Milieu-investering moet lonen

Kees de Vette vaart op de 3000-tonner Condor. Hij investeerde de afgelopen jaren stapsgewijs in het milieuvriendelijker maken van zijn schip, maar vindt daarbij wel dat hij de investeringen moet kunnen terugverdienen. Zo liet hij in 2007 een nieuw voorschip aan zijn schip zetten, waardoor zij een stuk vlotter ligt en heeft hij momenteel een kant van de machinekamer op GTL staan.

Milieu-investering moet lonen

Kees de Vette heeft goede ervaringen met GTL

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Milieu-investering moet lonen | Schuttevaer.nl

Milieu-investering moet lonen

Kees de Vette vaart op de 3000-tonner Condor. Hij investeerde de afgelopen jaren stapsgewijs in het milieuvriendelijker maken van zijn schip, maar vindt daarbij wel dat hij de investeringen moet kunnen terugverdienen. Zo liet hij in 2007 een nieuw voorschip aan zijn schip zetten, waardoor zij een stuk vlotter ligt en heeft hij momenteel een kant van de machinekamer op GTL staan.

Milieu-investering moet lonen
  • Kees de Vette heeft goede ervaringen met GTL
  • ‘Stiller en minder roetuitstoot’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
De Condor beschikt namelijk over twee dezelfde Mitsubishi-motoren, waardoor hij goed kan vergelijken. De kant die op GTL draait is aanmerkelijk stiller en schoner, valt hem op. ‘Ik heb een hoofdmotor en een aggregaat op GTL draaien, die stoten minder roet uit. Ook merk ik dat zij minder decibels produceren. Je hoort echt verschil bij het starten. In de toekomst wil ik misschien alles op GTL hebben. Nu is het schip in elk geval al milieuvriendelijker geworden.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer