Tjalk Zorg met Vlijt aan banden gelegd

Cas Korver (68) is al meer dan 35 jaar zeilcharterschipper. Vanaf het begin vaart hij met de tjalk Zorg met Vlijt over IJsselmeer en Waddenzee. De laatste jaren voor boekingskantoor Naupar vanuit Enkhuizen.

Tjalk Zorg met Vlijt aan banden gelegd

Onlangs lag het werk echter even stil. Onderweg op het Wad kreeg de Zorg met Vlijt een probleem met de schroefas en moest met de Duitse passagiers en al een paar dagen worden drooggezet bij Lex Tichelaar van Scheepsreparatie Friesland (SRF).
De tjalk werd in hijsbanden gehangen. ‘Ineens wilde het roer niet meer draaien en de motor kwam niet rond’, vertelt Korver. De kruiskoppeling tussen motor en schroefas was losgekomen. De as zakte daardoor een stuk naar achteren en blokkeerde schroef en roer. We zijn van Den Oever naar de werf gesleept. We wilden graag naar SRF, want daar weten ze wat de chartervaart nodig heeft.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tjalk Zorg met Vlijt aan banden gelegd | Schuttevaer.nl

Tjalk Zorg met Vlijt aan banden gelegd

Cas Korver (68) is al meer dan 35 jaar zeilcharterschipper. Vanaf het begin vaart hij met de tjalk Zorg met Vlijt over IJsselmeer en Waddenzee. De laatste jaren voor boekingskantoor Naupar vanuit Enkhuizen.

Tjalk Zorg met Vlijt aan banden gelegd

Onlangs lag het werk echter even stil. Onderweg op het Wad kreeg de Zorg met Vlijt een probleem met de schroefas en moest met de Duitse passagiers en al een paar dagen worden drooggezet bij Lex Tichelaar van Scheepsreparatie Friesland (SRF).
De tjalk werd in hijsbanden gehangen. ‘Ineens wilde het roer niet meer draaien en de motor kwam niet rond’, vertelt Korver. De kruiskoppeling tussen motor en schroefas was losgekomen. De as zakte daardoor een stuk naar achteren en blokkeerde schroef en roer. We zijn van Den Oever naar de werf gesleept. We wilden graag naar SRF, want daar weten ze wat de chartervaart nodig heeft.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer