Geen knikkerbak in Kalithea

Hoewel hij wat meer werk vergt, zou schipper Mattheüs Holen van de Kalithea zijn direct omkeerbare, langzaamlopende MWM niet graag vervangen door een knikkerbak, zoals hij een moderne toerenmaker noemt.

Geen knikkerbak in Kalithea

Schipper Holen zou zijn MWM niet willen missen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Geen knikkerbak in Kalithea | Schuttevaer.nl

Geen knikkerbak in Kalithea

Hoewel hij wat meer werk vergt, zou schipper Mattheüs Holen van de Kalithea zijn direct omkeerbare, langzaamlopende MWM niet graag vervangen door een knikkerbak, zoals hij een moderne toerenmaker noemt.

Geen knikkerbak in Kalithea
  • Schipper Holen zou zijn MWM niet willen missen
  • ‘’s Avonds langzaam de warmte eruit draaien’

Door Heere Heeresma jr.
Door de openstaande luiken van de luchtkoker valt het zonlicht in de machinekamer van de Kalithea (86 x 8,20 meter, 1194 ton, 800 pk MWM). Het droge-ladingschip van schipper Mattheüs Holen (1963) en zijn vrouw Heidi Holen-Van den Heuvel (1974) werd in 1959 als Dea 5 voor Dea Brennstoffhandel GmbH op de Mombach Rheinwerft in Mainz-Mombach gebouwd. De zescilinder MWM 348 is van hetzelfde bouwjaar. ‘Echte pk’s’, noemt schipper Holen de 800 pk, want er zit geen koppeling tussen de schroefas en de motor. ‘Je hebt er een klein beetje meer werk aan dan met een normale motor, maar ik zou hem niet willen missen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer