Slapeloze nachten in zijtak AR-kanaal

De scheepvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal maakt woonarkbewoners in de zijtak Nieuwe Wetering Oost bij Nieuwersluis het leven zuur. De zuiging en golfslag van de binnenvaart veroorzaakt keer op keer schade. De bewoners hebben nu een brandbrief naar de provincie gestuurd.

Nieuwe Wetering 3

Door Tessa Heerschop
Ook het woongenot van Margo van der Tol (43) en haar man is de afgelopen drie jaar ernstig verstoord. Ze wonen in de eerste een betonnen ark (25 x 4,95 meter) in de zijtak, vlakbij de hoofdvaarweg. ‘Ik woon hier prachtig, maar de hoofdpijntabletten zijn niet aan te slepen door de kopzorgen die ik krijg van de golven’, zegt Van der Tol net op het moment dat de ark weer voelbaar van de kant wordt gezogen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (39)

  • Een direct gevolg van al dit gezeik is dat dat we de dijken ook weer moeten ophogen.

    Geplaatst door: Nico op
  • @wendy
    U opmerking is werkelijk misplaatst wat betreft overvaren van pont.Als er ergens iemand in een straat wordt overreden wordt die straat hiermee ook niet gelijk betiteld als onveilig.Ongelukken gebeuren helaas en dit gebruiken om je punt te maken slaat helemaal nergens op eigenlijk is het onbeschoft.Laat Henk(pontschipper) hierbuiten je weet niet eens de oorzaak. Hoe treurig dit gebeuren ook is dit is niet wat er dagelijks gebeurt.Wat betreft het artikel als er werkelijk voor die arken een probleem is moet er maar met betrokkenen instanties om de tafel gezeten worden en leer vooral eens naar elkaar te luisteren.al dat gehakketak bij sommigen reacties dat gaat echt niet de oplossing brengen.Succes en blijf waardig.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • a.r.k. staat voor amsterdam-racekanaal ik vaar er dagelijks, mensen van de arken hebben gelijk het wordt steeds gekker . mischien een oplossing door de drempel te verhogen en de invaart versmallen heb al eerder mee gemaakt bij een jachthaven. anders spudpalen in de woonarken.

    Geplaatst door: borstel op
  • 500m verder van de woonarken nu een veerpont overvaren…en dan zijn er nog schippers die durven te zeggen dat het wel meevalt op het A.R.K.???????

    Geplaatst door: wendy op
  • Waar gaat deze hele discussie over?
    Als je graag op het water wil wonen had je van te voren moeten uitzoeken wat de nadelen zijn. Goed, de intensiteit is met de jaren groter geworden, maar daar moet je volgens mij bij je keuze op anticiperen.
    Het ARK lag er eerder dan de zeikerds met hun woonboot. Als je er rekening mee gaat houden kan je overal rekening mee gaan houden. Het zelfde gebeurt bij Schiphol. Naast een vliegveld gaan wonen en dan beginnen te zeiken dat je last hebt van de vliegtuigen. Wat wil je nou, het is een vliegveld. Dit geldt ook voor het ARK.
    Wat is het volgende? Zeiken over het feit dat het water wel wat droger mag zijn?

    Geplaatst door: Martijn op
  • Niets aan te doen?!!
    volgens mij bestaat er altijd zoiets als goed zeemanschap.
    geen hinderlijke waterbeweging of golfslag veroorzaken.
    zet dan borden met snelheids beperking dan is er wel wat aan te doen.
    geef overtreders gereedschap om zelf de veroorzaakte ellende mee te helpen oplossen.
    echte schippers weten zich te gedragen , en hufters verzieken onze bedrijfstak.!!!

    Geplaatst door: Karel op
  • Een groot deel van de binnenvaart wil ook graag snelheidsbeperkingen bij de wachtplaatsen, getuige de steeds weer terugkerende voorstellen daarover op de afdelingen. Maar het hoofdbestuur van de Schuttevaer wil het niet en die houdt het dus tegen. Ik zelf ( 80 meter schip ) overnacht er ook niet meer daar ik ook al een keer ben losgevaren. Niks aan te doen volgens de politie want de dader voer nog geen 18km.

    Geplaatst door: Ook Binnenvaartschipper op
  • Dames en Heren, beroeps- en pleziervaarders,
    verenigt u en kom in Nunspeet wonen, de PAREL van de Veluwe. Nooit geen last meer van herrie en golven. Kom tot rust aan het rustige Veluwemeer, snuif de boslucht in het bos, waai uit op de zandverstuiving. Kortom wat wil je nog meer?

    Geplaatst door: marruk op
  • niet te geloven zeg wat een reacties. reageer of normaal of niet. schuttevaer kan beter stoppen met de hele reactie afdeling want door een paar hersenloze aso’s lijkt het net of de hele binnenvaart zo is. onthoud nu toch is een keer dat je hier op een openbare site aan het schrijven bent sukkels.
    denk nog eens terug wat onze ex premier zij. NORMEN EN WAARDEN.

    Geplaatst door: jp op
  • Aan al degene die zeiken of zeuren.
    zou het niet zo wezen dat die mensen op de arken er al woonde voor de binnenvaart die mega schaalvergroting heeft toegepast.
    oftewel dus mega schepen, veel waterverplaatsing met schippers die daar niet meer over na denken.
    wij draaien immers altijd zo hard!!
    gedraag je

    Geplaatst door: Karel op
  • hierbij verplicht ik de ark bewoners hun ark op de wal te zetten zodat ze geen last hebben van zuiging en golfslag en toch aan het water wonen.
    dit is mijn uitspraak en hier moet u het mee doen.

    Geplaatst door: varende rechter op
  • @frits

    Vergelijking zou beter zijn; aan de snelweg gaan wonen en dan gaan klagen over het lawaai

    Geplaatst door: Schippper op
  • Ter vergelijking…..Met 80 km/u door een woonerf rijden is dat wel normaal?

    Geplaatst door: frits op
  • Schippers?? tegenwoordig met minder kennis.
    een schip dat groter is als 110×11,45 is geen uitzondering.
    wat echter veel tevaak vergeten word is dat die grote schepen bij een diepgang van maar 2,2M of zelfs leeg als een gigantische water verplaatsing hebben.
    dit word door die jonge snelle schippers maar niet gezien.
    denk eens aan de naam van je bedrijfstak en gedraag je.
    stop even af hoe moeilijk is het.
    tuurlijk zouden ze die zijtakken kunnen dichten met een deur die zeg 3 x per dag open gaat, maar tot dat er een oplossing is je gedragen.
    dank je wel

    Geplaatst door: Karel op
  • Wat me opvalt is dat schippers steen en been mogen klagen wanneer zij in hun ogen onrechtvaardig worden behandeld of overlast ondervinden (zie o.a. walstroomdiscussie). Maar mensen die WONEN op het water moeten hun b.. maar houden. En de recreatievaart, die moet helemaal maar opzouten. Dicht die handel daar.
    Wordt wakker, binnenvaart. Er varen 5500 binnenschepen rond en ongeveer 250.000 jachten. De economische factor van de recreatievaart is niet te onderschatten.
    Er wonen mensen op en langs het water die ook gewoon rechten hebben en hun woning graag intact willen aantreffen wanneer ze thuiskomen van hun werk. Ik vraag me af hoeveel schippers tolerant reageren wanneer ze terugkomen bij het schip en de trossen zijn gebroken wegens zuiging, met schade aan de kop of aan het roerwerk. Dan zijn de rapen pas echt gaar.
    Doe een beetje normaal en pas je aan. Of is asociaal de norm?

    Geplaatst door: De Egel op
  • waarom geen snelheidbepreking?
    In Friesland en Groningen heb je dat toch ook en op de rivier(opvarig) ga je nog maar amper 12km/uur(uitzonderingen daar gelaten)dus volgens mij zit het gewoon tussen de oren.
    En natuurlijk hoef je geen beperking op te leggen als niemand er last van heeft maar dat is op het ar kanaal dus wel het geval.
    Oja en van iets langzamer varen wordt mijn reis heus niet minder hoor(misschien nog wel beter)en als dat niet uit kan wordt het tijd dat ik mijn prijs eens aan ga passen.

    Geplaatst door: schipper op
  • Begrijp volkomen de klachten van deze woonarkbewoners. Wij zelf durven ook niet meer te overnachten op het A.R.kanaal,wat wij jaren geleden wel deden.En ons schip is groter dan een kempenaar. Die grote schepen varen alles aan gort,natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen.

    Geplaatst door: M op
  • De schippers moeten eens leren beseffen dat het water er niet allen voor hen is. We leven en werken op het water. Het is met een binnenvaart schip ook geen pretje om in het ARK te overnachten. Maar het schijnt dat veel schippers dat boek, alleen op de wereld heel veel hebben gelezen! Jammer dat een aantal de hele bedrijfstak te grabbel gooien. En zo hard hoef je niet te gaan, want verdienen doe je er niets mee. Trouwens als we zo door gaan hebben we straks zelf een woonark!

    Geplaatst door: peter op
  • je wilt op een schip wonen maar het mag niet bewegen mooi toch zo,n stukje beleving als je er een hekel aan hebt kun je net zo goed een huis kopen

    Geplaatst door: harm op
  • Door de schaalvergroting van schepen op het ARK is het probleem enorm toegenomen. Een beetje zuiging/ golfslag is niet erg maar zodra je (forse) schade maakt aan iemands bezichtingen ben je in mijn beleving verkeerd bezig. Om maar niet te spreken over de onveilige situatie zoals beschreven bij de losgeslagen ark met de twee kindjes. Zou u het prettig vinden als uw kinderen niet veilig konden wonen? Hartelijk dank voor de reacties van schippers die het probleem snappen.

    Geplaatst door: Margo op
  • Het wordt weer tijd voor de lammearm.

    Geplaatst door: gert op
  • We zijn met veel te veel mensen op deze knikker.

    Geplaatst door: kerst op
  • Als je een ark koopt die bijna in het A-R kanaal ligt dan weet je toch waar je aan begint lijkt me. Koop dan lekker een huis op de hei. Ik denk dat toen het kanaal nog smal was het nog een toefje erger was met de zuiging. Het tegenwoordig overal en altijd wat in deze overvolle heksenketel.

    Geplaatst door: Jan op
  • Nog even en de ontwerper van het AR kanaal heeft het gedaan door aan weerszijden rechte wanden te maken ipv aan 1 kant schuin…hou eens op met Jammeren en probeer eens rekening met mekaar te houden..ik kan met drogen ogen zeggen dat er nog nooit iemand last van mij gehad heb in het kanaal en ook ik kom waar ik wezen moet…rara hoe kan dat, kortom die mensen hebben gewoon gelijk!

    Geplaatst door: frits op
  • zo een klein gat maak je toch met paar planken dicht en overlast ie weg,vraag aan Delta

    Geplaatst door: jan op
  • waar mogen wij nou daarlijk wel varen?
    de mense die alles fout doen zijn de mense die vare en waarom? dat is toch idioot ze pakke altijd de scheepvaart aan maar de dingen eromheen worde niet aangepast vroeger voeren er toch ook al schepen?
    groetjes

    Geplaatst door: Stephan ms Pandora op
  • Als alle zeurende schippers nou eens niet doen of ze heilig zijn. Je hebt geleerd naar de oever te kijken om te zien wat de borden aangeven en hier naar te handelen, dus ook m.b.t. hinderlijke golfslag. Maar ook op de rivier als je iemand voorbij wilt lopen kan niemand meer een beetje afstoppen, dan gaat men alweer draaien als je met de hutten gelijk zit. Het leuke is als je dan 2x 1200pk onderin zet er gevraagd wordt of je niet wat kalmer aan kan doen. Stop gewoon af waar en wanneer nodig. En dat je reis langer duurt, laat me niet lachen, alles bij elkaar misschien een uur of drie op een reis naar boven. Als je daar zoveel last van hebt vraag dan gewoon je faillissement aan en stap eraf.

    Geplaatst door: Visser op
  • Die domme opmerking over langer over mijn reisje doen, is vast iemand , die niet zelf de gasolie betaald!! En nooit onderweg ligt. En in de tankvaart en drogelading is over capiciteit, dus waarom moet dat reisje zo snel????

    Want laten we eerlijk zijn, iedereen heeft last van de hoge snelheden op het ARK. De liggers onderweg. En de mensen die met een diep schip sluis Vreeswijk of Wijk in moeten varen. Wanneer je opmerking maakt over iemand zijn snelheid, krijg je als antwoord< ik ga maar 16,2 kmh en je mag er 18 kmh.??? Ja het blijven kleuters die schippers.

    Geplaatst door: H-D op
  • De mensen die aan het Kanaaleiland in Utrecht wonen zeiken over de draaiende hulpmotoren en stotende boten tegen de gordingbalken.
    Mensen die in een ark wonwen in de Nieuwe Wetering
    zeiken over zuiging en golfslag van boten.
    Pak je hele troep op en verhuis naar de hei in Drenthe, maar pas op daar heb je weer schijtende en mekkerende schapen.
    En dat stinkt weer.

    Geplaatst door: Freek op
  • @Watersporter die op de Ark in Weteringen woond

    Is dit een serieuze reactie? Woond?

    Deze mensen moeten niet vergeten waarvoor het ARK bedoeld is, namelijk het vervoer over water. Feit blijft wel dat er natuurlijk veel te hard gevaren wordt.

    Geplaatst door: Schipper op
  • Peter,je had toch nog wat verder moeten denken.
    Reken he gasolieverbruik maar uit als je 16km wilt halen of met 12km rondvaart.
    Dan is een snelle tijd verlies!
    Maar ik kan het mis hebben want in de passagiersvaart en bij tankers lijkt het niet zo te werken.

    bijv. 40km:16= 2,5x 220ltr= 550ltr
    40km:12= 3,3x 100ltr= 330ltr
    Die 3 kwartier kost dus ong 100 euro.

    Geplaatst door: Tja op
  • Misschien moeten ze maar eens een balk tussen Utrecht en Amsterdam in het ARK leggen. Kunnen jullie mooi buiten om naar Rotterdam en Amsterdam zo hard mogelijk varen en niemand heeft er last van!!!

    Geplaatst door: Watersporter die op de Ark in Weteringen woond op
  • Die mensen moeten snel geholpen worden.
    Sluit het slootje snel af met de balken die er in de winter ook in gaan. Het plezier van die paar watersporters moet dan maar wijken voor de bewoners van de arken. Gelijk heb je dan ook weer een gevaarlijk kruispuntje minder op het A.R. kanaal.

    Geplaatst door: Antonius op
  • In het verleden werd de snelheidvan een schip op het Amsterdamrijnkanaal bepaald door lengte x breedte x diepgang, wat een op zijn minst gezegt geen makkelijke berekening inhield, nu mogen geladen of lege schpen 18 kilometer varen, wat met de huidige schaalvergroting ook niet echt wijs is.
    Deze snelheid aanhouden zou betekenen dat alle zijkanaaltjes voorzien moeten worden van sluiskolken om daarmee de overlast te voorkomen.
    Tegenwoordig iemand vragen om een sociaal gedrag staat gelijk aan praten tegen een lantarenpaal.

    Geplaatst door: G.J.Zwart op
  • rotterdammer, schipper,

    waarom nou altijd die snelheidsbeperkingen?
    denk even na…
    langzamer varen, nog langer over een reis doen, kan dat bij u uit?
    degene die werkt, moet zich aanpassen aan degene die niet werkt of op z’n bed wil liggen?!

    rare wereld

    Geplaatst door: Peter op
  • Gewoon iedereen geladen 12 km/uur en leeg 15 km/uur en het wordt al een stuk rustiger en ook beter voor het mileu.
    Misschien is het ook een idee om hier en daar wat damwand te verwijderen en er gewoon een schuine oever van te maken,dan wordt de golfslag ook wel minder.

    Geplaatst door: schipper op
  • Het probleem is niet de beroepsvaart, maar de pleziervaart lees ik hier. Voor de pleziervaart moet die zijtak open blijven en dus niet voor de beroepsvaart. Het is toch te gek voor woorden dat men op de snelweg voor beroepsvaart moet afstoppen omdat mensen ernaast willen wonen. Ik stop op de A27 toch ook niet als er een caravan op de vluchtstrook staat te camperen??

    Geplaatst door: beroepsvaart op
  • De snelheid op het ar kanaal moet zeker omlaag.
    Het is ook het grootste … kanaal van heel nederland, normaal liggen zeker geladen is bijna niet te doen.
    Ik kan die mensen wel begrijpen, een deur voor de invaart is mischien wel een goede oplossing.

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • probleem kan je ook anders oplossen als alleen de de overheidskas te spekken .maak er een sluis deur in want met de grote schepen die er varen blijf je waterbeweging houden

    Geplaatst door: fred meurs op

Reageer

Slapeloze nachten in zijtak AR-kanaal | Schuttevaer.nl

Slapeloze nachten in zijtak AR-kanaal

De scheepvaart op het Amsterdam-Rijnkanaal maakt woonarkbewoners in de zijtak Nieuwe Wetering Oost bij Nieuwersluis het leven zuur. De zuiging en golfslag van de binnenvaart veroorzaakt keer op keer schade. De bewoners hebben nu een brandbrief naar de provincie gestuurd.

Nieuwe Wetering 1

Door

Tessa Heerschop

Ook het woongenot van Margo van der Tol (43) en haar man is de afgelopen drie jaar ernstig verstoord. Ze wonen in de eerste een betonnen ark (25 x 4,95 meter) in de zijtak, vlakbij de hoofdvaarweg. ‘Ik woon hier prachtig, maar de hoofdpijntabletten zijn niet aan te slepen door de kopzorgen die ik krijg van de golven’, zegt Van der Tol net op het moment dat de ark weer voelbaar van de kant wordt gezogen.

  • Scheepvaart schijnt zich niet bewust van golfslagschade
  • Verbodsbord hinderlijke waterbeweging helpt niet

De golven worden veroorzaakt door de beroepsvaart. Vooral door de schaalvergroting is de overlast de afgelopen jaren toegenomen. En niet alleen de droge-lading- en tankvaart zorgen voor ‘kleine tsunami’s’, ook de riviercruiseschepen die van Amsterdam naar Utrecht en vice versa varen zijn een bron van ellende. ‘Ze gaan ’s avonds en op zondag enorm hard, alsof ze een wedstrijd wie-het-snelste-thuis-is houden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (39)

  • Een direct gevolg van al dit gezeik is dat dat we de dijken ook weer moeten ophogen.

    Geplaatst door: Nico op
  • @wendy
    U opmerking is werkelijk misplaatst wat betreft overvaren van pont.Als er ergens iemand in een straat wordt overreden wordt die straat hiermee ook niet gelijk betiteld als onveilig.Ongelukken gebeuren helaas en dit gebruiken om je punt te maken slaat helemaal nergens op eigenlijk is het onbeschoft.Laat Henk(pontschipper) hierbuiten je weet niet eens de oorzaak. Hoe treurig dit gebeuren ook is dit is niet wat er dagelijks gebeurt.Wat betreft het artikel als er werkelijk voor die arken een probleem is moet er maar met betrokkenen instanties om de tafel gezeten worden en leer vooral eens naar elkaar te luisteren.al dat gehakketak bij sommigen reacties dat gaat echt niet de oplossing brengen.Succes en blijf waardig.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • a.r.k. staat voor amsterdam-racekanaal ik vaar er dagelijks, mensen van de arken hebben gelijk het wordt steeds gekker . mischien een oplossing door de drempel te verhogen en de invaart versmallen heb al eerder mee gemaakt bij een jachthaven. anders spudpalen in de woonarken.

    Geplaatst door: borstel op
  • 500m verder van de woonarken nu een veerpont overvaren…en dan zijn er nog schippers die durven te zeggen dat het wel meevalt op het A.R.K.???????

    Geplaatst door: wendy op
  • Waar gaat deze hele discussie over?
    Als je graag op het water wil wonen had je van te voren moeten uitzoeken wat de nadelen zijn. Goed, de intensiteit is met de jaren groter geworden, maar daar moet je volgens mij bij je keuze op anticiperen.
    Het ARK lag er eerder dan de zeikerds met hun woonboot. Als je er rekening mee gaat houden kan je overal rekening mee gaan houden. Het zelfde gebeurt bij Schiphol. Naast een vliegveld gaan wonen en dan beginnen te zeiken dat je last hebt van de vliegtuigen. Wat wil je nou, het is een vliegveld. Dit geldt ook voor het ARK.
    Wat is het volgende? Zeiken over het feit dat het water wel wat droger mag zijn?

    Geplaatst door: Martijn op
  • Niets aan te doen?!!
    volgens mij bestaat er altijd zoiets als goed zeemanschap.
    geen hinderlijke waterbeweging of golfslag veroorzaken.
    zet dan borden met snelheids beperking dan is er wel wat aan te doen.
    geef overtreders gereedschap om zelf de veroorzaakte ellende mee te helpen oplossen.
    echte schippers weten zich te gedragen , en hufters verzieken onze bedrijfstak.!!!

    Geplaatst door: Karel op
  • Een groot deel van de binnenvaart wil ook graag snelheidsbeperkingen bij de wachtplaatsen, getuige de steeds weer terugkerende voorstellen daarover op de afdelingen. Maar het hoofdbestuur van de Schuttevaer wil het niet en die houdt het dus tegen. Ik zelf ( 80 meter schip ) overnacht er ook niet meer daar ik ook al een keer ben losgevaren. Niks aan te doen volgens de politie want de dader voer nog geen 18km.

    Geplaatst door: Ook Binnenvaartschipper op
  • Dames en Heren, beroeps- en pleziervaarders,
    verenigt u en kom in Nunspeet wonen, de PAREL van de Veluwe. Nooit geen last meer van herrie en golven. Kom tot rust aan het rustige Veluwemeer, snuif de boslucht in het bos, waai uit op de zandverstuiving. Kortom wat wil je nog meer?

    Geplaatst door: marruk op
  • niet te geloven zeg wat een reacties. reageer of normaal of niet. schuttevaer kan beter stoppen met de hele reactie afdeling want door een paar hersenloze aso’s lijkt het net of de hele binnenvaart zo is. onthoud nu toch is een keer dat je hier op een openbare site aan het schrijven bent sukkels.
    denk nog eens terug wat onze ex premier zij. NORMEN EN WAARDEN.

    Geplaatst door: jp op
  • Aan al degene die zeiken of zeuren.
    zou het niet zo wezen dat die mensen op de arken er al woonde voor de binnenvaart die mega schaalvergroting heeft toegepast.
    oftewel dus mega schepen, veel waterverplaatsing met schippers die daar niet meer over na denken.
    wij draaien immers altijd zo hard!!
    gedraag je

    Geplaatst door: Karel op
  • hierbij verplicht ik de ark bewoners hun ark op de wal te zetten zodat ze geen last hebben van zuiging en golfslag en toch aan het water wonen.
    dit is mijn uitspraak en hier moet u het mee doen.

    Geplaatst door: varende rechter op
  • @frits

    Vergelijking zou beter zijn; aan de snelweg gaan wonen en dan gaan klagen over het lawaai

    Geplaatst door: Schippper op
  • Ter vergelijking…..Met 80 km/u door een woonerf rijden is dat wel normaal?

    Geplaatst door: frits op
  • Schippers?? tegenwoordig met minder kennis.
    een schip dat groter is als 110×11,45 is geen uitzondering.
    wat echter veel tevaak vergeten word is dat die grote schepen bij een diepgang van maar 2,2M of zelfs leeg als een gigantische water verplaatsing hebben.
    dit word door die jonge snelle schippers maar niet gezien.
    denk eens aan de naam van je bedrijfstak en gedraag je.
    stop even af hoe moeilijk is het.
    tuurlijk zouden ze die zijtakken kunnen dichten met een deur die zeg 3 x per dag open gaat, maar tot dat er een oplossing is je gedragen.
    dank je wel

    Geplaatst door: Karel op
  • Wat me opvalt is dat schippers steen en been mogen klagen wanneer zij in hun ogen onrechtvaardig worden behandeld of overlast ondervinden (zie o.a. walstroomdiscussie). Maar mensen die WONEN op het water moeten hun b.. maar houden. En de recreatievaart, die moet helemaal maar opzouten. Dicht die handel daar.
    Wordt wakker, binnenvaart. Er varen 5500 binnenschepen rond en ongeveer 250.000 jachten. De economische factor van de recreatievaart is niet te onderschatten.
    Er wonen mensen op en langs het water die ook gewoon rechten hebben en hun woning graag intact willen aantreffen wanneer ze thuiskomen van hun werk. Ik vraag me af hoeveel schippers tolerant reageren wanneer ze terugkomen bij het schip en de trossen zijn gebroken wegens zuiging, met schade aan de kop of aan het roerwerk. Dan zijn de rapen pas echt gaar.
    Doe een beetje normaal en pas je aan. Of is asociaal de norm?

    Geplaatst door: De Egel op
  • waarom geen snelheidbepreking?
    In Friesland en Groningen heb je dat toch ook en op de rivier(opvarig) ga je nog maar amper 12km/uur(uitzonderingen daar gelaten)dus volgens mij zit het gewoon tussen de oren.
    En natuurlijk hoef je geen beperking op te leggen als niemand er last van heeft maar dat is op het ar kanaal dus wel het geval.
    Oja en van iets langzamer varen wordt mijn reis heus niet minder hoor(misschien nog wel beter)en als dat niet uit kan wordt het tijd dat ik mijn prijs eens aan ga passen.

    Geplaatst door: schipper op
  • Begrijp volkomen de klachten van deze woonarkbewoners. Wij zelf durven ook niet meer te overnachten op het A.R.kanaal,wat wij jaren geleden wel deden.En ons schip is groter dan een kempenaar. Die grote schepen varen alles aan gort,natuurlijk zijn er enkele uitzonderingen.

    Geplaatst door: M op
  • De schippers moeten eens leren beseffen dat het water er niet allen voor hen is. We leven en werken op het water. Het is met een binnenvaart schip ook geen pretje om in het ARK te overnachten. Maar het schijnt dat veel schippers dat boek, alleen op de wereld heel veel hebben gelezen! Jammer dat een aantal de hele bedrijfstak te grabbel gooien. En zo hard hoef je niet te gaan, want verdienen doe je er niets mee. Trouwens als we zo door gaan hebben we straks zelf een woonark!

    Geplaatst door: peter op
  • je wilt op een schip wonen maar het mag niet bewegen mooi toch zo,n stukje beleving als je er een hekel aan hebt kun je net zo goed een huis kopen

    Geplaatst door: harm op
  • Door de schaalvergroting van schepen op het ARK is het probleem enorm toegenomen. Een beetje zuiging/ golfslag is niet erg maar zodra je (forse) schade maakt aan iemands bezichtingen ben je in mijn beleving verkeerd bezig. Om maar niet te spreken over de onveilige situatie zoals beschreven bij de losgeslagen ark met de twee kindjes. Zou u het prettig vinden als uw kinderen niet veilig konden wonen? Hartelijk dank voor de reacties van schippers die het probleem snappen.

    Geplaatst door: Margo op
  • Het wordt weer tijd voor de lammearm.

    Geplaatst door: gert op
  • We zijn met veel te veel mensen op deze knikker.

    Geplaatst door: kerst op
  • Als je een ark koopt die bijna in het A-R kanaal ligt dan weet je toch waar je aan begint lijkt me. Koop dan lekker een huis op de hei. Ik denk dat toen het kanaal nog smal was het nog een toefje erger was met de zuiging. Het tegenwoordig overal en altijd wat in deze overvolle heksenketel.

    Geplaatst door: Jan op
  • Nog even en de ontwerper van het AR kanaal heeft het gedaan door aan weerszijden rechte wanden te maken ipv aan 1 kant schuin…hou eens op met Jammeren en probeer eens rekening met mekaar te houden..ik kan met drogen ogen zeggen dat er nog nooit iemand last van mij gehad heb in het kanaal en ook ik kom waar ik wezen moet…rara hoe kan dat, kortom die mensen hebben gewoon gelijk!

    Geplaatst door: frits op
  • zo een klein gat maak je toch met paar planken dicht en overlast ie weg,vraag aan Delta

    Geplaatst door: jan op
  • waar mogen wij nou daarlijk wel varen?
    de mense die alles fout doen zijn de mense die vare en waarom? dat is toch idioot ze pakke altijd de scheepvaart aan maar de dingen eromheen worde niet aangepast vroeger voeren er toch ook al schepen?
    groetjes

    Geplaatst door: Stephan ms Pandora op
  • Als alle zeurende schippers nou eens niet doen of ze heilig zijn. Je hebt geleerd naar de oever te kijken om te zien wat de borden aangeven en hier naar te handelen, dus ook m.b.t. hinderlijke golfslag. Maar ook op de rivier als je iemand voorbij wilt lopen kan niemand meer een beetje afstoppen, dan gaat men alweer draaien als je met de hutten gelijk zit. Het leuke is als je dan 2x 1200pk onderin zet er gevraagd wordt of je niet wat kalmer aan kan doen. Stop gewoon af waar en wanneer nodig. En dat je reis langer duurt, laat me niet lachen, alles bij elkaar misschien een uur of drie op een reis naar boven. Als je daar zoveel last van hebt vraag dan gewoon je faillissement aan en stap eraf.

    Geplaatst door: Visser op
  • Die domme opmerking over langer over mijn reisje doen, is vast iemand , die niet zelf de gasolie betaald!! En nooit onderweg ligt. En in de tankvaart en drogelading is over capiciteit, dus waarom moet dat reisje zo snel????

    Want laten we eerlijk zijn, iedereen heeft last van de hoge snelheden op het ARK. De liggers onderweg. En de mensen die met een diep schip sluis Vreeswijk of Wijk in moeten varen. Wanneer je opmerking maakt over iemand zijn snelheid, krijg je als antwoord< ik ga maar 16,2 kmh en je mag er 18 kmh.??? Ja het blijven kleuters die schippers.

    Geplaatst door: H-D op
  • De mensen die aan het Kanaaleiland in Utrecht wonen zeiken over de draaiende hulpmotoren en stotende boten tegen de gordingbalken.
    Mensen die in een ark wonwen in de Nieuwe Wetering
    zeiken over zuiging en golfslag van boten.
    Pak je hele troep op en verhuis naar de hei in Drenthe, maar pas op daar heb je weer schijtende en mekkerende schapen.
    En dat stinkt weer.

    Geplaatst door: Freek op
  • @Watersporter die op de Ark in Weteringen woond

    Is dit een serieuze reactie? Woond?

    Deze mensen moeten niet vergeten waarvoor het ARK bedoeld is, namelijk het vervoer over water. Feit blijft wel dat er natuurlijk veel te hard gevaren wordt.

    Geplaatst door: Schipper op
  • Peter,je had toch nog wat verder moeten denken.
    Reken he gasolieverbruik maar uit als je 16km wilt halen of met 12km rondvaart.
    Dan is een snelle tijd verlies!
    Maar ik kan het mis hebben want in de passagiersvaart en bij tankers lijkt het niet zo te werken.

    bijv. 40km:16= 2,5x 220ltr= 550ltr
    40km:12= 3,3x 100ltr= 330ltr
    Die 3 kwartier kost dus ong 100 euro.

    Geplaatst door: Tja op
  • Misschien moeten ze maar eens een balk tussen Utrecht en Amsterdam in het ARK leggen. Kunnen jullie mooi buiten om naar Rotterdam en Amsterdam zo hard mogelijk varen en niemand heeft er last van!!!

    Geplaatst door: Watersporter die op de Ark in Weteringen woond op
  • Die mensen moeten snel geholpen worden.
    Sluit het slootje snel af met de balken die er in de winter ook in gaan. Het plezier van die paar watersporters moet dan maar wijken voor de bewoners van de arken. Gelijk heb je dan ook weer een gevaarlijk kruispuntje minder op het A.R. kanaal.

    Geplaatst door: Antonius op
  • In het verleden werd de snelheidvan een schip op het Amsterdamrijnkanaal bepaald door lengte x breedte x diepgang, wat een op zijn minst gezegt geen makkelijke berekening inhield, nu mogen geladen of lege schpen 18 kilometer varen, wat met de huidige schaalvergroting ook niet echt wijs is.
    Deze snelheid aanhouden zou betekenen dat alle zijkanaaltjes voorzien moeten worden van sluiskolken om daarmee de overlast te voorkomen.
    Tegenwoordig iemand vragen om een sociaal gedrag staat gelijk aan praten tegen een lantarenpaal.

    Geplaatst door: G.J.Zwart op
  • rotterdammer, schipper,

    waarom nou altijd die snelheidsbeperkingen?
    denk even na…
    langzamer varen, nog langer over een reis doen, kan dat bij u uit?
    degene die werkt, moet zich aanpassen aan degene die niet werkt of op z’n bed wil liggen?!

    rare wereld

    Geplaatst door: Peter op
  • Gewoon iedereen geladen 12 km/uur en leeg 15 km/uur en het wordt al een stuk rustiger en ook beter voor het mileu.
    Misschien is het ook een idee om hier en daar wat damwand te verwijderen en er gewoon een schuine oever van te maken,dan wordt de golfslag ook wel minder.

    Geplaatst door: schipper op
  • Het probleem is niet de beroepsvaart, maar de pleziervaart lees ik hier. Voor de pleziervaart moet die zijtak open blijven en dus niet voor de beroepsvaart. Het is toch te gek voor woorden dat men op de snelweg voor beroepsvaart moet afstoppen omdat mensen ernaast willen wonen. Ik stop op de A27 toch ook niet als er een caravan op de vluchtstrook staat te camperen??

    Geplaatst door: beroepsvaart op
  • De snelheid op het ar kanaal moet zeker omlaag.
    Het is ook het grootste … kanaal van heel nederland, normaal liggen zeker geladen is bijna niet te doen.
    Ik kan die mensen wel begrijpen, een deur voor de invaart is mischien wel een goede oplossing.

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • probleem kan je ook anders oplossen als alleen de de overheidskas te spekken .maak er een sluis deur in want met de grote schepen die er varen blijf je waterbeweging houden

    Geplaatst door: fred meurs op

Reageer