Altijd je koppie erbij houden

Het lijkt eenvoudig, met een bevoorrader heen en weer varen naar een offshoreplatform. Maar volgens kapitein Harke Houtsma is het tegendeel waar. En met zijn meer dan 30 jaar ervaring in de offshore-industrie weet hij precies waarover hij praat. De scheepvaart in deze sector is complex en dient conform talloze regels, procedures en protocollen te gebeuren. Zowel buitengaats als in de haven.

Altijd je koppie erbij houden

UT-boten zijn de werkpaarden in de offshore

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Altijd je koppie erbij houden | Schuttevaer.nl

Altijd je koppie erbij houden

Het lijkt eenvoudig, met een bevoorrader heen en weer varen naar een offshoreplatform. Maar volgens kapitein Harke Houtsma is het tegendeel waar. En met zijn meer dan 30 jaar ervaring in de offshore-industrie weet hij precies waarover hij praat. De scheepvaart in deze sector is complex en dient conform talloze regels, procedures en protocollen te gebeuren. Zowel buitengaats als in de haven.

Altijd je koppie erbij houden
  • UT-boten zijn de werkpaarden in de offshore
  • Harke Houtsma zit al 46 jaar op zee

Door Paul Schaap
Op zijn 15de zat Harke Houtsma (61) al op zee. ‘Na in Delfzijl de zeevaartschool te hebben gevolgd, heb ik vanaf 1969 op coasters gevaren voor onder meer Rederij Holwerda en Noordlijn. In 1984 heb de overstap naar de offshore-industrie gemaakt en ben ik in Den Helder voor Seateam gaan werken. Dit heeft tot 1998 geduurd. In al die jaren heb ik op al hun survey- en duikondersteuningsvaartuigen gevaren. In dat jaar ben ik voor Workships Contractors uit Rotterdam gaan werken. Eerst op bevoorraders, maar toen die werden verkocht op gecharterde ankerbehandelaars uit Moermansk. Neftegaz-boten, die oorspronkelijk waren gebouwd om waar ook ter wereld in problemen geraakte Russische onderzeeboten hulp te verlenen. Er zijn er destijds zo’n 72 van gebouwd en veel zijn uiteindelijk in de offshore-industrie terechtgekomen. Voor Workships Contractors heb ik zowel op de Noordzee als offshore Nigeria en Libië gewerkt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer