LNG-tank niet kapot te krijgen

De in binnen- en kustvaart gebruikte cryogene LNG brandstoftanks zijn vrijwel onverwoestbaar. Dat blijkt uit bots- en valtesten die TNO Structural Dynamics in Delft heeft uitgevoerd.

LNG-tank niet kapot te krijgen

IJskoud RVS houdt hoge breukrek

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

LNG-tank niet kapot te krijgen | Schuttevaer.nl

LNG-tank niet kapot te krijgen

De in binnen- en kustvaart gebruikte cryogene LNG brandstoftanks zijn vrijwel onverwoestbaar. Dat blijkt uit bots- en valtesten die TNO Structural Dynamics in Delft heeft uitgevoerd.

LNG-tank niet kapot te krijgen
  • IJskoud RVS houdt hoge breukrek
  • ‘Opmaat naar waterstofeconomie’

Door Hans Heynen
Het voor de constructie van deze tanks gebruikte roestvaste staal (304 en 316L) is zo taai en rekbaar dat het bij een aanvaring zeer sterk kan vervormen zonder te scheuren. ‘De breukrek van dit type RVS bedraagt bij normale temperaturen ruim 40%’, zegt onderzoeker Lex Vredeveldt van TNO Delft. ‘Bij een met LNG gevulde tank met een extreem lage temperatuur van 162 of meer graden onder nul, daalt de breukrek natuurlijk, maar met 20 tot 30% is die dan nog altijd gelijk aan die van scheepsbouwstaal bij normale temperaturen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer