Ultragroene tanker op komst

Damen Shipyards Hardinxveld bouwt een ‘ultragroen’ binnenvaartschip. Deze LNG-aangedreven EcoLiner (110 x 11,45 meter, 3040 kuub) krijgt luchtsmering onder het vlak en twee zogenoemde FLEX- of klaptunnels. De combinatie levert een 25% lager brandstofverbruik op met extreem lage emissies.

Ultragroene tanker op komst

Damen bouwt Ecoliner met LNG-voorstuwing en luchtsmering

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Ultragroene tanker op komst | Schuttevaer.nl

Ultragroene tanker op komst

Damen Shipyards Hardinxveld bouwt een ‘ultragroen’ binnenvaartschip. Deze LNG-aangedreven EcoLiner (110 x 11,45 meter, 3040 kuub) krijgt luchtsmering onder het vlak en twee zogenoemde FLEX- of klaptunnels. De combinatie levert een 25% lager brandstofverbruik op met extreem lage emissies.

Ultragroene tanker op komst
  • Damen bouwt Ecoliner met LNG-voorstuwing en luchtsmering
  • Eigenaar nog niet bekend

Door Hans Heynen
Het in Roemenië gebouwde casco wordt in Nederland afgebouwd en komt nog deze zomer in de vaart. Voor wie de tanker is bestemd is nog niet bekend. Damen Shipyards onderhandelt nog met een aantal partijen over de verkoop. Mogelijk is Shell daar als verladende partij bij betrokken. Shell wil LNG als schone brandstof in de markt zetten en charterde eerder al de op LNG varende tankers Greenstream en Greenrhine.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer