EU neemt Tier 4-norm net niet helemaal over

Europa is overstag en laat de emissie-eisen voor scheepsdieselmotoren toch aansluiten bij de Amerikaanse Tier 4-emissiestandaard. Daar hebben de binnenvaart en de motorenleveranciers stevig voor gelobbyd, maar ze blijven ontevreden. Europa eist namelijk een extra roetfilter.

EU neemt Tier 4-norm net niet helemaal over

Motorfabrikanten met handen in het haar over fijnstoffilter

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EU neemt Tier 4-norm net niet helemaal over | Schuttevaer.nl

EU neemt Tier 4-norm net niet helemaal over

Europa is overstag en laat de emissie-eisen voor scheepsdieselmotoren toch aansluiten bij de Amerikaanse Tier 4-emissiestandaard. Daar hebben de binnenvaart en de motorenleveranciers stevig voor gelobbyd, maar ze blijven ontevreden. Europa eist namelijk een extra roetfilter.

EU neemt Tier 4-norm net niet helemaal over
  • Motorfabrikanten met handen in het haar over fijnstoffilter
  • ‘Binnenvaartmotoren worden heel erg duur’

Door Erik van Huizen
De motorfabrikanten pleiten voor wereldwijde emissienormen. Als elk continent eigen normen ontwikkelt, jaagt dat de fabrikanten op kosten. De motoren moeten dan per afzetgebied aan verschillende kwalificaties voldoen en overal afzonderlijk worden gecertificeerd. De Nederlandse branchevereniging van motorenleveranciers VIV verwacht dat veel fabrikanten die moeite niet zullen nemen voor de Europese binnenvaartmarkt. De gevolgen: minder aanbod en hoge aanschafprijzen voor scheepsdieselmotoren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer