‘Dit is economisch gezien een hamerslag. Dit is een doorbraak die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot significant omlaag kan brengen’, aldus Flipse.
De energie uit de restwarmte uit de uitlaatgassen wordt teruggewonnen door een nieuw ontwikkelde compacte, tweecilinder stoommachine, een soort double expansion motor, waarvan de zuigers om en om omhoog gaan. Het ‘SteamTrack’ of ‘SteamDrive-System’ is niet alleen voor de scheepvaartmarkt ontwikkeld. Het in verschillende vermogens leverbare systeem is ook geschikt voor goederentreinen en vrachtwagens. ‘Er staat een voor de maritime sector geschikte SteamDrive op de proefstand en er draait ook een SteamDrive op proef in een locomotief’, zegt Flipse. ‘We willen nu twee prototypes in de scheepvaart gaan testen, één in de binnenvaart en één op een shortsea-schip. Wij verwachten dat het systeem in een te berg varend geladen binnenvaartschip een brandstofbesparing oplevert van twintig procent.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?