Veel geheimzinnigheid rond cijfers en feiten

Erik Vrijdag, de kersverse schipper van de spits Albemar, staat op het punt aan zijn tweede reis te beginnen. De oud-militair bereidde zich met een bijna militaire operatie voor op het schippersbestaan. Het inwinnen van zakelijke informatie in de gesloten spitsenwereld was een avontuur op zich. ‘De ene schipper liegt nog harder dan de andere.’

Veel geheimzinnigheid rond cijfers en feiten
  • Oud-militair stapt goed voorbereid in spitsenvaart
  • ‘Maanden gegoogled om kennis te vergaren’

Door Heere Heeresma jr.
Vrijdag (1963) komt uit een familie van schippers en was tot voor kort slechts de negende niet-varende Vrijdag van de 169 mannelijke Vrijdagen die er zijn geweest. Erik is opgeleid tot scheepskok, maar heeft vanaf zijn diensttijd bij Defensie gewerkt, eerst als kok en hofmeester, later als materiaalbeheerder van sportmaterialen. Toen er in 2012 weer een reorganisatie aankwam, besloot hij buiten Defensie naar werk te zoeken. Als hobby voer hij toentertijd met het Rijksvaartuig 29 en de Soemba, museale oud-Defensieschepen, en in eerste instantie dacht hij aan werk op een havensleepboot of andere kleine binnenvaart. ‘Maar daar gebruiken ze eigenlijk allemaal gepensioneerden voor die uit de beroepsvaart komen.’ Het alternatief, de continuvaart op tankers en containerschepen, viel niet te combineren met zijn relatie. Samen met zijn vriendin, Ellen van der Kroon (1964), begon hij zich te oriënteren op de koop van een klein vrachtschip.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer