‘Heel happy om terug te zijn’

Sally Johnson voer in de jaren ‘90 met haar man Bill Burstall op de vrachtklipper Twee Gebroeders. Toen de schippersbeurs ophield keerden ze terug naar Schotland. Na de dood van Bill wilde Sally weer gaan varen en nu is ze stuurvrouw op de spits Ideaal. ‘Misschien is dit een nieuw begin.’

'Heel happy om terug te zijn'

Schotse stuurvrouw na 15 jaar terug in de binnenvaart

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Heel happy om terug te zijn’ | Schuttevaer.nl

‘Heel happy om terug te zijn’

Sally Johnson voer in de jaren ‘90 met haar man Bill Burstall op de vrachtklipper Twee Gebroeders. Toen de schippersbeurs ophield keerden ze terug naar Schotland. Na de dood van Bill wilde Sally weer gaan varen en nu is ze stuurvrouw op de spits Ideaal. ‘Misschien is dit een nieuw begin.’

'Heel happy om terug te zijn'
  • Schotse stuurvrouw na 15 jaar terug in de binnenvaart
  • ‘Mooie herinneringen aan tijd op klipper Twee Gebroeders’

Door Heere Heeresma jr.
Ondanks de beperkte ruimte en voorzieningen is Sally (1965) erg gelukkig in het vooronder van de spits Ideaal van schipper William de Wijs. Ze is blij terug te zijn in de Nederlandse binnenvaart en in het bijzonder in de vaart op Frankrijk. Zo’n 15 jaar geleden was ze met Bill (1964-2015) eigenaar van de Twee Gebroeders, waarmee ze voornamelijk op Frankrijk voeren. De Schotse Sally zeilde al van jongs af aan en leerde de Engelse Bill kennen toen ze allebei als scheepsmaat op het tallship Lord Nelson voeren, dat met lichamelijk gehandicapten vaart. Via kennissen in de Nederlandse binnenvaart begonnen Sally en Bill in 1990 als opstappers met het plan het zelfvertrouwen en de ervaring op te doen om bij de bank een hypotheek voor een eigen schip te krijgen. Ze begonnen op de Kempenaar Pax die tussen Nederland en België voer. Daarna volgden tal van spitsen, waaronder de Ami, de Deux Amis, de Piu Allegro en de Vamos. ‘Toen we in Frankrijk waren, wisten we dat we dit werk prefereerden boven het Kempenaarwerk’, vertelt Sally, die goed Nederlands verstaat en spreekt. Ze haalden hun vaaruren en schipperspapieren en kochten in 1991 de klipper Twee Gebroeders van schipper Gijs Hak. De Twee Gebroeders (38,71 x 5,10 meter) werd in 1906 voor H. Schrijfsma gebouwd bij De Goede in Doesburg. Ze had een laadvermogen van 255 ton en een 205 pk Scania met turbo uit 1970. ‘Het was een heel moeilijk schip voor Frankrijk, het was ongunstig qua breedte en diepgang. Bij een sluis tussen Chalons-sur-Marne en Vitry moesten we onszelf uithakken, want we hadden net nieuwe strips op de huid laten zetten en toen we in de sluis omhoog kwamen, kwamen we vast te zitten. We hebben een zondag doorgebracht met het uithakken van een groef door de sluismuur.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer