CCR stelt AIS verplicht

De CCR-najaarsvergadering heeft 5 december besloten AIS per 1 december 2014 verplicht te stellen.

Gezien de voordelen van het gebruik van Inland AIS en van Inland ECDIS (elektronisch kaartsysteem), maar tevens rekening houdend met de kosten van deze apparatuur, heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) besloten artikel 4.07 van het Politiereglement voor de Rijn te wijzigen.

Daardoor wordt de uitrusting van binnenvaartschepen op de Rijn met Inland AIS en Inland ECDIS in informatiemodus (of een vergelijkbaar visualiseringssysteem) per 1 december 2014 verplicht gesteld. Bepaalde kleine vaartuigen zijn van deze verplichting vrijgesteld.

De AIS-verplichting gold al langer voor Oostenrijk en de haven van Antwerpen. Binnenvaartondernemers konden de afgelopen jaren met subsidie AIS-apparatuur aan boord laten plaatsen.

Over AIS, ECDIS en de gevolgen van het CCR-besluit wordt tijdens de Telematicadag op 30 december in Nijmegen een workshop belegd met toelichting door Peter Stuurman van Rijkswaterstaat Oost-Nederland.

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • reken er ook maar op dat men al bezig is een verplicht koersvolgsysteem er aan te koppelen. En dat met alle fouten die we nu al op AIS tegenkomen. Een officieel foutpercentage van 15% betekent dat dit de zaak er alleen maar onveiliger op maakt.
    Waarom toch iets verplichten als mensen het al gebruiken op vrijwillige basis? Dat betekent toch alleen maar dat mensen het als een boodschap van de overheid zien “je moet het gebruiken dus kun je erop vertrouwen”. Levensgevaarlijk!!

    Geplaatst door: David twigt op
  • @Ing Berry van der Looij

    U vergeet 1 ding: De solderingen. Mijn ervaring is dat de ZZP-ers beter solderen dan de gecertificeerde bedrijven. Ik heb bij AIS-installaties van Alewijnse en Alphatron gehad dat je de kabel zo uit de connector trok (zowel binnen als buiten!), de soldering zat totaal niet gehecht aan de connector. Alewijnse meldde destijds trots dat ze de 1000e AIS plaatsten, maar het was wel ramp-en-stamp-werk. Zoveel mogelijk op een dag.
    Geef mij dan maar een niet-gecertificeerd bedrijf die het echt kan.

    U noemt wel dingen die er toe doen (zoals de combi-antennes), maar ook met een perfect geïnstalleerde installatie vallen veel AIS-en toch regelmatig op storing. Na resetten doet hij het gewoon weer uren of dagen. Als het aan de bekabeling zou liggen, zou het ook moeten zijn dat hij na resetten nog geen GPS-fix krijgt, maar dat is nooit zo, je ontvangt dan gewoon weer pakweg 9 satellieten. Pas na uren of dag kapt hij er weer mee. En waarom weet niemand. Ook de nieuwste firmware lost niet alles op.

    De meeste apparatuur van Furuno vind ik gebruiks-onvriendelijk en groot met teveel en grote junctionboxes, maar naar mijn ervaring heeft de Furuno-AIS de minste storingen. Verder is het met bijna alle merken ellende.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • @ Schouten

    Hoe zat het ook alweer? Grote woonboten in Amsterdam die nog konden varen (maar dat niet deden) moesten AIS aan boord nemen en melden als er visite aan boord kwam… :-)))

    Als die apparatuur over een paar jaar in een mobieltje past moet elke roeiboot er een hebben. Want de grote schippers willen op de automatische piloot varen en GTST kijken of benedendeks vis verwerken. 😉

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • AIS is een zeer goed systeem, indien het met juiste kennis aan boord gezet word, hier ligt dan ook het probleem. De eisen voor installatie door het CCR laat veel te wensen over. De goede werking van AIS hangt en staat met de goede ontvangst van het GPS signaal, een slecht GPS signaal zorgt voor een slechte GPS fix ofwel helemaal geen GPS fix, Alleen als er een GPS fix is, zal die worden doorgegeven door de transponder
    anders zal ECDIS de laatst ontvangen GPS fix weergegeven worden, Het gebruik van slechte antenne (AIS combi antenne AC marine), slechte coax cabels (rg 58 rg 59 rg 213 rg 214) Slechte GPS/VHF splitter (AC Marine) Dit draagt bij om geregeld je GPS fix te verliezen, zie het als een aangedampte bril, daar kun je ook niet goed door zien. Je weet als schipper meestal niet dat je (tijdelijk)geen gps fix hebt. Er zou de verplichting moeten zijn om de GPS positie uit AIS te halen, zodat je zelf kunt zien op je kaart wanneer je kaart blijft hangen (geen gps fix) en dus de positie die de AIS transponder uitzend niet juist is!
    Dus schipper/installateur haal die waas (steeds wegvallenden GPS fix) eens van de transponder af, installeer een goede antenne (combi antenne alsook AIS/VHF plitter, gebruik goede coax) we spreken tenslotte over frequenties boven 1500 Mhz. Gebruik een externe GPS of beter een GPS kompas, dan laat je ook altijd je heading zien (als driehoekje op een ander zijn kaart alsook je kaart niet draait als je achteruitvaart) zolang externe GPS nog niet verboden is @ CCR de verplichting aan fabrikanten om de positie (wel heading en rot toe laten) niet uit externe GPS bron te kunnen aansluiten op AIS, hierdoor elimineert men ook de piraterij/spookschepen met AIS

    Geplaatst door: Ing Berry van der Looij op
  • @ CCR,

    Jullie worden bedankt, weer een regel erbij en nu met een enorm storingsgevoelig apparaat.

    Let wel op heren schippers geen AIS signaal betekent wel dat u naast een boete ook stilgelegd word totdat uw AIS weer signaal uitgeeft.
    Kan dan nog wel eens een duur geintje worden, als ik zie hoeveel fout meldingen en storingen er zijn.

    En wat schieten wij er als bedrijfstak mee op????

    Onze privacy weg, en het gekke is politie boten vallen buiten de verplichting, rara waarom?

    De BLNen BLN-Schuttevaer hebben hun rug weer eens niet recht gehouden want die waren in eerste instantie ook tegen verplichting wegens privacy inbreuk later zijn ze bij gedraaid.

    Veel geluk met die AIS, ik hoor vanzelf wel de mensen die stil gelegd worden, die moeten dan ook niet klagen.

    Groet en fijne feestdagen toegewenst,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Ik stoor me aan een ding… “CCR stelt verplicht”. Het wordt tijd dat die gasten eens een toontje lager zingen. Heb nu een tijdje ook AIS, terwijl ik om bepaalde redenen nog steeds geen fervent voorstander ben. Ik erken de vele voordelen, maar er zitten toch ook een paar nadelen aan die heel vervelende gevolgen kunnen hebben. We moeten voor ogen blijven houden dat het ten alle tijde een navigatie HULPMIDDEL moet blijven. Want stiekemweg zijn er toch heel wat mensen incluis mezelf, die het melden nog wel eens achterwege laten omdat er op de AIS niets te zien is. En het is alom bekend dat er zich nog wel eens een storinkje voordoet in de door sommigen zo hooggeroemde apparatuur. Was laatst op twee plaatsen tegelijk. Knap hoor!

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • gelukkig verplicht. voor die paar euro dat het kost.

    het is een genot

    Geplaatst door: jgj van maren op
  • Bepaalde kleine vaartuigen vrijgesteld?
    Jammer, gemiste kans.
    De pleziervaart zal ongetwijfeld nu zelf het initiatief nemen om haar bijdrage te leveren aan (nog) meer veiligheid op het water, door AIS aan te schaffen, en leren te gebruiken.
    Nietwaar hr.Kommer?

    Geplaatst door: Kees Schouten op

Reageer

CCR stelt AIS verplicht | Schuttevaer.nl

CCR stelt AIS verplicht

De CCR-najaarsvergadering heeft 5 december besloten AIS per 1 december 2014 verplicht te stellen.

Gezien de voordelen van het gebruik van Inland AIS en van Inland ECDIS (elektronisch kaartsysteem), maar tevens rekening houdend met de kosten van deze apparatuur, heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) besloten artikel 4.07 van het Politiereglement voor de Rijn te wijzigen.

Daardoor wordt de uitrusting van binnenvaartschepen op de Rijn met Inland AIS en Inland ECDIS in informatiemodus (of een vergelijkbaar visualiseringssysteem) per 1 december 2014 verplicht gesteld. Bepaalde kleine vaartuigen zijn van deze verplichting vrijgesteld.

De AIS-verplichting gold al langer voor Oostenrijk en de haven van Antwerpen. Binnenvaartondernemers konden de afgelopen jaren met subsidie AIS-apparatuur aan boord laten plaatsen.

Over AIS, ECDIS en de gevolgen van het CCR-besluit wordt tijdens de Telematicadag op 30 december in Nijmegen een workshop belegd met toelichting door Peter Stuurman van Rijkswaterstaat Oost-Nederland.

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • reken er ook maar op dat men al bezig is een verplicht koersvolgsysteem er aan te koppelen. En dat met alle fouten die we nu al op AIS tegenkomen. Een officieel foutpercentage van 15% betekent dat dit de zaak er alleen maar onveiliger op maakt.
    Waarom toch iets verplichten als mensen het al gebruiken op vrijwillige basis? Dat betekent toch alleen maar dat mensen het als een boodschap van de overheid zien “je moet het gebruiken dus kun je erop vertrouwen”. Levensgevaarlijk!!

    Geplaatst door: David twigt op
  • @Ing Berry van der Looij

    U vergeet 1 ding: De solderingen. Mijn ervaring is dat de ZZP-ers beter solderen dan de gecertificeerde bedrijven. Ik heb bij AIS-installaties van Alewijnse en Alphatron gehad dat je de kabel zo uit de connector trok (zowel binnen als buiten!), de soldering zat totaal niet gehecht aan de connector. Alewijnse meldde destijds trots dat ze de 1000e AIS plaatsten, maar het was wel ramp-en-stamp-werk. Zoveel mogelijk op een dag.
    Geef mij dan maar een niet-gecertificeerd bedrijf die het echt kan.

    U noemt wel dingen die er toe doen (zoals de combi-antennes), maar ook met een perfect geïnstalleerde installatie vallen veel AIS-en toch regelmatig op storing. Na resetten doet hij het gewoon weer uren of dagen. Als het aan de bekabeling zou liggen, zou het ook moeten zijn dat hij na resetten nog geen GPS-fix krijgt, maar dat is nooit zo, je ontvangt dan gewoon weer pakweg 9 satellieten. Pas na uren of dag kapt hij er weer mee. En waarom weet niemand. Ook de nieuwste firmware lost niet alles op.

    De meeste apparatuur van Furuno vind ik gebruiks-onvriendelijk en groot met teveel en grote junctionboxes, maar naar mijn ervaring heeft de Furuno-AIS de minste storingen. Verder is het met bijna alle merken ellende.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • @ Schouten

    Hoe zat het ook alweer? Grote woonboten in Amsterdam die nog konden varen (maar dat niet deden) moesten AIS aan boord nemen en melden als er visite aan boord kwam… :-)))

    Als die apparatuur over een paar jaar in een mobieltje past moet elke roeiboot er een hebben. Want de grote schippers willen op de automatische piloot varen en GTST kijken of benedendeks vis verwerken. 😉

    Geplaatst door: Frank Kommer op
  • AIS is een zeer goed systeem, indien het met juiste kennis aan boord gezet word, hier ligt dan ook het probleem. De eisen voor installatie door het CCR laat veel te wensen over. De goede werking van AIS hangt en staat met de goede ontvangst van het GPS signaal, een slecht GPS signaal zorgt voor een slechte GPS fix ofwel helemaal geen GPS fix, Alleen als er een GPS fix is, zal die worden doorgegeven door de transponder
    anders zal ECDIS de laatst ontvangen GPS fix weergegeven worden, Het gebruik van slechte antenne (AIS combi antenne AC marine), slechte coax cabels (rg 58 rg 59 rg 213 rg 214) Slechte GPS/VHF splitter (AC Marine) Dit draagt bij om geregeld je GPS fix te verliezen, zie het als een aangedampte bril, daar kun je ook niet goed door zien. Je weet als schipper meestal niet dat je (tijdelijk)geen gps fix hebt. Er zou de verplichting moeten zijn om de GPS positie uit AIS te halen, zodat je zelf kunt zien op je kaart wanneer je kaart blijft hangen (geen gps fix) en dus de positie die de AIS transponder uitzend niet juist is!
    Dus schipper/installateur haal die waas (steeds wegvallenden GPS fix) eens van de transponder af, installeer een goede antenne (combi antenne alsook AIS/VHF plitter, gebruik goede coax) we spreken tenslotte over frequenties boven 1500 Mhz. Gebruik een externe GPS of beter een GPS kompas, dan laat je ook altijd je heading zien (als driehoekje op een ander zijn kaart alsook je kaart niet draait als je achteruitvaart) zolang externe GPS nog niet verboden is @ CCR de verplichting aan fabrikanten om de positie (wel heading en rot toe laten) niet uit externe GPS bron te kunnen aansluiten op AIS, hierdoor elimineert men ook de piraterij/spookschepen met AIS

    Geplaatst door: Ing Berry van der Looij op
  • @ CCR,

    Jullie worden bedankt, weer een regel erbij en nu met een enorm storingsgevoelig apparaat.

    Let wel op heren schippers geen AIS signaal betekent wel dat u naast een boete ook stilgelegd word totdat uw AIS weer signaal uitgeeft.
    Kan dan nog wel eens een duur geintje worden, als ik zie hoeveel fout meldingen en storingen er zijn.

    En wat schieten wij er als bedrijfstak mee op????

    Onze privacy weg, en het gekke is politie boten vallen buiten de verplichting, rara waarom?

    De BLNen BLN-Schuttevaer hebben hun rug weer eens niet recht gehouden want die waren in eerste instantie ook tegen verplichting wegens privacy inbreuk later zijn ze bij gedraaid.

    Veel geluk met die AIS, ik hoor vanzelf wel de mensen die stil gelegd worden, die moeten dan ook niet klagen.

    Groet en fijne feestdagen toegewenst,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Ik stoor me aan een ding… “CCR stelt verplicht”. Het wordt tijd dat die gasten eens een toontje lager zingen. Heb nu een tijdje ook AIS, terwijl ik om bepaalde redenen nog steeds geen fervent voorstander ben. Ik erken de vele voordelen, maar er zitten toch ook een paar nadelen aan die heel vervelende gevolgen kunnen hebben. We moeten voor ogen blijven houden dat het ten alle tijde een navigatie HULPMIDDEL moet blijven. Want stiekemweg zijn er toch heel wat mensen incluis mezelf, die het melden nog wel eens achterwege laten omdat er op de AIS niets te zien is. En het is alom bekend dat er zich nog wel eens een storinkje voordoet in de door sommigen zo hooggeroemde apparatuur. Was laatst op twee plaatsen tegelijk. Knap hoor!

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • gelukkig verplicht. voor die paar euro dat het kost.

    het is een genot

    Geplaatst door: jgj van maren op
  • Bepaalde kleine vaartuigen vrijgesteld?
    Jammer, gemiste kans.
    De pleziervaart zal ongetwijfeld nu zelf het initiatief nemen om haar bijdrage te leveren aan (nog) meer veiligheid op het water, door AIS aan te schaffen, en leren te gebruiken.
    Nietwaar hr.Kommer?

    Geplaatst door: Kees Schouten op

Reageer