EIB steekt ook met ING 300 miljoen in groen varen

ING-bank en de Europese Investeringsbank (EIB) openen samen een kredietfaciliteit om investeringen in ‘groene’ Europese scheepvaart te ondersteunen. Het betreft een totaalbedrag van 300 miljoen euro, waaraan ING en EIB elk 150 miljoen bijdragen. Zowel binnenvaart als zeescheepvaart kunnen er gebruik van maken.

De overeenkomst, die maandag 19 februari werd getekend, zorgt ervoor dat sponsors van groene en duurzame projecten in de maritieme transportsector kunnen profiteren van gunstige financiële voorwaarden. De kredietfaciliteit, vergelijkbaar met de faciliteit van ook 300 miljoen die EIB en ABN Amro april vorig jaar sloten en eveneens met de Franse bank BNP Paris Bas, is beschikbaar voor klanten die grote interesse hebben in Europese projecten met een groen innovatie-aspect, zoals de bouw van nieuwe schepen of modernisering (retrofitting) van bestaande schepen in zowel de binnenvaart als de zeescheepvaart.

Belangrijk voordeel voor afnemers is de laagst mogelijke rente waartegen EIB als bank met AAA-rating geld kan lenen én uitlenen, met daarbij de signaalfunctie die uitgaat van deelname aan de vergroening door de Europese instantie.

Duurzaamheid

De overeenkomst maakt deel uit van de bredere duurzaamheidsstrategie van ING, die gericht is op het faciliteren en financieren van de maatschappelijke verschuiving naar duurzaamheid op ecologisch, economisch en sociaal gebied. ‘Hiertoe helpen wij bij het ontwikkelen en promoten van duurzame bedrijfsmodellen en onderzoeken wij hoe duurzame financiering de energietransitie kan ondersteunen en de klimaatverandering kan bestrijden’, aldus ING’s hoofd van de afdeling Wholesale Banking, Isabel Fernandez.

Om een gediversifieerde portefeuille te creëren, zal de kredietfaciliteit van 300 miljoen euro de komende drie jaar geleidelijk samen met de EIB worden geïnvesteerd. Het scheepvaartteam van ING gaat de financieringsverbintenis leiden en beheren. De lening wordt gegarandeerd onder het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI), hart van het Juncker Plan.

Stimulans voor reders

‘Het zal geen geheim zijn dat de scheepvaartsector een belangrijke bijdrage levert aan de CO2-uitstoot. Klimaatactie is een van de topprioriteiten van de EIB en dit soort financiering moet worden gezien als een stimulans voor reders om te overwegen zaken anders aan te pakken’, zegt EIB-President Werner Hoyer. ‘De kredietfaciliteit is opgezet na vele gesprekken met Nederlandse partners uit de publieke en private sector en heeft tot doel de scheepvaartsector te helpen overschakelen naar een groenere toekomst.’

Deze risicodragende kredietfaciliteit voor de scheepvaartsector is bedoeld voor projecten die de milieuprestaties van transportschepen verbeteren, gemeten naar vermindering van de uitstoot van verontreinigende stoffen en verhoging van de brandstofefficiëntie. Projectvoorstellen moeten worden ingediend bij ING en zijn onderworpen aan de financiële en niet-financiële risicoacceptatiecriteria van de bank.

Deze investering wordt gedaan onder het Green Shipping Guarantee (GSG) Programme, dat wordt ondersteund door zowel het ‘Connecting Europe Facility’ (CEF) schuldinstrument van de EU, als het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI). Het programma is ontworpen voor algemene vlootvernieuwing, maar ook voor het retrofitten met duurzame technologie (zoals LNG, ballastwater, energie-efficiëntie, etc.). Het GSG programma is een vervolg op het werk van het European Sustainable Shipping Forum (ESSF) – een groep van experts die Lidstaten, stakeholders uit de scheepvaartindustrie en de Commissie samenbrengt. Voor het programma is in totaal 750 miljoen euro beschikbaar. (DvdM)

 

EIB steekt ook met ING 300 miljoen in groen varen | Schuttevaer.nl

EIB steekt ook met ING 300 miljoen in groen varen

ING-bank en de Europese Investeringsbank (EIB) openen samen een kredietfaciliteit om investeringen in ‘groene’ Europese scheepvaart te ondersteunen. Het betreft een totaalbedrag van 300 miljoen euro, waaraan ING en EIB elk 150 miljoen bijdragen. Zowel binnenvaart als zeescheepvaart kunnen er gebruik van maken.

De overeenkomst, die maandag 19 februari werd getekend, zorgt ervoor dat sponsors van groene en duurzame projecten in de maritieme transportsector kunnen profiteren van gunstige financiële voorwaarden. De kredietfaciliteit, vergelijkbaar met de faciliteit van ook 300 miljoen die EIB en ABN Amro april vorig jaar sloten en eveneens met de Franse bank BNP Paris Bas, is beschikbaar voor klanten die grote interesse hebben in Europese projecten met een groen innovatie-aspect, zoals de bouw van nieuwe schepen of modernisering (retrofitting) van bestaande schepen in zowel de binnenvaart als de zeescheepvaart.

Belangrijk voordeel voor afnemers is de laagst mogelijke rente waartegen EIB als bank met AAA-rating geld kan lenen én uitlenen, met daarbij de signaalfunctie die uitgaat van deelname aan de vergroening door de Europese instantie.

Duurzaamheid

De overeenkomst maakt deel uit van de bredere duurzaamheidsstrategie van ING, die gericht is op het faciliteren en financieren van de maatschappelijke verschuiving naar duurzaamheid op ecologisch, economisch en sociaal gebied. ‘Hiertoe helpen wij bij het ontwikkelen en promoten van duurzame bedrijfsmodellen en onderzoeken wij hoe duurzame financiering de energietransitie kan ondersteunen en de klimaatverandering kan bestrijden’, aldus ING’s hoofd van de afdeling Wholesale Banking, Isabel Fernandez.

Om een gediversifieerde portefeuille te creëren, zal de kredietfaciliteit van 300 miljoen euro de komende drie jaar geleidelijk samen met de EIB worden geïnvesteerd. Het scheepvaartteam van ING gaat de financieringsverbintenis leiden en beheren. De lening wordt gegarandeerd onder het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI), hart van het Juncker Plan.

Stimulans voor reders

‘Het zal geen geheim zijn dat de scheepvaartsector een belangrijke bijdrage levert aan de CO2-uitstoot. Klimaatactie is een van de topprioriteiten van de EIB en dit soort financiering moet worden gezien als een stimulans voor reders om te overwegen zaken anders aan te pakken’, zegt EIB-President Werner Hoyer. ‘De kredietfaciliteit is opgezet na vele gesprekken met Nederlandse partners uit de publieke en private sector en heeft tot doel de scheepvaartsector te helpen overschakelen naar een groenere toekomst.’

Deze risicodragende kredietfaciliteit voor de scheepvaartsector is bedoeld voor projecten die de milieuprestaties van transportschepen verbeteren, gemeten naar vermindering van de uitstoot van verontreinigende stoffen en verhoging van de brandstofefficiëntie. Projectvoorstellen moeten worden ingediend bij ING en zijn onderworpen aan de financiële en niet-financiële risicoacceptatiecriteria van de bank.

Deze investering wordt gedaan onder het Green Shipping Guarantee (GSG) Programme, dat wordt ondersteund door zowel het ‘Connecting Europe Facility’ (CEF) schuldinstrument van de EU, als het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI). Het programma is ontworpen voor algemene vlootvernieuwing, maar ook voor het retrofitten met duurzame technologie (zoals LNG, ballastwater, energie-efficiëntie, etc.). Het GSG programma is een vervolg op het werk van het European Sustainable Shipping Forum (ESSF) – een groep van experts die Lidstaten, stakeholders uit de scheepvaartindustrie en de Commissie samenbrengt. Voor het programma is in totaal 750 miljoen euro beschikbaar. (DvdM)