Voith Turbo claimt grote stap vooruit bij terugdringing verbruik en CO2-uitstoot

Voith Turbo uit Heidenheim heeft een systeem ontwikkeld om energie uit de restwarmte van dieselmotoren terug te winnen. Hiermee zou de binnen- en kustvaart tot twintig procent brandstof kunnen besparen. Dat onthulde Marcel Flipse, vice-president business development van de maritieme afdeling van Voith Turbo tijdens Rotterdam Maritime.

‘Dit is economisch gezien een hamerslag. Dit is een doorbraak die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot significant omlaag kan brengen’, aldus Flipse.
De energie uit de restwarmte uit de uitlaatgassen wordt teruggewonnen door een nieuw ontwikkelde compacte, tweecilinder stoommachine, een soort double expansion motor, waarvan de zuigers om en om omhoog gaan. Het ‘SteamTrack’ of ‘SteamDrive-System’ is niet alleen voor de scheepvaartmarkt ontwikkeld. Het in verschillende vermogens leverbare systeem is ook geschikt voor goederentreinen en vrachtwagens. ‘Er staat een voor de maritime sector geschikte SteamDrive op de proefstand en er draait ook een SteamDrive op proef in een locomotief’, zegt Flipse. ‘We willen nu twee prototypes in de scheepvaart gaan testen, één in de binnenvaart en één op een shortsea-schip. Wij verwachten dat het systeem in een te berg varend geladen binnenvaartschip een brandstofbesparing oplevert van twintig procent.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Voith Turbo claimt grote stap vooruit bij terugdringing verbruik en CO2-uitstoot | Schuttevaer.nl

Voith Turbo claimt grote stap vooruit bij terugdringing verbruik en CO2-uitstoot

Voith Turbo uit Heidenheim heeft een systeem ontwikkeld om energie uit de restwarmte van dieselmotoren terug te winnen. Hiermee zou de binnen- en kustvaart tot twintig procent brandstof kunnen besparen. Dat onthulde Marcel Flipse, vice-president business development van de maritieme afdeling van Voith Turbo tijdens Rotterdam Maritime.

‘Dit is economisch gezien een hamerslag. Dit is een doorbraak die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot significant omlaag kan brengen’, aldus Flipse.
De energie uit de restwarmte uit de uitlaatgassen wordt teruggewonnen door een nieuw ontwikkelde compacte, tweecilinder stoommachine, een soort double expansion motor, waarvan de zuigers om en om omhoog gaan. Het ‘SteamTrack’ of ‘SteamDrive-System’ is niet alleen voor de scheepvaartmarkt ontwikkeld. Het in verschillende vermogens leverbare systeem is ook geschikt voor goederentreinen en vrachtwagens. ‘Er staat een voor de maritime sector geschikte SteamDrive op de proefstand en er draait ook een SteamDrive op proef in een locomotief’, zegt Flipse. ‘We willen nu twee prototypes in de scheepvaart gaan testen, één in de binnenvaart en één op een shortsea-schip. Wij verwachten dat het systeem in een te berg varend geladen binnenvaartschip een brandstofbesparing oplevert van twintig procent.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer