41 jaar op hetzelfde schip

Henk en Gerlof Oosta varen op hun poederstoftanker Ichthus. Ze lieten het schip in 2009 met acht meter verlengen, omdat het voorste ruim groot onderhoud nodig had en ze daarmee 600-tonspartijen konden laden. Het is de bedoeling dat Henk over een paar jaar stopt en Gerlof het bedrijf alleen voortzet. Henk vaart al 41 jaar op dit schip.

41 jaar op hetzelfde schip
  • Opvolger staat in de startblokken
  • ‘Geef even door wanneer je vertrekt van de ligplaats’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Gerlof is sinds 2007 mede-eigenaar. Voordat hij die stap nam voer hij een jaar bij zijn vader in loondienst om te kijken of hun karakters niet teveel botsten, maar dat bleek niet het geval. Hij wilde als kind al varen, nadat bleek dat een carrière als profvoetballer er niet in zat. ‘Wij wonen in Bedum en ik speelde in de F’jes kort met Arjan Robben, maar hij had iets meer talent. Varen was wel haalbaar.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

41 jaar op hetzelfde schip | Schuttevaer.nl

41 jaar op hetzelfde schip

Henk en Gerlof Oosta varen op hun poederstoftanker Ichthus. Ze lieten het schip in 2009 met acht meter verlengen, omdat het voorste ruim groot onderhoud nodig had en ze daarmee 600-tonspartijen konden laden. Het is de bedoeling dat Henk over een paar jaar stopt en Gerlof het bedrijf alleen voortzet. Henk vaart al 41 jaar op dit schip.

41 jaar op hetzelfde schip
  • Opvolger staat in de startblokken
  • ‘Geef even door wanneer je vertrekt van de ligplaats’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Gerlof is sinds 2007 mede-eigenaar. Voordat hij die stap nam voer hij een jaar bij zijn vader in loondienst om te kijken of hun karakters niet teveel botsten, maar dat bleek niet het geval. Hij wilde als kind al varen, nadat bleek dat een carrière als profvoetballer er niet in zat. ‘Wij wonen in Bedum en ik speelde in de F’jes kort met Arjan Robben, maar hij had iets meer talent. Varen was wel haalbaar.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer