Losgeld voor navigatiecomputer

Nu schepen steeds vaker via internet met de buitenwereld communiceren, wordt het voor criminelen ook steeds aantrekkelijker schepen te hacken. Een goede beveiliging daartegen is echter lastig te verwezenlijken. Vooral de mens blijkt een zwakke schakel.

Losgeld voor navigatiecomputer

Cybercrime toenemend gevaar in scheepvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Losgeld voor navigatiecomputer | Schuttevaer.nl

Losgeld voor navigatiecomputer

Nu schepen steeds vaker via internet met de buitenwereld communiceren, wordt het voor criminelen ook steeds aantrekkelijker schepen te hacken. Een goede beveiliging daartegen is echter lastig te verwezenlijken. Vooral de mens blijkt een zwakke schakel.

Losgeld voor navigatiecomputer
  • Cybercrime toenemend gevaar in scheepvaart
  • ‘Ook schip is te hacken’

Door Erik van Huizen
De Franse verzekeraar Garex, gespecialiseerd in het overnemen van oorlogsrisico’s in de maritieme wereld, noemt cybercriminaliteit een van de grootste uitdagingen voor de maritieme industrie en de verzekeraars. Volgens directeur Mathieu Daubin gaan traditionele piraten, zoals die nu bijvoorbeeld nog in de Golf van Aden actief zijn, in de nabije toekomst steeds vaker systemen aan boord aanvallen om schepen elektronisch te kapen. ‘We kunnen ons voorstellen dat hackers bijvoorbeeld informatie versleutelen die essentieel is voor de navigatie. Ze eisen vervolgens losgeld van de rederij in ruil voor de sleutels die het systeem weer kunnen deblokkeren. Het is eigenlijk dezelfde manier van piraterij die wij zien in industriële sectoren, maar nog niet in de maritieme industrie. Maar dat is slechts een kwestie van tijd.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer