Stena neemt eerste schip op methanol in de vaart

De ferry Stena Germanica vaart sinds 27 maart, als eerste schip ter wereld, op methanol. De motoren zijn tijdens een drie maanden durende retrofit in Gdansk aangepast voor gebruik van de nieuwe brandstof.

Stena neemt eerste schip op methanol in de vaart

De motoren zijn omgebouwd voor dual fuel-gebruik en draaien nu voor 99% op methanol en 1% op gasolie. Het is ook mogelijk volledig op gasolie over te schakelen. De retrofit kostte 22 miljoen euro en werd gesubsidieerd door het EU-programma Motorways of the Seas. De Stena Germanica heeft vier Wärtsilä-motoren met een totaal van 32.000 pk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Stena neemt eerste schip op methanol in de vaart | Schuttevaer.nl

Stena neemt eerste schip op methanol in de vaart

De ferry Stena Germanica vaart sinds 27 maart, als eerste schip ter wereld, op methanol. De motoren zijn tijdens een drie maanden durende retrofit in Gdansk aangepast voor gebruik van de nieuwe brandstof.

Stena neemt eerste schip op methanol in de vaart

De motoren zijn omgebouwd voor dual fuel-gebruik en draaien nu voor 99% op methanol en 1% op gasolie. Het is ook mogelijk volledig op gasolie over te schakelen. De retrofit kostte 22 miljoen euro en werd gesubsidieerd door het EU-programma Motorways of the Seas. De Stena Germanica heeft vier Wärtsilä-motoren met een totaal van 32.000 pk.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer