-
Niet aanmelden via internet levert 100 euro boete op
-
‘En ik ben niet de enige hè’
Door Heere Heeresma jr.
Toen werd het havengeld voor de Let’s Go (55 x 6,64 meter, 610 ton, Volvo Penta 450 pk) namelijk verhoogd met een boete van 100 euro voor het niet tijdig aanmelden via internet. Dagnelie kwam 10 juni 2015 sojapellets voor Hasselt laden in de Mercuriushaven. ‘Ik heb me per marifoon aangemeld bij Schellingwoude’, vertelt de Franstalige Belg. ‘Ik heb Haven Amsterdam gemeld dat ik in de Oude Houthaven ging liggen, want hier is het rustig. Vervolgens ben ik naar de Mercuriushaven gevaren, waar ik de nacht heb doorgebracht. Daarna ben ik weggevaren en heb me afgemeld. En toen ik de factuur kreeg, zat er bovenop het liggeld een boete van 100 euro. Ik heb gebeld om te vragen waarom. Ze zeiden omdat ik me niet heb aangemeld via internet. Ik wist niet dat dat moest. Ze zeiden dat ze een brief hadden gestuurd aan al hun klanten. Ik heb niets ontvangen. Ik heb met twee e-mails protest aangetekend. En toen was kreeg ik thuis een brief van een deurwaarder.’
Uit de brief blijkt dat het havengeld van 59,32 euro is verhoogd met een toeslag van 100 euro voor ‘het niet tijdig doen van opgave binnenhavengeld’. Het totaal was met de kosten opgelopen tot 234,32 euro.
Grap
Heeft hij betaald? ‘Ah! Ik was wel gedwongen te betalen.’ Wat is zijn gevoel erover? ‘C’est ne pas juste (het is niet correct).’ Kwam hij vaak in Amsterdam? ‘Niet vaak, een keer per jaar. Maar ik ben niet de enige, hè. Ik heb veel vrienden die dezelfde blague (grap) hebben meegemaakt. In Antwerpen is alles goed aangegeven op borden. Van Rotterdam heb ik wel een brief gehad, alleen helaas in het Nederlands. Maar als je het in Rotterdam niet goed doet, is het maar 25 euro boete.’
Heeft hij zich deze reis wel via internet aangemeld? ‘Jazeker. Het is heel makkelijk, alles staat in het Frans. Als ze me hadden gewaarschuwd, was er geen probleem geweest. Nu kostte het me 100 euro boete plus de kosten.’