Klandizie wil alles weten over verleden Brandaris

Tussen de twee wereldoorlogen is de geschiedenis van de Brandaris uit Kampen verloren gegaan. Twee nieuwe eigenaren, die aan het eind van hun werkzame leven de eerste stappen in de chartervaart zetten, proberen de historie van de topzeilschoener weer compleet te maken.

Klandizie wil alles weten over verleden Brandaris

Nieuwe eigenaren geven hun carrière geheel andere wending

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Klandizie wil alles weten over verleden Brandaris | Schuttevaer.nl

Klandizie wil alles weten over verleden Brandaris

Tussen de twee wereldoorlogen is de geschiedenis van de Brandaris uit Kampen verloren gegaan. Twee nieuwe eigenaren, die aan het eind van hun werkzame leven de eerste stappen in de chartervaart zetten, proberen de historie van de topzeilschoener weer compleet te maken.

Klandizie wil alles weten over verleden Brandaris
  • Nieuwe eigenaren geven hun carrière geheel andere wending
  • In 1985 van de sloop gered in Berlijn

Door Michiel Satink
De regen slaat neer in de haven van Genemuiden. Eén zijde van de u-vorm van de haven wordt vrijwel geheel in beslag genomen door de Brandaris, wier masten boven de huizen uittorenen. Vorige winter lag het zeilschip er ook. ‘De burgemeester vroeg meteen in de lente: je komt komende winter toch wel weer? Hij woont hier tegenover’, zegt Giel Timmerman. Samen met Jack Grondel is hij de nieuwe eigenaar van de Brandaris. Iets wat gezien hun verleden een opmerkelijke stap mag worden genoemd. Timmerman verkocht recent zijn assurantiekantoor in Genemuiden. De heren leerden elkaar kennen op het water. ‘Dat was 20 jaar geleden tijdens het sloeproeien’, weet Timmerman. Hij is zelf geen onbekende in de maritieme wereld. Zo is hij een van de oprichters van Sail Kampen. Zijn zoon, Nikki Timmerman, is eigenaar van de charterschepen Hester en de viermaster Summertime. De Brandaris was ook van hem, maar hij wilde ervan af. ‘Het plan iets te doen met chartervaart kwam door dit schip’, zegt Grondel. Hij was tot voor kort eigenaar van een jachthaven in Zwartsluis. Timmerman wilde dit schip niet kwijt uit Kampen en omgeving. ‘Toen Giel zei: dit laat ik niet gebeuren, zei ik dat ik zou meedoen. Maar dan niet als hobby, we gaan dit professioneel oppakken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer