AIS levert rijk nog vage beelden op

Het rijk zou zijn investering in AIS graag in tien jaar terugverdienen. Dat kan door besparingen in personeel en gebouwen. ‘Maar het is nog geen sluitende begroting, want we weten bijvoorbeeld niet hoe de mens past in een centralere bediening van kunstwerken’, zegt Rijnvaartcommissaris namens RWS en RIS-projectleider Ivo ten Broeke. RWS denkt op termijn aan meer en betere bediening op afstand.

‘Alles centraliseren is niet goed voor de betrokkenheid van het bedieningspersoneel. Als je met z’n allen ergens op de Veluwe gaat zitten, dan komt het niet goed. Voor een verkeerspost als Nijmegen verwacht ik de komende tien jaar geen veranderingen, maar als AIS een succes wordt, dan kun je de posten Nijmegen, Tiel en Dordt wellicht samenvoegen.’  Het aantal verkeersmanagementcentrales en centrales voor bediening op afstand is volgens Ten Broeke ‘binnen RWS de brainstorm nog niet ontstegen’. ‘De modellen lopen uiteen van het huidige aantal tot wat minder, waarbij inmiddels niemand meer denkt dat je vanuit één centrale voor het hele Nederlandse vaarwegennet een goede dienstverlening kunt opzetten. Nu ligt een minimum van zes centrales op tafel, maar het zouden er meer kunnen worden, want ook het personeel moet zich hierin voldoende kunnen vinden. Met de werkvloer is hierover nog nauwelijks gesproken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

AIS levert rijk nog vage beelden op | Schuttevaer.nl

AIS levert rijk nog vage beelden op

Het rijk zou zijn investering in AIS graag in tien jaar terugverdienen. Dat kan door besparingen in personeel en gebouwen. ‘Maar het is nog geen sluitende begroting, want we weten bijvoorbeeld niet hoe de mens past in een centralere bediening van kunstwerken’, zegt Rijnvaartcommissaris namens RWS en RIS-projectleider Ivo ten Broeke. RWS denkt op termijn aan meer en betere bediening op afstand.

‘Alles centraliseren is niet goed voor de betrokkenheid van het bedieningspersoneel. Als je met z’n allen ergens op de Veluwe gaat zitten, dan komt het niet goed. Voor een verkeerspost als Nijmegen verwacht ik de komende tien jaar geen veranderingen, maar als AIS een succes wordt, dan kun je de posten Nijmegen, Tiel en Dordt wellicht samenvoegen.’  Het aantal verkeersmanagementcentrales en centrales voor bediening op afstand is volgens Ten Broeke ‘binnen RWS de brainstorm nog niet ontstegen’. ‘De modellen lopen uiteen van het huidige aantal tot wat minder, waarbij inmiddels niemand meer denkt dat je vanuit één centrale voor het hele Nederlandse vaarwegennet een goede dienstverlening kunt opzetten. Nu ligt een minimum van zes centrales op tafel, maar het zouden er meer kunnen worden, want ook het personeel moet zich hierin voldoende kunnen vinden. Met de werkvloer is hierover nog nauwelijks gesproken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer