Wie is er bang voor AIS?

‘Waar u bij invoering van AIS bang voor bent, gebeurt al lang’;, zei Rijnvaartcommissaris en projectmanager voor RIS in Nederland Ivo ten Broeke eind december op de door Bureau Telematica Binnenvaart georganiseerde Telematicadag in Nijmegen. ‘Aanmelden en anderen volgen is niets nieuws. IVS90 bestaat al jaren en u wilt graag weten waar de ander vaart. Handmatig via IVS90 aangemelde schepen worden nu ook bij sluizen en meldposten gevolgd. De tussenliggende posities worden geschat. Dat gaat met AIS automatisch.’

‘AIS zorgt voor een vlottere verkeersafwikkeling op knooppunten, met minder marifoonverzoeken bij de meldposten. Wanneer er iets gebeurt, dan weten we meteen om welk schip het gaat.’ Volgens Ten Broeke en Schuttevaer-directeur Kees de Vries gaat het bij de doorgifte van informatie via de AIS-transponder alleen om positie en scheepsnaam. Andere gegevens kunnen wel via AIS worden meegestuurd, maar dat hoeft niet. Lading- en bemanningsgegevens kunnen veilig via het op IVS90 gebaseerde Binnenvaart Informatie en Communicatie Systeem (BICS) worden doorgegeven aan de meldposten. ‘Momenteel meldt twaalf tot twintig procent van de schepen zich aan via BICS’, zei Ten Broeke. ‘De rest gebruikt de marifoon, waarvan de signalen door iedereen kunnen worden opgevangen.’ Ten Broeke bezwoer, dat RWS de AIS-informatie niet aan de politie zal doorgeven. ‘Wij willen Europese afspraken over beperking van gebruik van AIS-gegevens door derden. Een site als AIS Live, waarop alle zeeschepen zichtbaar zijn, is een schrikbeeld.’ AIS-informatie van controleposten zou, net als informatie die via BICS gaat, niet mogen worden gebruikt voor controles op vaar- en rusttijden, bemanningsvoorschriften en vaarsnelheden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Wie is er bang voor AIS? | Schuttevaer.nl

Wie is er bang voor AIS?

‘Waar u bij invoering van AIS bang voor bent, gebeurt al lang’;, zei Rijnvaartcommissaris en projectmanager voor RIS in Nederland Ivo ten Broeke eind december op de door Bureau Telematica Binnenvaart georganiseerde Telematicadag in Nijmegen. ‘Aanmelden en anderen volgen is niets nieuws. IVS90 bestaat al jaren en u wilt graag weten waar de ander vaart. Handmatig via IVS90 aangemelde schepen worden nu ook bij sluizen en meldposten gevolgd. De tussenliggende posities worden geschat. Dat gaat met AIS automatisch.’

‘AIS zorgt voor een vlottere verkeersafwikkeling op knooppunten, met minder marifoonverzoeken bij de meldposten. Wanneer er iets gebeurt, dan weten we meteen om welk schip het gaat.’ Volgens Ten Broeke en Schuttevaer-directeur Kees de Vries gaat het bij de doorgifte van informatie via de AIS-transponder alleen om positie en scheepsnaam. Andere gegevens kunnen wel via AIS worden meegestuurd, maar dat hoeft niet. Lading- en bemanningsgegevens kunnen veilig via het op IVS90 gebaseerde Binnenvaart Informatie en Communicatie Systeem (BICS) worden doorgegeven aan de meldposten. ‘Momenteel meldt twaalf tot twintig procent van de schepen zich aan via BICS’, zei Ten Broeke. ‘De rest gebruikt de marifoon, waarvan de signalen door iedereen kunnen worden opgevangen.’ Ten Broeke bezwoer, dat RWS de AIS-informatie niet aan de politie zal doorgeven. ‘Wij willen Europese afspraken over beperking van gebruik van AIS-gegevens door derden. Een site als AIS Live, waarop alle zeeschepen zichtbaar zijn, is een schrikbeeld.’ AIS-informatie van controleposten zou, net als informatie die via BICS gaat, niet mogen worden gebruikt voor controles op vaar- en rusttijden, bemanningsvoorschriften en vaarsnelheden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer