LNG-ombouw Wes Amelie in 2017 betaalt zich uit

Het eerste naar LNG omgebouwde containerfeeder-schip, de Wes Amelie (2011) van de Duitse rederij Wessels, vaart nu een jaar op LNG en dat levert volgens reder Peter Hoepfner een toenemende besparing op ten opzichte van Marine Diesel Oil (MDO). En verlenging van het charter voor het schip.

LNG-ombouw Wes Amelie in 2017 betaalt zich uit

Lagere brandstofkosten, minder havengeld en contractverlenging

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

LNG-ombouw Wes Amelie in 2017 betaalt zich uit | Schuttevaer.nl

LNG-ombouw Wes Amelie in 2017 betaalt zich uit

Het eerste naar LNG omgebouwde containerfeeder-schip, de Wes Amelie (2011) van de Duitse rederij Wessels, vaart nu een jaar op LNG en dat levert volgens reder Peter Hoepfner een toenemende besparing op ten opzichte van Marine Diesel Oil (MDO). En verlenging van het charter voor het schip.

LNG-ombouw Wes Amelie in 2017 betaalt zich uit
  • Lagere brandstofkosten, minder havengeld en contractverlenging

  • Ombouw lukt niet zonder subsidie

Door Hans Heynen
Hoepfner sprak onlangs op het ‘Zero emission shipping symposium’ in Hamburg. Begin september 2017 werd de retrofit naar dual fuel afgerond van de 9000 kW 8L48/60 medium speed hoofdmotor van MAN Diesel & Turbo. Hoepfner: ‘Inmiddels heeft het schip 3500 ton LNG verstookt. We hebben er continu van pier tot pier op gevaren. In september leverde LNG ten opzichte van MDO een besparing op van 31% en een verlenging van het chartercontract met 12 maanden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer