Van tankauto naar tankvaart

Ton Bosch vaart na een carrièremove en de daarbij behorende opleiding als kapitein op de binnenvaarttanker Cayman. Intussen vaart hij al een jaar of 15, maar daarvoor was hij tankwagenchauffeur en reed hij met vloeibare gassen. Zijn varende carrière begon in de zeilchartervaart.

Van tankauto naar tankvaart

‘Tankvaart beduidend ingewikkelder dan wegvervoer’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Van tankauto naar tankvaart | Schuttevaer.nl

Van tankauto naar tankvaart

Ton Bosch vaart na een carrièremove en de daarbij behorende opleiding als kapitein op de binnenvaarttanker Cayman. Intussen vaart hij al een jaar of 15, maar daarvoor was hij tankwagenchauffeur en reed hij met vloeibare gassen. Zijn varende carrière begon in de zeilchartervaart.

Van tankauto naar tankvaart
  • ‘Tankvaart beduidend ingewikkelder dan wegvervoer’
  • ‘Chartervaart is slecht betaalde seizoensarbeid’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘Ik ging altijd als klant mee met zeilcharterschepen en kreeg de kans over te stappen. Ik ben toen naar de zeevaartschool in Enkhuizen gegaan. Nadat ik mijn huis vanwege relatieproblemen had verkocht, ben ik als matroos in de chartervaart begonnen.’
Bosch voer een aantal jaar als matroos en klom uiteindelijk op naar schipper. Zijn laatste charterschip heette Ideaal. Hij besloot de aanvullende binnenvaartmodules te halen, omdat de chartervaart minder zekerheden bood. ‘De chartervaart is uiteindelijk slecht betaalde seizoensarbeid. Daarom maakte ik de overstap naar vrachtvaart. Ik ben via een droge-ladingschip, waar ik kort werkte, en de containervaart in de tankvaart terechtgekomen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer