Als het werkt

Als het werkt: Stoom-duikboot

Het klinkt als een grap, een duikboot voorzien van schoorstenen en een stoomketel die op een kolenvuur wordt gestookt. Maar hoe gek het ook klinkt, er hebben er tientallen rondgevaren. Het laatste stoom-ontwerp werd afgeblazen in 1918, tijdens de eindfase van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Toen kregen de meeste duikboten dieselmotoren voor varen aan de oppervlakte en batterijen voor onder water.

Een doorsnede van een Franse stoom-duikboot met de stoomketel, voorzien van een zigzag schoorsteen,  centraal in het schip. De stoommachine bevindt zich erachter.
Een doorsnede van een Franse stoom-duikboot met de stoomketel, voorzien van een zigzag schoorsteen,  centraal in het schip. De stoommachine bevindt zich erachter.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Als het werkt: Stoom-duikboot | Schuttevaer.nl
Als het werkt

Als het werkt: Stoom-duikboot

Het klinkt als een grap, een duikboot voorzien van schoorstenen en een stoomketel die op een kolenvuur wordt gestookt. Maar hoe gek het ook klinkt, er hebben er tientallen rondgevaren. Het laatste stoom-ontwerp werd afgeblazen in 1918, tijdens de eindfase van de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). Toen kregen de meeste duikboten dieselmotoren voor varen aan de oppervlakte en batterijen voor onder water.

Een Britse stoom-duikboot uit de K-klasse met een gedeelte van de bemanning aan dek. Duidelijk is te zien dat dit een mix van een kruiser en een duikboot was.
Een Britse stoom-duikboot uit de K-klasse met een gedeelte van de bemanning aan dek. Duidelijk is te zien dat dit een mix van een kruiser en een duikboot was.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer