Schepen leveren straks kaartinformatie zelf aan

De Rijnvloot gaat wellicht in de nabije toekomst haar eigen waterstandinformatie genereren. Idee is dat schippers via hun echolood verzamelde waterdieptes doorgeven aan de vaarwegbeheerder via internet of AIS. Die informatie van honderden binnenvaartschepen kan de vaarwegbeheerder dan na bewerking terugsturen naar de schepen als actuele, op de vaarkaart zichtbare diepte-informatie.

Schepen leveren straks kaartinformatie zelf aan

Plan om echolood aan internet te koppelen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schepen leveren straks kaartinformatie zelf aan | Schuttevaer.nl

Schepen leveren straks kaartinformatie zelf aan

De Rijnvloot gaat wellicht in de nabije toekomst haar eigen waterstandinformatie genereren. Idee is dat schippers via hun echolood verzamelde waterdieptes doorgeven aan de vaarwegbeheerder via internet of AIS. Die informatie van honderden binnenvaartschepen kan de vaarwegbeheerder dan na bewerking terugsturen naar de schepen als actuele, op de vaarkaart zichtbare diepte-informatie.

Schepen leveren straks kaartinformatie zelf aan
  • Plan om echolood aan internet te koppelen
  • ‘Idee ook bruikbaar in ontwikkelingslanden’

Door Hans Heynen
Binnenvaartschepen zouden met behulp van deze gegevens de maximale veilige aflaaddiepte voor een reis over een bepaald traject beter kunnen berekenen.
Henk van Laar van Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) noemt het voorlopig nog ‘een stip op de horizon’, maar de toepassing van ‘crowd sourcing’, zoals deze manier van informatie verzamelen wordt genoemd, lijkt weldra binnen bereik van de Rijn- en binnenvaart te komen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer