Elektrische vrachtboot verleidelijk alternatief voor vrachtwagen

Mokum Mariteam, het samenwerkingsverband van afvalverwerkingsbedrijf Icova, zwaar transportonderneming Koninklijke Saan en de Amsterdamse rondvaartrederijen Rederij De Nederlanden, Rederij ’t Smidtje en Canal Company, brengt in september de eerste City Supplier in de vaart. Met dit elektrisch voortgedreven vaartuig wil Mokum Mariteam een milieuvriendelijk alternatief bieden voor de aanvoer van goederen en afvoer van reststoffen in de Amsterdamse binnenstad. Cor Gerritsen, commercieel directeur van Icova, is de voorzitter van de stichting Mokum Mariteam.

Gerritsen

Is de eerste City Supplier al klaar?
Cor Gerritsen: ‘Ja, hij is bij Bocxe te water gelaten en naar Vinkeveen gesleept, waar de montage plaatsvindt van de elektra en de 16-tons kraan.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Elektrische vrachtboot verleidelijk alternatief voor vrachtwagen | Schuttevaer.nl

Elektrische vrachtboot verleidelijk alternatief voor vrachtwagen

Mokum Mariteam, het samenwerkingsverband van afvalverwerkingsbedrijf Icova, zwaar transportonderneming Koninklijke Saan en de Amsterdamse rondvaartrederijen Rederij De Nederlanden, Rederij ’t Smidtje en Canal Company, brengt in september de eerste City Supplier in de vaart. Met dit elektrisch voortgedreven vaartuig wil Mokum Mariteam een milieuvriendelijk alternatief bieden voor de aanvoer van goederen en afvoer van reststoffen in de Amsterdamse binnenstad. Cor Gerritsen, commercieel directeur van Icova, is de voorzitter van de stichting Mokum Mariteam.

Gerritsen

Is de eerste City Supplier al klaar?
Cor Gerritsen: ‘Ja, hij is bij Bocxe te water gelaten en naar Vinkeveen gesleept, waar de montage plaatsvindt van de elektra en de 16-tons kraan.’

  • Mokum Mariteam wil geen subsidie, wel support gemeente Amsterdam
  • ‘Niet de stad gevuld invaren, ook de stad gevuld verlaten is het plan’

Staan er al volgende City Suppliers op stapel?
‘Klaas Pater van Rederij De Nederlanden, de technische man achter City Supplier, denkt al na over een verbeterde versie voor nummer twee, drie en ga zo maar door. Op 16 september is de doopdag van de eerste City Supplier, die in Amsterdam bij Nemo gaat plaatsvinden. In de weken daarvoor hebben we de proefvaarten en een emissie- en geluidsproef die door het onafhankelijk onderzoeksbureau Tebodin wordt afgenomen om vast te stellen dat het een CO2-neutraal en geluidsarm varend schip is. Je kan wel veel roepen, maar wat je roept moet in de praktijk wel standhouden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer