GTL is goed maar te duur

Als de binnenvaart overschakelt van gasolie op GTL (Gas To Liquid), een uit aardgas geproduceerde brandstof voor dieselmotoren, dan halveren de roetemissies en daalt de NOx-uitstoot met tenminste 15%. Maar de literprijs zet voorlopig een rem op de verkoop.

GTL is goed maar te duur

Nieuwe brandstof kan roetuitstoot binnenvaart halveren

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

GTL is goed maar te duur | Schuttevaer.nl

GTL is goed maar te duur

Als de binnenvaart overschakelt van gasolie op GTL (Gas To Liquid), een uit aardgas geproduceerde brandstof voor dieselmotoren, dan halveren de roetemissies en daalt de NOx-uitstoot met tenminste 15%. Maar de literprijs zet voorlopig een rem op de verkoop.

GTL is goed maar te duur
  • Nieuwe brandstof kan roetuitstoot binnenvaart halveren
  • Betere verbranding maakt IJ-veren rookvrij

Door Hans Heynen
Het spectaculaire milieuresultaat kan zonder enige aanpassing van de motoren worden behaald. Indien ook nog de timing van de motoren aan de verbrandingseigenschappen van GTL wordt aangepast, dan kan de NOx-uitstoot nog aanzienlijk verder dalen, met meer dan de helft zelfs. Niet-gecertificeerde en CCR1-gecertificeerde motoren kunnen dan in veel gevallen aan CCR2-normen voldoen. Dat bleek tijdens een kennissessie over GTL op Maritime Industry in Gorinchem, georganiseerd door GTL-producent Shell en Vidol, de distributeur van GTL Fuel Marine, de rode versie van GTL.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer