Schuttevaerdirecteur Kees de Vries ging er eerder steeds vanuit dat de overheid de transponder gratis aan de schipper zou verstrekken. ‘Wij hebben altijd sterk gepleit voor gratis verstrekking’, zegt De Vries. ‘In het convenant hebben we als binnenvaartorganisaties namelijk met de rijksoverheid afgesproken dat deze de kosten voor de transponder gaat compenseren. Voor mij betekende dit, dat de binnenvaart de transponder voor niets krijgt. Dat is ook even het standpunt van de overheid geweest, maar later bleek dat dit juridisch niet kon. De transponder wordt namelijk in eerste instantie niet verplicht. Uiteindelijk zou er in elk geval een kleine bijdrage voor de schipper komen. Omdat dit onvermijdelijk bleek, hebben wij ons daarbij neergelegd. Maar 500 euro vind ik wel erg veel. Als je ziet dat een transponder nu rond de 3000 tot 4000 euro kost, dan vind ik een eigen bijdrage van 200 tot 300 euro niet zo gek. Maar de overheid lijkt aan te haken bij Oostenrijk. Daar kun je de transponder, die je voor een waarborgsom meekrijgt, ook voor 500 euro kopen. Hoewel wij de Nederlandse overheid niet kunnen dwingen, is het laatste woord er wat mij betreft nog niet over gesproken.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?