werk door kwijt geraakt.
    Veel veevoer wordt nu door duwkonvooien nu zelf opgehaald en naar uithoeken ( zoals Veendam, Winschoten,Hardenberg, Hoogeveen etc ) gaat het over de weg vanaf een punt waar een 110m schip( of nog groter) kan komen.
    En we zijn zo lekker slim en milieuvriendelijk bezig. En nu kan de heer Ratelband wel zo hoog op doen van onze organisaties, ik noem dit tunnelvisie. Ze lopen alleen achter de visie van de overheden aan en hebben totaal geen eigen beleid op dit gebied.

    Geplaatst door: Part.binnenvaarder op
  • Zo is het maar net. Een groot schip met een nieuwe ccr motor krijgt een certificaat om dat deze zo milieu vriendelijk is. Maar dan wordt weer even vergeten dat men hier 40 tot 60 kva continu heeft draaien voor de luxe aan boord i.p.v. 7 tot 12kva 8uur per dag.
    En mijnheer de Vries hou op met nog meer regelgeving over ons af te roepen, ik kom aan mijn gewone werk niet eens meer toe.

    Nog schuttevaerlid.

    Geplaatst door: Binnenvaartschipper op
  • Meneer de Vries,

    U heeft weer mooi onderzoek gedaan, alleen vind ik dat U de kleinere schepen weer een flinke trap nageeft. Ik betreur dat, helaas zie ik dat regelmatig bij U en bij kantoor binnenvaart. Volegens U zijn spitsen en kempenaars helemaal niet zo milieu vriendelijk. Ik vind als U vergelijkingen gaat maken, dat U daar onderzoek naar moet doen. Want in wat voor vergelijking zet U het, heb net dat stukje van Volharding gelezen, elders in Schuttevaer, als we hier een 135 mtr schip van 15 meter breed tegen over zetten, die met 100 containers in de rondte vaart, moet ik nog eens zien wat gunstiger is. Het schijnt dat alles om groot draait, en daar is niets mis mee alleen hebben kleine scheepen kleine problemen en groote schepen hele grote problemen.

    Geplaatst door: niet leuk op
  • En zo gaat de kleine binnenvaart naar de sloop alle overbodege eisen zijn al niet te betalen doet u er maar een nieuwe motor bij!En treffers heeft veel werk.

    Geplaatst door: gerrit op
  • De kleine binnenvaart is op sterven na dood,de groten kunnen het hoofd nauwelijks boven water houden.
    Moeten we nu weer gaan investeren om het idee te hebben dat we de groenste zijn?
    Ik wil wel, maar met een klein en ouder schip heb ik mijn handen vol om aan alle onzinnige eisen te voldoen.
    Je moet toch wel een ongelooflijke tsjakka zijn om dit serieus te nemen.
    Moeten we niet eens een keer benadrukken dat de wegen waar over wij ons verplaatsen het minst milieu en omgeving onvriendelijk zijn.

    Geplaatst door: Eric B op
  • Wat bedoel je met een Green Award. Weer een certificaat? Daar zitten we op te wachten. Waren we niet van plan dit soort dingen juist wat te verminderen. En mijnheer de Vries,wilt u op houden achter alle hypes van de overheden aan te lopen. Je bent een vertegenwoordiger van ons, toch niet van de overheid. Of wel soms?
    De overheid kan zijn eigen standpunten zelf wel verdedigen.

    Geplaatst door: Een schuttevaerlid op
  • De Vries geeft heel goed aan waar de kansen voor de sector liggen. Precies zoals een goede branche vertegenwoordiger behoort te doen. Gezien de voorgaande reacties wordt dit niet begrepen. Dat is ook een beetje het verdriet van de binnenvaart: alles wordt wantrouwend en sceptisch bekeken. Mijn stelling: De binnenvaart gaat een goede toekomst tegemoet, maar de particuliere binnenvaart heeft geen enkele toekomst door haar negatieve, compleet in zichzelf gekeerde calimerohouding. Goede schippers, maar slechte ondernemers die hun individuele belang zien als het hoogst haalbare en daardoor collectief kansen laten liggen. Ik heb medelijden met de Vries en andere branchevertegenwoordigers die als roependen in de woestijn proberen de sector weer op de rails te krijgen en daarvoor bijna uitsluitend stank voor dank krijgen.

    Geplaatst door: E. Ratelband op
  • Ik heb het stuk gelezen en kreeg een beetje het gevoel dat dit nu geroepen wordt, met de achterliggende gedachte, dat hij over een jaar of wat in ieder geval weer kan roepen dat hij de schippers al gewaarschuwd heeft. En als je maar genoeg roept, heb je vanzelf een keer gelijk!

    Geplaatst door: Theo op
  • Drommels!
    Heb ik net een dieseltje gekocht omdat vrouw en kinders niet meer in de jaaglijn zijn te krijgen, ben ik weer een viezerik.

    Geplaatst door: zuinig spitsje op
  • Waar ligt nu uw belang weer,meneer de Vries.
    Eerst moesten er alleen maar grote schepen komen,want: Big was Beautiful,zoals u zei, nu de markt overvoerd is met Big ( als alles weer aan de reis zou zijn,liggen er nog Honderd te wachten om afgebouwd te worden,dus de markt zal nog lange tijd ziek zijn ) en waar moeten deze mensen met hun miljoenenspul nu het geld vandaan halen om te hermotoriseren, heeft u nu uw belang in de motorenfabrieken,die met al hun afgezegde motoren in het magazijn zitten ?? De publieke opinie,is vandaag de dag een hele andere,dan die van 2 maanden geleden en bij alles wat u schrijft heb ik altijd het onbehaaglijke gevoel,dat u alleen lobby`t voor de toeleveranciers van de binnenvaart,maar nooit voor de binnenvaart, voor mij is het niet zo erg,ik bezie alles een beetje vanaf de zijlijn, maar de jeugd die nu al met hun handen in het haar zitten ontneemt u elk gevoel dat het ooit weer goed komt met de binnenvaart.

    Geplaatst door: Jantina op

Reageer

Column: Wie is de schoonste in het land? | Schuttevaer.nl

Column: Wie is de schoonste in het land?

Door C.J. de Vries

De meeste schippers denken dat de binnenvaart de minst vervuilende vervoerstak is. Dat komt omdat het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) jarenlang schepen met succes als schoon en milieuvriendelijk heeft gepromoot. Zozeer zelfs dat de schippers er zelf in zijn gaan geloven. En natuurlijk zit er ook een kern van waarheid in, want een voorlichtingsbureau mag niet liegen. Maar schoon genoeg zijn binnenschepen gemiddeld genomen nog niet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • het is een feit (en dat is in het verleden al vaak gebleken) dat cijfers/onderzoeken en de waarheid vaak ver uit elkaar liggen. bijvoorbeeld wat iemand hier al schreef, er wordt een vergelijking gemaakt tussen een spit met 300 ton en een containerschip van 5500 ton maar die varen nooit vol maar daar wordt in het onderzoek wel van uit gegaan. dit zijn kromme cijfers, maar die bij de politiek wel als zoete koek geslikt worden met alle gevolgen van dien.

    Geplaatst door: waarheid is een illusie op
  • welke werft bouwt voor mij een dubbelwandige klipper met bak der voor liefst met deepwel pompen op zonnepanelen hoef ik ook niet snachts te lossen

    Geplaatst door: h de beuker op
  • volgens mij laten auto`s ook nog eens heel veel rubber op straat achter.

    Geplaatst door: schipper op
  • @ een schipper die verder wil.
    U hebt gelijk, alleen dat,en dat is het probleem,ik altijd de bodem van de geldbuidel zie. En nu in deze onzekere tijd komt men met de hobbij van een of andere Willie Wortel, niet dat ik tegen vernieuwing ben, maar waar blijven de inkomsten die dat moeten bekostigen? Als de heer De Vries zo doorgaat dan is een ding zeker en dat is een koude sanering.

    Geplaatst door: johan op
  • Hou nu eens op met schreeuwen en jammeren en kijk nu eens wat de mogelijkheden zijn. Want als er meer schepen groot en klein oud en nieuw zouden zijn die verder durven te kijken dan de wet voorschrijft dan komen er zoveel nieuwe kansen en mogelijkheden dat er gegarandeerd heelveel problemen zullen oplossen. En als je dat dan ook nog met elkaar samen durft te doen dan…..
    Mvg
    een schipper die verder wil.

    Geplaatst door: een schipper die verder wil op
  • @Henk Karelse 05-11-2010 op 18:26
    Het wordt inderdaad tijd voor volledige doorbelasting van accijnzen, zoals bij het wegvervoer. Ook heffingen op onze infrastructuur zoals vergelijkbaar met de wegenbelasting in het wegvervoer en de infraheffing bij het railvervoer zouden goede bronnen zijn om o.a. de vuilafgifte van te betalen. De gasolie wordt dan ongeveer twee keer zo duur. Maar dat maakt natuurlijk helemaal niks uit. We hebben dan in ieder geval voor elkaar wat we zonder onze ondeskundige branchevertegenwoordigers zouden hebben. Die sukkels. Die snappen er echt helemaal niks van. Iedere schipper had zelf een veel beter systeem kunnen bedenken. Ik neem aan dat jij wel een paar veel betere ideeën hebt.

    Geplaatst door: E. Ratelband op
  • Er is ook nog een kleiner schip erg schoon met volledige uitlaatgas reiniging n.l. de Wending.Hiervoor is wel een hele chemische fabriek aan boord nodig,of dat dan weer zo goed is.Maar we zijn in een begin fase van grote veranderingen daarbij hoort experimenteren.De z.g.n. C.C.R Motoren zijn een voorbeeld van hoe t niet moet, schoner aan de uitlaat, maar de naverbranding vraagt 10-15% meer brandstof,dus meer uitstoot en niet zuiniger.Heel erg schoon in de uitstoot tabel ten koste van t milieu!!!Er vanuit gaan dat we aan t begin staan van een nieuw tijdperk waarin dus nog veel moet worden geexperimenteerd past een zekere bescheidenheid die ik bij onze regelmakers zeker mis.Het voorbeeld eerder genoemd van de levensduur van de vrachtwagen t.o.v.t schip laat zien dat een goed vergelijk,hoewel wetenschappelijk mogelijk,maar zelden wordt gemaakt.Binnenvaart heeft zo n een grote voorsprong op alle vervoersmodaliteiten dat ongerustheid dit kwijt te raken geen prioriteit heeft m.i.Natuurlijk, vooral blijven zoeken naar zuiniger en schooner.Andere voortstuwing als whale tale en/of diesel-elektrisch dan maak je echt grote klappers voorwaarts.Als laatste voor de regelgevers en onze belangen behartigers: Wie heeft de onzalige 7.50 euro toeslag op elke 1000L gasolie bedacht,als systeem voor bilge en afvalolie afgifte? .Het oude systeem had nog de prikkel tot besparen van de afgifte in zich.Moderne schepen die alles dicht hebben betalen net zoveel of meer dan degene met een conventionele schroefasafdichting.Zolang er, ook op europees nivo zulke regelgeving het haalt zonder of met weinig,ik heb weinig gehoord,tegengas van onze belangenbehartigers ga ernstig twijfelen aan deskundigheid en aan wijsheid van betreffende organisaties, vr.gr. Henk a/b Merlijn

    Geplaatst door: Henk Karelse op
  • subaru rijder , wij moeten aan de walstroom in r,dam om de lucht in r,dam schoner te krijgen , maar r,dam stampt wel een kolengestookte centrale in de maasvlakte neer , aangezien er in nl vaak een westenwind waait gaat al die uitstoot over r,dam heen , ze vangen gewoon extra geld nu de schippers stroom van hun kopen , daar draait het alleen maar om geld.

    Geplaatst door: ag op
  • De Vries heeft wel gelijk, we moeten op onze tellen passen.

    maar vervuiling is wel een moment opname.Want de vervuiling van die vrachtauto om de 4 jaar een nieuwe auto maken, Wordt helemaal vergeten.
    Wanneer ik kijk bij mijn moderne motor, het kost alleen maar geld aan gasolie, en dat is beter voor het milieu???

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • het is niet moeilijk om in nederland schoon te zijn .
    want alles wat niet schoon is ( chemisch afval electronisch afval en andere zooi ) dump je gewoon in een of ander afrikaans land ,ben je er vanaf en krijg jij een ccr certificaatje oooooooo
    wat zijn wij milieuvriendelijk

    Geplaatst door: p op
  • De Heer de Vries moet maar naar uitzending gemist kijken , had hij kunnen zien dat dat schoon zijn helemaal niet telt in nederland.
    Er word in r,dam een kolencentrale gebouwd die geloof meer co 2 uitstoot dan 18 miljoen(kan ook miljard zijn) auto’s , en de grootste bedrijven van nederland gaan daar stroom van afnemen als de staat de co 2 belasting voor zijn rekening neemt , dus hou nu maar een keer op over een schoon milieu , het is gewoon een grote melkoe dat milieu , wordt er schijt ziek van , want het intereseert niemand wat of het schoon is , alles draait om euro’s.

    Geplaatst door: ag op
  • Groot,groot groter. Dat is het enigste wat bij de de Vries ( c.q.Schuttevaer ) telt. Voorlopig is de particuliere binnenvaart hier ook al veel geld en werk door kwijt geraakt.
    Veel veevoer wordt nu door duwkonvooien nu zelf opgehaald en naar uithoeken ( zoals Veendam, Winschoten,Hardenberg, Hoogeveen etc ) gaat het over de weg vanaf een punt waar een 110m schip( of nog groter) kan komen.
    En we zijn zo lekker slim en milieuvriendelijk bezig. En nu kan de heer Ratelband wel zo hoog op doen van onze organisaties, ik noem dit tunnelvisie. Ze lopen alleen achter de visie van de overheden aan en hebben totaal geen eigen beleid op dit gebied.

    Geplaatst door: Part.binnenvaarder op
  • Zo is het maar net. Een groot schip met een nieuwe ccr motor krijgt een certificaat om dat deze zo milieu vriendelijk is. Maar dan wordt weer even vergeten dat men hier 40 tot 60 kva continu heeft draaien voor de luxe aan boord i.p.v. 7 tot 12kva 8uur per dag.
    En mijnheer de Vries hou op met nog meer regelgeving over ons af te roepen, ik kom aan mijn gewone werk niet eens meer toe.

    Nog schuttevaerlid.

    Geplaatst door: Binnenvaartschipper op
  • Meneer de Vries,

    U heeft weer mooi onderzoek gedaan, alleen vind ik dat U de kleinere schepen weer een flinke trap nageeft. Ik betreur dat, helaas zie ik dat regelmatig bij U en bij kantoor binnenvaart. Volegens U zijn spitsen en kempenaars helemaal niet zo milieu vriendelijk. Ik vind als U vergelijkingen gaat maken, dat U daar onderzoek naar moet doen. Want in wat voor vergelijking zet U het, heb net dat stukje van Volharding gelezen, elders in Schuttevaer, als we hier een 135 mtr schip van 15 meter breed tegen over zetten, die met 100 containers in de rondte vaart, moet ik nog eens zien wat gunstiger is. Het schijnt dat alles om groot draait, en daar is niets mis mee alleen hebben kleine scheepen kleine problemen en groote schepen hele grote problemen.

    Geplaatst door: niet leuk op
  • En zo gaat de kleine binnenvaart naar de sloop alle overbodege eisen zijn al niet te betalen doet u er maar een nieuwe motor bij!En treffers heeft veel werk.

    Geplaatst door: gerrit op
  • De kleine binnenvaart is op sterven na dood,de groten kunnen het hoofd nauwelijks boven water houden.
    Moeten we nu weer gaan investeren om het idee te hebben dat we de groenste zijn?
    Ik wil wel, maar met een klein en ouder schip heb ik mijn handen vol om aan alle onzinnige eisen te voldoen.
    Je moet toch wel een ongelooflijke tsjakka zijn om dit serieus te nemen.
    Moeten we niet eens een keer benadrukken dat de wegen waar over wij ons verplaatsen het minst milieu en omgeving onvriendelijk zijn.

    Geplaatst door: Eric B op
  • Wat bedoel je met een Green Award. Weer een certificaat? Daar zitten we op te wachten. Waren we niet van plan dit soort dingen juist wat te verminderen. En mijnheer de Vries,wilt u op houden achter alle hypes van de overheden aan te lopen. Je bent een vertegenwoordiger van ons, toch niet van de overheid. Of wel soms?
    De overheid kan zijn eigen standpunten zelf wel verdedigen.

    Geplaatst door: Een schuttevaerlid op
  • De Vries geeft heel goed aan waar de kansen voor de sector liggen. Precies zoals een goede branche vertegenwoordiger behoort te doen. Gezien de voorgaande reacties wordt dit niet begrepen. Dat is ook een beetje het verdriet van de binnenvaart: alles wordt wantrouwend en sceptisch bekeken. Mijn stelling: De binnenvaart gaat een goede toekomst tegemoet, maar de particuliere binnenvaart heeft geen enkele toekomst door haar negatieve, compleet in zichzelf gekeerde calimerohouding. Goede schippers, maar slechte ondernemers die hun individuele belang zien als het hoogst haalbare en daardoor collectief kansen laten liggen. Ik heb medelijden met de Vries en andere branchevertegenwoordigers die als roependen in de woestijn proberen de sector weer op de rails te krijgen en daarvoor bijna uitsluitend stank voor dank krijgen.

    Geplaatst door: E. Ratelband op
  • Ik heb het stuk gelezen en kreeg een beetje het gevoel dat dit nu geroepen wordt, met de achterliggende gedachte, dat hij over een jaar of wat in ieder geval weer kan roepen dat hij de schippers al gewaarschuwd heeft. En als je maar genoeg roept, heb je vanzelf een keer gelijk!

    Geplaatst door: Theo op
  • Drommels!
    Heb ik net een dieseltje gekocht omdat vrouw en kinders niet meer in de jaaglijn zijn te krijgen, ben ik weer een viezerik.

    Geplaatst door: zuinig spitsje op
  • Waar ligt nu uw belang weer,meneer de Vries.
    Eerst moesten er alleen maar grote schepen komen,want: Big was Beautiful,zoals u zei, nu de markt overvoerd is met Big ( als alles weer aan de reis zou zijn,liggen er nog Honderd te wachten om afgebouwd te worden,dus de markt zal nog lange tijd ziek zijn ) en waar moeten deze mensen met hun miljoenenspul nu het geld vandaan halen om te hermotoriseren, heeft u nu uw belang in de motorenfabrieken,die met al hun afgezegde motoren in het magazijn zitten ?? De publieke opinie,is vandaag de dag een hele andere,dan die van 2 maanden geleden en bij alles wat u schrijft heb ik altijd het onbehaaglijke gevoel,dat u alleen lobby`t voor de toeleveranciers van de binnenvaart,maar nooit voor de binnenvaart, voor mij is het niet zo erg,ik bezie alles een beetje vanaf de zijlijn, maar de jeugd die nu al met hun handen in het haar zitten ontneemt u elk gevoel dat het ooit weer goed komt met de binnenvaart.

    Geplaatst door: Jantina op

Reageer