Dieselbrandstofcel zuiniger dan dieselgenerator

Steeds meer bedrijven ontwikkelen systemen die emissies en brandstofverbruik van de scheepvaart verlagen. Tijdens de SMM 2016, die van 6 tot 9 september in Hamburg wordt gehouden presenteren veel bedrijven hun laatste vindingen op dit gebied.

Dieselbrandstofcel zuiniger dan dieselgenerator

Vermogens tot 2500 kW in toekomst mogelijk

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dieselbrandstofcel zuiniger dan dieselgenerator | Schuttevaer.nl

Dieselbrandstofcel zuiniger dan dieselgenerator

Steeds meer bedrijven ontwikkelen systemen die emissies en brandstofverbruik van de scheepvaart verlagen. Tijdens de SMM 2016, die van 6 tot 9 september in Hamburg wordt gehouden presenteren veel bedrijven hun laatste vindingen op dit gebied.

Dieselbrandstofcel zuiniger dan dieselgenerator
  • Vermogens tot 2500 kW in toekomst mogelijk
  • Aanschafkosten dieselbrandstofcel nog te hoog

Door Hans Heynen
Nieuw daarbij is een op diesel draaiend brandstofcelsysteem voor de maritieme sector. De gebruikte Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) zet zwavelarme (EN 590) dieselolie om in stroom met een efficiëntie van 50%. De emissies beperken zich tot waterdamp en CO2. Daarmee is deze dieselbrandstofcel efficiënter en schoner dan een dieselgenerator. Bijkomend voordeel is dat het systeem nauwelijks trillingen en geluid veroorzaakt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer