Tastbare herinnering aan schipbrug Vianen

Oude Vreeswijkers én Vianezen zullen vast opveren bij het zien van dit schip met haar hoge witte opbouw en grote voordek. Het is het machine-brugschip van de roemruchte schipbrug tussen Vreeswijk en Vianen. Begin deze maand arriveerde ze bij Museumwerf Vreeswijk.

Tastbare herinnering aan schipbrug Vianen

Van oudsher zorgden veerponten voor de verbinding over de Lek tussen Vreeswijk en Vianen. Maar naarmate het landverkeer groeide ontstonden lange wachttijden voor de pont. In 1840 kwam de oplossing voor dit probleem. Er werd een schipbrug aangelegd, tot groot verdriet van de schippers. Zo’n drijvende brug vormde een obstakel die de doorvaart ernstig belemmerde. Om de schipbrug te passeren, moesten zij wachten tot een deel ervan ertussenuit was gehaald. Dat verhalen gebeurde met de hand, met ankers en lieren. Dit was een zwaar karwei. Het openen van de brug, het doorvaren van de schepen en het sluiten daarna, nam wel drie kwartier in beslag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tastbare herinnering aan schipbrug Vianen | Schuttevaer.nl

Tastbare herinnering aan schipbrug Vianen

Oude Vreeswijkers én Vianezen zullen vast opveren bij het zien van dit schip met haar hoge witte opbouw en grote voordek. Het is het machine-brugschip van de roemruchte schipbrug tussen Vreeswijk en Vianen. Begin deze maand arriveerde ze bij Museumwerf Vreeswijk.

Tastbare herinnering aan schipbrug Vianen

Van oudsher zorgden veerponten voor de verbinding over de Lek tussen Vreeswijk en Vianen. Maar naarmate het landverkeer groeide ontstonden lange wachttijden voor de pont. In 1840 kwam de oplossing voor dit probleem. Er werd een schipbrug aangelegd, tot groot verdriet van de schippers. Zo’n drijvende brug vormde een obstakel die de doorvaart ernstig belemmerde. Om de schipbrug te passeren, moesten zij wachten tot een deel ervan ertussenuit was gehaald. Dat verhalen gebeurde met de hand, met ankers en lieren. Dit was een zwaar karwei. Het openen van de brug, het doorvaren van de schepen en het sluiten daarna, nam wel drie kwartier in beslag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer