Twee diesels op één schroef alternatief voor hybride

Hybride voortstuwingsinstallaties, waarbij de schroef langzaam varend elektrisch of dieselelektrisch wordt aangedreven, sneller varend dieseldirect en voor piekvermogen door beide systemen, worden steeds vaker overwogen en gebruikt in de binnenvaart.

Twee diesels op één schroef alternatief voor hybride

Elektronische motoren verdelen werk nauwkeurig

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Twee diesels op één schroef alternatief voor hybride | Schuttevaer.nl

Twee diesels op één schroef alternatief voor hybride

Hybride voortstuwingsinstallaties, waarbij de schroef langzaam varend elektrisch of dieselelektrisch wordt aangedreven, sneller varend dieseldirect en voor piekvermogen door beide systemen, worden steeds vaker overwogen en gebruikt in de binnenvaart.

Twee diesels op één schroef alternatief voor hybride
  • Elektronische motoren verdelen werk nauwkeurig

  • Nieuwe motoren in groene ms Alm

Door Hans Heynen
Idee is, dat brandstofverbruik en emissies dalen omdat de motoren altijd optimaal belast kunnen draaien. De hoofdmotor kan kleiner zijn en draait minder, waardoor aanschaf en onderhoudskosten dalen. Nadeel is dat een extra elektromotor met frequentie-omvormer nodig is, wat weer extra kosten en een stukje energieverlies met zich mee brengt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer