Schoner kost driekwart miljard

Er is tenminste 738 miljoen euro nodig om de Europese binnenvaart te voorzien van uitstootbeperkende technieken. Omdat binnenvaartondernemers dit niet zelf kunnen betalen en banken huiverig zijn hiervoor geld te lenen, moeten er leningen komen tegen gunstiger voorwaarden. De Europese Investeringsbank (EIB) moet hiervoor garant staan.

EIB

‘Garantie EIB nodig voor innovatie binnenvaart’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schoner kost driekwart miljard | Schuttevaer.nl

Schoner kost driekwart miljard

Er is tenminste 738 miljoen euro nodig om de Europese binnenvaart te voorzien van uitstootbeperkende technieken. Omdat binnenvaartondernemers dit niet zelf kunnen betalen en banken huiverig zijn hiervoor geld te lenen, moeten er leningen komen tegen gunstiger voorwaarden. De Europese Investeringsbank (EIB) moet hiervoor garant staan.

EIB
  • ‘Garantie EIB nodig voor innovatie binnenvaart’
  • Banken huiverig om leningen te verstrekken

Door Erik van Huizen
Dat stellen de Europese Schippers Organisatie (ESO) en de Europese Binnenvaart Unie (EBU). Op verzoek van de EIB brachten de binnenvaartorganisaties via een enquête de behoeftes en financieringsproblemen van binnenvaartondernemers in kaart. Secretaris-generaal Hester Duursema van de ESO presenteerde de uitkomsten van de enquête vorige week op de bijeenkomst ‘Winst van duurzaamheid’ tijdens de beurs Maritime Industry in Gorinchem.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer