Binnenvaart niet snel genoeg schoon

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil de binnenvaart aan geld helpen om sneller te vergroenen. Alleen met publiek geld kan de binnenvaart voldoen aan de ambitie een 80% lagere uitstoot van NOx en fijnstof te realiseren in 2040. De minister wil nu een Europese regeling.

Binnenvaart niet snel genoeg schoon

Minister Schultz wil Europese oplossing voor financiering

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Binnenvaart niet snel genoeg schoon | Schuttevaer.nl

Binnenvaart niet snel genoeg schoon

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil de binnenvaart aan geld helpen om sneller te vergroenen. Alleen met publiek geld kan de binnenvaart voldoen aan de ambitie een 80% lagere uitstoot van NOx en fijnstof te realiseren in 2040. De minister wil nu een Europese regeling.

Binnenvaart niet snel genoeg schoon
  • Minister Schultz wil Europese oplossing voor financiering
  • ‘Vergroening belonen, vervuiler straffen’

Door Erik van Huizen
De huidige maatregelen om de binnenvaart schoner te maken, leveren volgens Schultz te weinig op. De Europese eisen voor nieuwe scheepsmotoren die vanaf 2020 gaan gelden zouden de binnenvaart schoner moeten maken, maar de verwachting is dat binnenvaartschippers hun bestaande motor liever blijven reviseren of massaal CCR 2-motoren plaatsen om te voorkomen dat ze moeten investeren in een duurdere motor met roetfilter die voldoet aan de Tier 4-norm. Met een CCR 2-motor voldoen ze aan de eis van de Rotterdamse haven vanaf 2025, maar de massale aanschaf betekent ook dat er de komende 20 tot 40 jaar nog weinig motoren worden vervangen. Daardoor zou de uitstoot van NOx en fijnstof in 2040 slechts 30% tot 44% zijn verminderd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer