Marine wacht niet op reservedelen, maar print ze

De Koninklijke Marine is aan het experimenteren met 3D-printers. En de eerste testen wijzen uit dat prima op volle zee kan worden geprint. Defensie ziet voordelen voor de operationele inzetbaarheid van de marinevloot als aan boord vervangingsonderdelen kunnen worden geprint.

Marine wacht niet op onderdelen maar print ze

‘Je wilt niet voor 400 man groente snijden, als de machine kapot is’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Marine wacht niet op reservedelen, maar print ze | Schuttevaer.nl

Marine wacht niet op reservedelen, maar print ze

De Koninklijke Marine is aan het experimenteren met 3D-printers. En de eerste testen wijzen uit dat prima op volle zee kan worden geprint. Defensie ziet voordelen voor de operationele inzetbaarheid van de marinevloot als aan boord vervangingsonderdelen kunnen worden geprint.

Marine wacht niet op onderdelen maar print ze
  • ‘Je wilt niet voor 400 man groente snijden, als de machine kapot is’

  • 3D-printen lukt ook op volle zee

Door Erik van Huizen
Dat de inzetbaarheid van de vloot met behulp van de 3D-printtechniek kan worden vergroot, is volgens CNC-coördinator Ben Jansen van de Directie Materiële Instandhouding (DMI) van de Koninklijke Marine wel duidelijk. Zo bleek onlangs van een zogenoemde FRISC (Fast Raiding Interception and Special forces Craft) een koelwaterslang van een Volvo Penta-motor kapot te zijn gegaan. ‘Dit type slang was niet op voorraad. Er zat drie weken levertijd op. Daar konden we natuurlijk niet op wachten. We hebben daarom zelf een verloopmof voor de slang getekend en vervolgens 3D geprint. Binnen een halve dag was de FRISC weer operationeel.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer