Koole drukt bemanningskosten met nieuwe type-C tanker

De in opslag en vervoer van eetbare oliën gespecialiseerde Koole Group heeft een nieuwe binnenvaartklasse op de markt gezet. Het betreft de 19 februari in Zaandam gedoopte tanker Volharding 6. Het 86 meter lange en 15 meter brede schip (3778 ton, 4291 kuub) neemt evenveel lading mee als een 135-meterschip, maar mag met een tweekoppige bemanning worden gevaren.

Koole drukt bemanningskosten met nieuwe type-C tanker

Extra brede 86-metertanker neemt ruim 4000 kuub mee

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Koole drukt bemanningskosten met nieuwe type-C tanker | Schuttevaer.nl

Koole drukt bemanningskosten met nieuwe type-C tanker

De in opslag en vervoer van eetbare oliën gespecialiseerde Koole Group heeft een nieuwe binnenvaartklasse op de markt gezet. Het betreft de 19 februari in Zaandam gedoopte tanker Volharding 6. Het 86 meter lange en 15 meter brede schip (3778 ton, 4291 kuub) neemt evenveel lading mee als een 135-meterschip, maar mag met een tweekoppige bemanning worden gevaren.

Koole drukt bemanningskosten met nieuwe type-C tanker
  • Extra brede 86-metertanker neemt ruim 4000 kuub mee
  • ‘Podpropellers zijn zuinig en maken ballasten overbodig’

Door Hans Heynen
Schepen met een vergelijkbaar ladingvolume worden gevaren met tenminste drie man; een schipper, stuurman en matroos. De Volharding 6 heeft in de dagvaart voldoende aan een schipper en een matroos. ‘Op die besparing is het schip ook uitgelegd’, zegt algemeen directeur John Kraakman van Koole. ‘De twee 450 kW elektrische podpropellers van Verhaar Omega zorgen bovendien voor een laag brandstofverbruik. Zo besparen we op de twee belangrijkste kostenposten.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer