‘AIS zorgt voor een vlottere verkeersafwikkeling op knooppunten, met minder marifoonverzoeken bij de meldposten. Wanneer er iets gebeurt, dan weten we meteen om welk schip het gaat.’ Volgens Ten Broeke en Schuttevaer-directeur Kees de Vries gaat het bij de doorgifte van informatie via de AIS-transponder alleen om positie en scheepsnaam. Andere gegevens kunnen wel via AIS worden meegestuurd, maar dat hoeft niet. Lading- en bemanningsgegevens kunnen veilig via het op IVS90 gebaseerde Binnenvaart Informatie en Communicatie Systeem (BICS) worden doorgegeven aan de meldposten. ‘Momenteel meldt twaalf tot twintig procent van de schepen zich aan via BICS’, zei Ten Broeke. ‘De rest gebruikt de marifoon, waarvan de signalen door iedereen kunnen worden opgevangen.’ Ten Broeke bezwoer, dat RWS de AIS-informatie niet aan de politie zal doorgeven. ‘Wij willen Europese afspraken over beperking van gebruik van AIS-gegevens door derden. Een site als AIS Live, waarop alle zeeschepen zichtbaar zijn, is een schrikbeeld.’ AIS-informatie van controleposten zou, net als informatie die via BICS gaat, niet mogen worden gebruikt voor controles op vaar- en rusttijden, bemanningsvoorschriften en vaarsnelheden.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?