Buurthuiswerker in de vaart

Jos Meijer kocht in 1980 de spits Essex. Afra Wijnhoven kwam later als matroos aan boord en werd Jos’ levensgezellin. Beiden komen uit de sociale sector, maar trokken altijd al naar het water. Ze willen laten zien dat het kleine, oudere binnenvaartschip ondanks de milieueisen een toekomst heeft.

Buurthuiswerker in de vaart

Jos en Afra geloven in een toekomst voor de spits

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Buurthuiswerker in de vaart | Schuttevaer.nl

Buurthuiswerker in de vaart

Jos Meijer kocht in 1980 de spits Essex. Afra Wijnhoven kwam later als matroos aan boord en werd Jos’ levensgezellin. Beiden komen uit de sociale sector, maar trokken altijd al naar het water. Ze willen laten zien dat het kleine, oudere binnenvaartschip ondanks de milieueisen een toekomst heeft.

Buurthuiswerker in de vaart
  • Jos en Afra geloven in een toekomst voor de spits
  • ‘Ik dacht: ik neem een matroos en ze is nooit meer weggegaan’

Door Heere Heeresma jr.
De spits Essex (38,84 x 5,05 meter, 343 ton, 150 pk Deutz of 50 kW Baumüller-elektromotor, gevoed door een 50 kW Hatz-generator) van Jos Meijer en Afra Wijnhoven werd in 1929 onder haar huidige naam gebouwd bij Hellemans in Boom. Naar een Belgische schipperstraditie is ze vernoemd naar een gezonken schip, een Engels oorlogsschip; gezonken schepen kunnen immers niet nog een keer zinken. De Essex is geregeld in het nieuws vanwege haar hybride voortstuwing.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer