Alphens bedrijf bouwt LNG-tank met verdamper voor binnenvaart

Het voor 80% op Liquid Natural Gas (LNG) varende mts Argonon (110 x 16,20 meter) van Deen Shipping komt dit najaar in de vaart. De voor de dual-fuelmotoren van Pon Power benodigde LNG wordt opgeslagen in een grote tank op het dek. Om te voorkomen dat het ijskoude vloeibare aardgas opwarmt en verdampt moet de tank zeer goed worden geïsoleerd.

LNG-tank

Door Hans Heynen
Daarnaast is er een systeem nodig om het extreem koude LNG te verdampen en op de juiste temperatuur te brengen voor toevoer naar de motoren. Opslagtank en verdampingsinstallatie worden gebouwd door Cryonorm Projects uit Alphen aan den Rijn.
Om onder atmosferische druk vloeibaar te blijven moet het LNG minimaal 162 graden Celsius onder nul zijn. Omdat het LNG in de tank van de Argonon onder een druk van drie bar wordt gehouden mag de temperatuur daar ietsjes hoger zijn. ‘Bij die druk is 152 tot 155 graden onder nul voldoende’, zegt directeur Hans Stuker van Cryonorm Projects.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Alphens bedrijf bouwt LNG-tank met verdamper voor binnenvaart | Schuttevaer.nl

Alphens bedrijf bouwt LNG-tank met verdamper voor binnenvaart

Het voor 80% op Liquid Natural Gas (LNG) varende mts Argonon (110 x 16,20 meter) van Deen Shipping komt dit najaar in de vaart. De voor de dual-fuelmotoren van Pon Power benodigde LNG wordt opgeslagen in een grote tank op het dek. Om te voorkomen dat het ijskoude vloeibare aardgas opwarmt en verdampt moet de tank zeer goed worden geïsoleerd.

LNG-tank

Door

Hans Heynen

Daarnaast is er een systeem nodig om het extreem koude LNG te verdampen en op de juiste temperatuur te brengen voor toevoer naar de motoren. Opslagtank en verdampingsinstallatie worden gebouwd door Cryonorm Projects uit Alphen aan den Rijn.
Om onder atmosferische druk vloeibaar te blijven moet het LNG minimaal 162 graden Celsius onder nul zijn. Omdat het LNG in de tank van de Argonon onder een druk van drie bar wordt gehouden mag de temperatuur daar ietsjes hoger zijn. ‘Bij die druk is 152 tot 155 graden onder nul voldoende’, zegt directeur Hans Stuker van Cryonorm Projects.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer