Diepzeemug zuigt olie uit scheepswrakken

Het Noorse Miko Marine heeft een apparaat ontwikkeld dat het verwijderen van olie en andere chemicaliën uit bunker- en ladingtanks van gezonken schepen aanzienlijk vereenvoudigd. Deze zogenoemde Moskito boort als een mug een gat in de tank van het gezonken schip, waarna een slurf de tank in wordt geschoven om hem leeg te zuigen.

Diepzeemug zuigt olie uit scheepswrakken

Moskito maakt gezonken WOII-schepen schoon

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Diepzeemug zuigt olie uit scheepswrakken | Schuttevaer.nl

Diepzeemug zuigt olie uit scheepswrakken

Het Noorse Miko Marine heeft een apparaat ontwikkeld dat het verwijderen van olie en andere chemicaliën uit bunker- en ladingtanks van gezonken schepen aanzienlijk vereenvoudigd. Deze zogenoemde Moskito boort als een mug een gat in de tank van het gezonken schip, waarna een slurf de tank in wordt geschoven om hem leeg te zuigen.

Diepzeemug zuigt olie uit scheepswrakken
  • Moskito maakt gezonken WOII-schepen schoon
  • Bunkerolie tikkende tijdbom op zeebodem

Door Hans Heynen
De 80 kilo wegende Moskito wordt vanaf een oppervlakteschip door duikers of een ROV (Remotely Operated Vehicle) naar het wrak gebracht. Daar hoeft de Moskito alleen op zijn drie poten tegen de buitenwand van een lading- of bunkertank te worden gedrukt. Magneten in de poten houden de Moskito vervolgens op zijn plaats. Een technicus op het bergingsschip activeert daarna de elektrisch aangedreven boor of snijkop, die een diameter heeft van 75 millimeter. Het camera-oog van de Moskito maakt het mogelijk de operatie via een beeldscherm te volgen. De Moskito is via een kabel met het oppervlakteschip verbonden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer