Veilig varen op waterstof

Elektrisch varen lijkt het te gaan maken in de binnenvaart. Hoge verwachtingen zijn er op termijn van de toepassing van brandstofcellen op waterstof om schoon elektriciteit aan boord op te wekken. Maar waterstof moet onder hoge druk worden opgeslagen bij extreem lage temperaturen, waarbij gevaar is voor explosie. Het Nederlandse bedrijf H2Fuel heeft een veilige manier bedacht door waterstof op te slaan in droge vorm, als een slurry of vloeistof.

Veilig varen op waterstof

‘H2Fuel misschien wel te mooi om waar te zijn’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Veilig varen op waterstof | Schuttevaer.nl

Veilig varen op waterstof

Elektrisch varen lijkt het te gaan maken in de binnenvaart. Hoge verwachtingen zijn er op termijn van de toepassing van brandstofcellen op waterstof om schoon elektriciteit aan boord op te wekken. Maar waterstof moet onder hoge druk worden opgeslagen bij extreem lage temperaturen, waarbij gevaar is voor explosie. Het Nederlandse bedrijf H2Fuel heeft een veilige manier bedacht door waterstof op te slaan in droge vorm, als een slurry of vloeistof.

Veilig varen op waterstof
  • ‘H2Fuel misschien wel te mooi om waar te zijn’

  • ‘Veilige waterstof nu al goedkoper dan diesel’

Door Erik van Huizen
Jan Willem Kelder van H2Fuel gaf op de Nijmeegse conferentie Ports and the City uitleg over de manier waarop zijn bedrijf ervoor gaat zorgen dat waterstof op veilig kan worden gebruikt, ook in de binnenvaart. Kelder denkt dat met de Nederlandse uitvinding nu eindelijk een begin kan worden gemaakt met de waterstofeconomie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer