Groen varen is ‘hobbywerk’

‘Groen varen’ is kostbaar. Je moet het als binnenvaartondernemer dus vooral doen voor het milieu en niet zozeer voor je portemonnee. Want de investeringen die gepaard gaan met het milieuvriendelijker maken van het schip, bijvoorbeeld met een LNG-installatie, zijn meestal niet terug te verdienen. ‘Zakelijk gezien ben je stom bezig’, vat een schipper de vergroening van zijn 110-meterschip kort samen. ‘Het blijft hobbywerk.’

Groen varen is ‘hobbywerk'

Binnenvaart kan milieu-investeringen niet terugverdienen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Groen varen is ‘hobbywerk’ | Schuttevaer.nl

Groen varen is ‘hobbywerk’

‘Groen varen’ is kostbaar. Je moet het als binnenvaartondernemer dus vooral doen voor het milieu en niet zozeer voor je portemonnee. Want de investeringen die gepaard gaan met het milieuvriendelijker maken van het schip, bijvoorbeeld met een LNG-installatie, zijn meestal niet terug te verdienen. ‘Zakelijk gezien ben je stom bezig’, vat een schipper de vergroening van zijn 110-meterschip kort samen. ‘Het blijft hobbywerk.’

Groen varen is ‘hobbywerk'
  • Binnenvaart kan milieu-investeringen niet terugverdienen
  • ‘Autonoom varen is een luchtkasteel’
  • Weinig interesse in LNG-installatie
  • Overstap naar GTL overweging waard
  • ‘Zonnepanelen kan ik iedereen aanraden’

Door Erik van Huizen
Uit een telefonisch vraaggesprek met een aantal willekeurige binnenvaartondernemers blijkt dat er weinig animo is om dit jaar te investeren in milieumaatregelen. Ze kunnen het niet betalen. Een enkeling overweegt wel de relatief eenvoudige overstap naar het milieuvriendelijker GTL in plaats van de standaard gasolie. GTL(gas to liquid) is een van aardgas gemaakte vloeibare brandstof die bruikbaar is zonder aanpassingen aan de dieselmotor. Het product verbrandt schoner dan conventionele diesel uit aardolie. Maar de meeste binnenvaartondernemers vinden de brandstof nog te duur. Eerder was GTL nog zo’n 70 tot 80 euro per kuub duurder dan gasolie, maar nu de olieprijs aan het stijgen is, wordt het prijsverschil kleiner. De beperkte verkrijgbaarheid van GTL op de bunkerstations zien de schippers als bijkomend nadeel. Al verbetert de verkrijgbaarheid langs de vaarwegen wel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer