Door
Lies Russel
De IMO ziet de maatregel het liefst al ingevoerd in 2012. Het sub-committee on Ship Design & Equipment van IMO is er sinds 2000 mee bezig. Het committee vindt dat de regelgeving moet worden aangepast, onder meer omdat er steeds meer cruiseschepen varen. En heb je het redmiddel niet nodig voor je eigen mensen, een schip moet ook andere schepen te hulp schieten.
Maar een standaardsysteem voor het redden van drenkelingen is onmogelijk volgens de studenten, onder meer omdat niet alle koopvaardijschepen (groter dan 500 GT) gelijk zijn. ‘Grote schepen met grote vrijboorden, zoals autoschepen zullen veel moeite ondervinden om personen uit het water te halen of van een reddingsvlot te plukken’, aldus de onderzoeksgroep. ‘Ook kunnen bij reddingsacties nieuwe gevaren ontstaan als een groot schip bij een kleine boot moet komen om mensen aan boord te nemen.’
-
Onderzoekers Instituut De Ruyter geven voorkeur aan Rescue Star
Bovendien kleven er volgens de onderzoekers ook bezwaren aan recovery-systemen op zich. Dergelijke systemen kunnen wel aan boord staan, maar zullen waarschijnlijk nooit of zelden worden gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de kennis van het systeem laag zal zijn, aldus de studenten. Het verplichten van reddingsprocedures en -systemen zal ook extra druk leggen op bemanningen en hun kapiteins.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?