Vaarwegbeheerders delen AIS-gegevens met Rijkswaterstaat

Het Havenbedrijf van Rotterdam, de Kustwacht en de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart spraken 24 november 2011 met elkaar af gegevens uit AIS (Automatic Identification System) over de scheepsnaam en positie van schepen in hun beheergebied te delen met Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat krijgt hierdoor een beter overzicht van het scheepvaartverkeer op de grote vaarwegen en gebruikt de informatie voor een vlotte en veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer.

Gegevensuitwisseling
helpt bij efficiënt verkeersmanagement op de vaarwegen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • De verplichting van ais in Antwerpen is gekomen dat de meesten onder jullie zich bij meerdere sluizen tegelijk melden. Dus een beetje eigen schuld.

    Vroeger kregen we ook ATIS en dan zou het met een klik op de zendsleutel voldoende zijn voor de sluis te melden. De praktijk is, melden als vanouds en een prent voor het kletsen op een verkeerd marifoonkanaal hed je zo binnen. Men hoefde je niet meer uit te peilen.

    Voor de navigatie is het makellijk i.c.m. een vaarkaart. Maar vertrouw er niet op. Daar niet iedere AIS installatie optimaal functioneerd (betrouwbaar is).

    Kreeg laatst de opmerking van iemand die uit een nevenvaarwater kwam dat ik niet te zien was op AIS maar hij had zich niet via de VHF gemeld. Hij ging er vanuit dat, ik zie dat er niets is dus er is ook niets.

    Dus varen op de ouderwetse manier eventueel met een uitkijk op het voorschip.

    En Verkeersmanagement van RWS Ik zie er geen heil in. Want als we met een boel schepen op een sluis aankomen dan kunnen zij niets anders doen dan de schepen op volgorde van aankomst wegwerken. Ze kunnen hooguit de bedieningstijden verruimen of spertijden van kunstwerken aanpassen om de schepen zo snel mogelijk hun reis te laten vervolgen.

    Geplaatst door: Marten Kombrink op
  • Joep, die strepen op Marine Traffic hebben niets te maken met het wel of net aanstaan van de AIS , maar met het ontvangstbereik van de ontvanger. Er is nog steeds geen 100% bereik van Marine Traffic.

    Verder lijkt mij dat er nog steeds geen gebruik gemaakt KAN worden van onze AIS gegevens omdat deze nog steeds niet betrouwbaar zijn.

    We hebben nog steeds teveel afwijkingen, foutmeldingen, spookschepen, etc.

    Geplaatst door: Coby op
  • 15 november 2006:

    De binnenvaartorganisaties gingen in het convenant akkoord met vrijwillige invoering van AIS. Ze willen wel een financiële tegemoetkoming in de aanschaf- en installatiekosten van AIS aan boord. Zij verwijzen naar de subsidie van het rijk op de ombouw van locomotieven voor de Betuwelijn. Verder willen ze dat de privacy goed is geregeld. Ze spraken af dat het uit te zenden AIS-bericht beperkt blijft tot de positie en identificatie van het schip. Schuttevaerdirecteur Kees de Vries is benieuwd hoe de bedrijfstak reageert. Hij heeft steeds gezegd een verplichte invoering van een meld- en volgsysteem te willen tegenhouden zo lang een meerderheid van zijn achterban tegen is en de privacyproblemen niet voldoende zijn opgelost.

    Nu meneer de Vries er is werk aan de winkel. De privacyproblemen zijn nog steeds niet opgelost.

    Vergeet vooral niet dat voor 70 % van de scheepvaart het schip niet alleen werk maar ook woning is.

    Geplaatst door: realist op
  • AIS = anti individuell (verkehrs)-system

    Geplaatst door: a friend op
  • Jaap.

    En dan als je de zekering eruit haald. Dan komt er een streep te staan van de plek waar de zekering eruit gehaald wordt en waar deze er weer ingezet wordt. Op Marinetraffic is dat mooi te zien.Denk je dat de handhavers die gebruik maken van marinetraffic zitten te slapen?
    Er zijn zat rechte strepen te zien vooral op de Maas!

    Geplaatst door: Joep op
  • @ Subaru rijder.

    Gelukkig is het tot nu toe slechts verplicht de naam en positie te verzenden (als het ding gesubsidieerd is tenminste).
    En als men meer gegevens van mij wil zien zal men dit toch voor de rest van de wereld moeten afschermen, en dat gaat met deze vorm van AIS niet

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Jaap zegt: Ga varen, neem extra personeel aan dan kan je je concentreren op je werk (wat je brood is!)

    Mijn werk is varen, wanneer ik het wil. Stilliggen wanneer ik het wil.
    Snelheid zoals ik denk dat goed is.
    Juridisch niet aangepakt kunnen worden, wanneer iemand mijn AIS gegevens gebruikt voor zijn interpretatie . Daar bedoel ik mee: personen aantal opgeven/bestemming/ afmetingen/ snelheid / blauwbord. Dus alles wat de AIS uitzend, kan de schipper niet juridisch op vervolgt worden.

    Wanneer iemand een calamiteit begaat, wat direct te maken heeft, met wat de AIS heeft uitgezonden. AIS is een prachtige uitvinding en iedereen mag zien waar ik vaar. maar ik wil daar niet op gepakt worden. Onderschat niet de tegenpartij verzekering, die halen alles uit de kast, om niet te hoeven betalen.
    bijvoorbeeld: Ik kom uit de Oranje sluizen met bestemming Utrecht. Maar ik denk, vaar via de IJ haven voor een beetje voer. Dus de post of buurman verwacht niet dat ik recht door gaat. Ik denk : ga recht door , zit niemand in de weg??? En nu gebeurd er een aanvaring!! En dan??? In de AIS staat: IK ga naar Utrecht!!
    En als straks iedereen AIS heeft, krijgen we deze gekheid over ons heen en dat wil ik NIET.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik snap heel veel mensen niet.

    Wat maakt het uit dat iedereen je kan zien op AIS??
    Als je er last van hebt, klik je met 1 vinger de zekering uit en klaar!
    Maar dat willen ze niet, want het is toch makkelijk andere scheeps namen te zien.
    En dan vervalt het privacy gelul opeens.

    Ga varen, neem extra personeel aan dan kan je je concentreren op je werk (wat je brood is!)

    Geplaatst door: Jaap op
  • schuttvaer heeft gezegt dat dit nooit zou gebeuren dus werk aan de winkel

    c.de Vette dit roep ik al jaren maar niemand geloofd het.

    En mr. koot het heeft niets temaken met wat te verbergen hebben maar wat gaat er gebeuren als je wat later of eerder vol/leeg bent.
    In Zeeland of lek je tij wel of niet haald.
    jij snapt nog niet dat je straks op je laad of los plaats achter en hek onder walstroom moet wachten tot je van rws mag varen en als je dan nog te hard draait krijg een prent want je teveel gasolie verbruikt en dat rws dan roept meer sluizen waarom er zijn toch geen wacht tijden aan de sluizen!!!!!!!
    Vergeet niet de grootste leugens komen van zoals nu weer blijkt van rws.

    Geplaatst door: A3 op
  • Volgens mij staat er dat ANDEREN delen met RWS. Dus waarom zo ontzettend zeiken op RWS?

    Lijkt me dat mensen/bonden als ze tegen zijn bij die anderen moeten klagen.

    En het gaat volgens mij om het actuele verkeersbeeld – dus nog steeds wie zit waar en niet meer en niet minder. Wat is er anders aan dan alle camera’s die boven de wegen hangen? Daarmee is er ook een verkeersbeeld beschikbaar.

    Ik wil wel graag weten wat de wachttijd bij de sluis is en of er “file” is. Dan kan ik er rekening mee houden – net als dat ik nu op teletekst kijk wanneer ik in de auto naar Utrecht stap.

    Geplaatst door: recreatievaarder op
  • Sorry,grootste deel van de reactie niet doorgekomen.
    Maar uiteindelijk wil RWS daarmee gaan bepalen wanneer en hoe snel wij gaan varen,dit allemaal onder het mom van dienstverlening.
    Ook de spreuk,betrouwbare reistijden, betekent niets anders dan dat wij allemaal even lang wachten, dus als aan de ene kant van de sluis meer scheepvaart komt,moeten de schepen aan de andere kant maar wat langer wachten om de algemene doorstroming te verbeteren.
    Dit zijn allemaal lapmiddelen, welke moeten verdoezelen dat de infrastructuur gewoon te krap bemeten is.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ja collega’s de strop wordt weer een beetje verder aangehaald.
    Wat mij echter meer zorgen maakt is dat>Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Wat ik meer als een probleem zie , met de AIS gegevens. De Invoer van bestemming, en ik wijk van de route af??? De post “dacht “ik ga links af i.v.m . de bestemming op AIS en ik ga recht door!!
    Of met visite aan boord, en de personenaantal klopt niet. Ook met de invoer van Bics.

    Ik vind: wij willen medewerking verlenen. Maar kunnen nooit juridische gepakt worden, op de juiste gegevens. Net als op teletekst staat. Geen Aansprakelijkheid Op Drukfouten!!!!!!

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • precies: weer iets regelen zonder de afspraken
    die gemaakt zijn nakomen, zeker ook weer niet overlegd met een vakbond moet je weer RWS voor zijn. Wij krijgen steeds meer vrienden.

    Geplaatst door: HWK op
  • jij ook Koot ik zie dat je naam ook niet vermeld

    Geplaatst door: Jos op
  • Alleen mensen die wat te verbergen hebben zijn er op tegen.

    Geplaatst door: Koot op
  • Zeker met Jacob eens, zeker nu RWS ook controleerd op vaartijden etc. Als ze de gegevens al aangerijkt krijgen klopt het niet met de bedoeling van AIS en de belofte dat e.e.a. niet voor controle bedoelt is.
    Voor mij maakt het niet uit ik hou mij (redelijkerwijs) aan de regels, maar toch!!

    Geplaatst door: Hans op
  • het zou maar 3km wezen om te navigeeren
    dit is niet de voorwaarde geweest van het systeem ais
    zo als ik al vaker heb gezegt : het word vanzelf tegen ons gebruikt groetjes van de vios

    Geplaatst door: jacob kuipers op

Reageer

Vaarwegbeheerders delen AIS-gegevens met Rijkswaterstaat | Schuttevaer.nl

Vaarwegbeheerders delen AIS-gegevens met Rijkswaterstaat

Het Havenbedrijf van Rotterdam, de Kustwacht en de Permanente Commissie van Toezicht op de Scheldevaart spraken 24 november 2011 met elkaar af gegevens uit AIS (Automatic Identification System) over de scheepsnaam en positie van schepen in hun beheergebied te delen met Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat krijgt hierdoor een beter overzicht van het scheepvaartverkeer op de grote vaarwegen en gebruikt de informatie voor een vlotte en veilige afwikkeling van het scheepvaartverkeer.

  • Gegevensuitwisseling
    helpt bij efficiënt verkeersmanagement op de vaarwegen

De
partijen tekenden een overeenkomst hierover tijdens de Netwerkbijeenkomst
Scheepvaart Verkeersmanagement die Rijkswaterstaat in samenwerking met Havenbedrijf Rotterdam, Provincie Overijssel, LINC-Logistiek Intermodaal Netwerk.com, Bureau Telematica Binnenvaart en TU Delft organiseerde.
Door de gegevensuitwisseling kan Rijkswaterstaat het scheepvaartverkeer in de toekomst een betere
dienstverlening op de grote vaarwegen leveren. Zo hoeven schepen zich
bijvoorbeeld niet meer telkens aan te melden bij de verkeersposten van
Rijkswaterstaat zodra deze automatisch over de AIS-gegevens beschikken. De
doorstroming van het verkeer op de vaarwegen zal daarmee verbeteren. Met een
betrouwbare reistijd kan de binnenvaart beter aansluiten op de wensen in de
logistieke keten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • De verplichting van ais in Antwerpen is gekomen dat de meesten onder jullie zich bij meerdere sluizen tegelijk melden. Dus een beetje eigen schuld.

    Vroeger kregen we ook ATIS en dan zou het met een klik op de zendsleutel voldoende zijn voor de sluis te melden. De praktijk is, melden als vanouds en een prent voor het kletsen op een verkeerd marifoonkanaal hed je zo binnen. Men hoefde je niet meer uit te peilen.

    Voor de navigatie is het makellijk i.c.m. een vaarkaart. Maar vertrouw er niet op. Daar niet iedere AIS installatie optimaal functioneerd (betrouwbaar is).

    Kreeg laatst de opmerking van iemand die uit een nevenvaarwater kwam dat ik niet te zien was op AIS maar hij had zich niet via de VHF gemeld. Hij ging er vanuit dat, ik zie dat er niets is dus er is ook niets.

    Dus varen op de ouderwetse manier eventueel met een uitkijk op het voorschip.

    En Verkeersmanagement van RWS Ik zie er geen heil in. Want als we met een boel schepen op een sluis aankomen dan kunnen zij niets anders doen dan de schepen op volgorde van aankomst wegwerken. Ze kunnen hooguit de bedieningstijden verruimen of spertijden van kunstwerken aanpassen om de schepen zo snel mogelijk hun reis te laten vervolgen.

    Geplaatst door: Marten Kombrink op
  • Joep, die strepen op Marine Traffic hebben niets te maken met het wel of net aanstaan van de AIS , maar met het ontvangstbereik van de ontvanger. Er is nog steeds geen 100% bereik van Marine Traffic.

    Verder lijkt mij dat er nog steeds geen gebruik gemaakt KAN worden van onze AIS gegevens omdat deze nog steeds niet betrouwbaar zijn.

    We hebben nog steeds teveel afwijkingen, foutmeldingen, spookschepen, etc.

    Geplaatst door: Coby op
  • 15 november 2006:

    De binnenvaartorganisaties gingen in het convenant akkoord met vrijwillige invoering van AIS. Ze willen wel een financiële tegemoetkoming in de aanschaf- en installatiekosten van AIS aan boord. Zij verwijzen naar de subsidie van het rijk op de ombouw van locomotieven voor de Betuwelijn. Verder willen ze dat de privacy goed is geregeld. Ze spraken af dat het uit te zenden AIS-bericht beperkt blijft tot de positie en identificatie van het schip. Schuttevaerdirecteur Kees de Vries is benieuwd hoe de bedrijfstak reageert. Hij heeft steeds gezegd een verplichte invoering van een meld- en volgsysteem te willen tegenhouden zo lang een meerderheid van zijn achterban tegen is en de privacyproblemen niet voldoende zijn opgelost.

    Nu meneer de Vries er is werk aan de winkel. De privacyproblemen zijn nog steeds niet opgelost.

    Vergeet vooral niet dat voor 70 % van de scheepvaart het schip niet alleen werk maar ook woning is.

    Geplaatst door: realist op
  • AIS = anti individuell (verkehrs)-system

    Geplaatst door: a friend op
  • Jaap.

    En dan als je de zekering eruit haald. Dan komt er een streep te staan van de plek waar de zekering eruit gehaald wordt en waar deze er weer ingezet wordt. Op Marinetraffic is dat mooi te zien.Denk je dat de handhavers die gebruik maken van marinetraffic zitten te slapen?
    Er zijn zat rechte strepen te zien vooral op de Maas!

    Geplaatst door: Joep op
  • @ Subaru rijder.

    Gelukkig is het tot nu toe slechts verplicht de naam en positie te verzenden (als het ding gesubsidieerd is tenminste).
    En als men meer gegevens van mij wil zien zal men dit toch voor de rest van de wereld moeten afschermen, en dat gaat met deze vorm van AIS niet

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Jaap zegt: Ga varen, neem extra personeel aan dan kan je je concentreren op je werk (wat je brood is!)

    Mijn werk is varen, wanneer ik het wil. Stilliggen wanneer ik het wil.
    Snelheid zoals ik denk dat goed is.
    Juridisch niet aangepakt kunnen worden, wanneer iemand mijn AIS gegevens gebruikt voor zijn interpretatie . Daar bedoel ik mee: personen aantal opgeven/bestemming/ afmetingen/ snelheid / blauwbord. Dus alles wat de AIS uitzend, kan de schipper niet juridisch op vervolgt worden.

    Wanneer iemand een calamiteit begaat, wat direct te maken heeft, met wat de AIS heeft uitgezonden. AIS is een prachtige uitvinding en iedereen mag zien waar ik vaar. maar ik wil daar niet op gepakt worden. Onderschat niet de tegenpartij verzekering, die halen alles uit de kast, om niet te hoeven betalen.
    bijvoorbeeld: Ik kom uit de Oranje sluizen met bestemming Utrecht. Maar ik denk, vaar via de IJ haven voor een beetje voer. Dus de post of buurman verwacht niet dat ik recht door gaat. Ik denk : ga recht door , zit niemand in de weg??? En nu gebeurd er een aanvaring!! En dan??? In de AIS staat: IK ga naar Utrecht!!
    En als straks iedereen AIS heeft, krijgen we deze gekheid over ons heen en dat wil ik NIET.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Ik snap heel veel mensen niet.

    Wat maakt het uit dat iedereen je kan zien op AIS??
    Als je er last van hebt, klik je met 1 vinger de zekering uit en klaar!
    Maar dat willen ze niet, want het is toch makkelijk andere scheeps namen te zien.
    En dan vervalt het privacy gelul opeens.

    Ga varen, neem extra personeel aan dan kan je je concentreren op je werk (wat je brood is!)

    Geplaatst door: Jaap op
  • schuttvaer heeft gezegt dat dit nooit zou gebeuren dus werk aan de winkel

    c.de Vette dit roep ik al jaren maar niemand geloofd het.

    En mr. koot het heeft niets temaken met wat te verbergen hebben maar wat gaat er gebeuren als je wat later of eerder vol/leeg bent.
    In Zeeland of lek je tij wel of niet haald.
    jij snapt nog niet dat je straks op je laad of los plaats achter en hek onder walstroom moet wachten tot je van rws mag varen en als je dan nog te hard draait krijg een prent want je teveel gasolie verbruikt en dat rws dan roept meer sluizen waarom er zijn toch geen wacht tijden aan de sluizen!!!!!!!
    Vergeet niet de grootste leugens komen van zoals nu weer blijkt van rws.

    Geplaatst door: A3 op
  • Volgens mij staat er dat ANDEREN delen met RWS. Dus waarom zo ontzettend zeiken op RWS?

    Lijkt me dat mensen/bonden als ze tegen zijn bij die anderen moeten klagen.

    En het gaat volgens mij om het actuele verkeersbeeld – dus nog steeds wie zit waar en niet meer en niet minder. Wat is er anders aan dan alle camera’s die boven de wegen hangen? Daarmee is er ook een verkeersbeeld beschikbaar.

    Ik wil wel graag weten wat de wachttijd bij de sluis is en of er “file” is. Dan kan ik er rekening mee houden – net als dat ik nu op teletekst kijk wanneer ik in de auto naar Utrecht stap.

    Geplaatst door: recreatievaarder op
  • Sorry,grootste deel van de reactie niet doorgekomen.
    Maar uiteindelijk wil RWS daarmee gaan bepalen wanneer en hoe snel wij gaan varen,dit allemaal onder het mom van dienstverlening.
    Ook de spreuk,betrouwbare reistijden, betekent niets anders dan dat wij allemaal even lang wachten, dus als aan de ene kant van de sluis meer scheepvaart komt,moeten de schepen aan de andere kant maar wat langer wachten om de algemene doorstroming te verbeteren.
    Dit zijn allemaal lapmiddelen, welke moeten verdoezelen dat de infrastructuur gewoon te krap bemeten is.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Ja collega’s de strop wordt weer een beetje verder aangehaald.
    Wat mij echter meer zorgen maakt is dat>Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Wat ik meer als een probleem zie , met de AIS gegevens. De Invoer van bestemming, en ik wijk van de route af??? De post “dacht “ik ga links af i.v.m . de bestemming op AIS en ik ga recht door!!
    Of met visite aan boord, en de personenaantal klopt niet. Ook met de invoer van Bics.

    Ik vind: wij willen medewerking verlenen. Maar kunnen nooit juridische gepakt worden, op de juiste gegevens. Net als op teletekst staat. Geen Aansprakelijkheid Op Drukfouten!!!!!!

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • precies: weer iets regelen zonder de afspraken
    die gemaakt zijn nakomen, zeker ook weer niet overlegd met een vakbond moet je weer RWS voor zijn. Wij krijgen steeds meer vrienden.

    Geplaatst door: HWK op
  • jij ook Koot ik zie dat je naam ook niet vermeld

    Geplaatst door: Jos op
  • Alleen mensen die wat te verbergen hebben zijn er op tegen.

    Geplaatst door: Koot op
  • Zeker met Jacob eens, zeker nu RWS ook controleerd op vaartijden etc. Als ze de gegevens al aangerijkt krijgen klopt het niet met de bedoeling van AIS en de belofte dat e.e.a. niet voor controle bedoelt is.
    Voor mij maakt het niet uit ik hou mij (redelijkerwijs) aan de regels, maar toch!!

    Geplaatst door: Hans op
  • het zou maar 3km wezen om te navigeeren
    dit is niet de voorwaarde geweest van het systeem ais
    zo als ik al vaker heb gezegt : het word vanzelf tegen ons gebruikt groetjes van de vios

    Geplaatst door: jacob kuipers op

Reageer