Diesel-buitenboordmotor met innovatieve overbrenging

Het Zweedse Cimco Marine heeft een diesel-buitenboordmotor voor de professionele sector ontwikkeld waarin reductietandwielen en aandrijfas zijn vervangen door een systeem met V-snaren en poelies.

Diesel-buitenboordmotor met innovatieve overbrenging

Drijfriemen en poelies vervangen tandwielen en verbindingsas

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Diesel-buitenboordmotor met innovatieve overbrenging | Schuttevaer.nl

Diesel-buitenboordmotor met innovatieve overbrenging

Het Zweedse Cimco Marine heeft een diesel-buitenboordmotor voor de professionele sector ontwikkeld waarin reductietandwielen en aandrijfas zijn vervangen door een systeem met V-snaren en poelies.

Diesel-buitenboordmotor met innovatieve overbrenging
  • Drijfriemen en poelies vervangen tandwielen en verbindingsas
  • Ontwikkeld voor professionele markt

Door Hans Heynen
De gepatenteerde S-BPU (selfcontained belt propulsor unit) overbrenging in de ‘OXE Diesel’ gedoopte buitenboordmotor, maakt het mogelijk de reductieverhouding van het toerental aan veranderende werkomstandigheden aan te passen. Dat gaat via het uitwisselen van poelies, waarbij reducties van 1:29 tot 1:66 haalbaar zijn.
De overbrenging via V-snaren maakt ook een horizontale ophanging van de motor mogelijk. De uitgaande as hoeft immers niet in lijn te staan met een verticale verbindingsas. Dat maakte het mogelijk het basisblok van een automotor te gebruiken. ‘Onder de kap ligt een gemariniseerde viercilinder turbo diesel van General Motors’, zegt vice-president Pim Polesie van Cimco Marine. De twee-litermotor levert 150 kW (200 pk) bij 3500 tot 4100 toeren en is te vinden in auto’s van Chevrolet, Opel en Saab.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer