Nieuwe gasolie gevoeliger voor bacteriën

Gasolie voor de binnenvaart is sinds 1 januari gevoeliger voor micro-organismen omdat er geen of nauwelijks (max 0,001%) zwavel in zit. Zwavel is antiseptisch en dat verlaagde tot voor kort de kans op bacteriële besmetting. Wanneer er biologische componenten aan zwavelvrije gasolie worden toegevoegd neemt de gevoeligheid nog verder toe. Biologische brandstof is hygroscopisch (trekt meer water aan) en is daardoor gevoeliger voor vlok- en bacterievorming.

Erik de Vries, directeur van bunkerorganisatie NOVE, raadt aan gasolie te kopen bij bunkerbedrijven die aan de VOS (Stichting Vignet Olie Scheepvaart)-specificaties voldoen (VOS ULS 2011). Zij verkopen gasolie zonder biologische component. Omdat deze gasolie, via opslagtanks of leidingen, wel in contact kan komen met biologische componenten is maximaal 0,3% biologische toevoeging toegestaan. De VOS gasolie voldoet aan de EN 590 specificaties die voor het wegverkeer gelden. ‘Verschil is eigenlijk alleen dat de diesel voor het wegverkeer tot 7% biologische componenten mag bevatten en de gasolie voor de binnenvaart niet.’ Daarom wordt in dit verband gesproken over EN590 B0.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe gasolie gevoeliger voor bacteriën | Schuttevaer.nl

Nieuwe gasolie gevoeliger voor bacteriën

Gasolie voor de binnenvaart is sinds 1 januari gevoeliger voor micro-organismen omdat er geen of nauwelijks (max 0,001%) zwavel in zit. Zwavel is antiseptisch en dat verlaagde tot voor kort de kans op bacteriële besmetting. Wanneer er biologische componenten aan zwavelvrije gasolie worden toegevoegd neemt de gevoeligheid nog verder toe. Biologische brandstof is hygroscopisch (trekt meer water aan) en is daardoor gevoeliger voor vlok- en bacterievorming.

Erik de Vries, directeur van bunkerorganisatie NOVE, raadt aan gasolie te kopen bij bunkerbedrijven die aan de VOS (Stichting Vignet Olie Scheepvaart)-specificaties voldoen (VOS ULS 2011). Zij verkopen gasolie zonder biologische component. Omdat deze gasolie, via opslagtanks of leidingen, wel in contact kan komen met biologische componenten is maximaal 0,3% biologische toevoeging toegestaan. De VOS gasolie voldoet aan de EN 590 specificaties die voor het wegverkeer gelden. ‘Verschil is eigenlijk alleen dat de diesel voor het wegverkeer tot 7% biologische componenten mag bevatten en de gasolie voor de binnenvaart niet.’ Daarom wordt in dit verband gesproken over EN590 B0.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer