‘Financier vergroening via transportbelasting’

Verladers zouden via een goederentransportbelasting moeten meebetalen aan de vergroening van de transportsector. Dat idee staat in een eerste rapport van de commissie Vergroening en Verduurzaming van Koninklijke BLN-Schuttevaer. Het rapport presenteert de uitkomst van een enquête onder de varende leden van de brancheorganisatie, maar komt ook al met een idee voor een oplossing.

‘Financier vergroening via transportbelasting'

BLN-enquête: de schoorsteen moet blijven roken

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Financier vergroening via transportbelasting’ | Schuttevaer.nl

‘Financier vergroening via transportbelasting’

Verladers zouden via een goederentransportbelasting moeten meebetalen aan de vergroening van de transportsector. Dat idee staat in een eerste rapport van de commissie Vergroening en Verduurzaming van Koninklijke BLN-Schuttevaer. Het rapport presenteert de uitkomst van een enquête onder de varende leden van de brancheorganisatie, maar komt ook al met een idee voor een oplossing.

‘Financier vergroening via transportbelasting'
  • BLN-enquête: de schoorsteen moet blijven roken

  • LNG lijkt geen optie

Door Bart Oosterveld
‘Om de klant te laten meebetalen aan groen transport zou een oplossing kunnen zijn om op Europees niveau te komen tot een goederentransportbelasting voor de gehele transportsector’, schrijft de commissie. ‘Deze geheven belasting zou dan via een fonds of op een andere manier direct kunnen worden geïnvesteerd in daadwerkelijke vergroening van schepen, treinen, vrachtauto’s en (vracht-)vliegtuigen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer