Een stap voor de opvolger

Corry Hazewindus en André Dekker varen sinds december 2008 op de 1500-tonner Readiness. Ze verkochten hun vorige schip, omdat ze nog een keer een stap wilden maken voor hun zoon Arjan, als hij het bedrijf wilde overnemen. Intussen is hij bijna klaar met de BOL kapitein/managersopleiding van het STC en komt hij in juni vast aan boord.

Een stap voor de opvolger

‘Aankomende schippers moeten leren op hun strepen te staan’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Een stap voor de opvolger | Schuttevaer.nl

Een stap voor de opvolger

Corry Hazewindus en André Dekker varen sinds december 2008 op de 1500-tonner Readiness. Ze verkochten hun vorige schip, omdat ze nog een keer een stap wilden maken voor hun zoon Arjan, als hij het bedrijf wilde overnemen. Intussen is hij bijna klaar met de BOL kapitein/managersopleiding van het STC en komt hij in juni vast aan boord.

Een stap voor de opvolger
  • ‘Aankomende schippers moeten leren op hun strepen te staan’
  • ‘Te weinig ligplaatsen boven Koblenz’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Het was in 2008 lang niet zeker of Arjan wilde gaan varen. Hij vond van wel, maar zijn ouders vonden van niet. Hij zat toen nog op de HAVO. ‘Wij vonden het belangrijk dat hij eerst zoveel mogelijk leerde, omdat hij zijn hele leven nog kon varen’, vertellen zijn ouders. Ze zijn redelijk tevreden over de school van hun zoon. Er is weinig uitval, want van de klas van 25 leerlingen waarmee Arjan begon, hebben 17 de examenklas gehaald. Van de uitvallers is een deel verder gegaan met de schippersopleiding en dus ook niet helemaal uit beeld verdwenen. Inmiddels loopt hun zoon de laatste walstage bij Imperial. Het enige wat in hun ogen beter kan, is de begeleiding bij de vaarstages. ‘Een klasgenoot van hem mocht tijdens zijn stage voor schipper nauwelijks varen en werd als poetsmatroos gebruikt, terwijl het bij die laatste stage de bedoeling is dat ze juist heel veel varen, omdat het de stage voor schipper is. Wij namen onze zoon ook mee met papieren halen, zodat hij leert dat hij op zijn strepen moet staan, omdat je anders geen losverklaring krijgt. Je moet ze betrekken bij de dagelijkse gang van zaken. Dat is dus niet overal zo.’
Om die reden wachten ze ook tot juni met de renovatie van de kopschroefruimte. ‘Dan is onze zoon aan boord. We vinden het belangrijk dat hij dat ook meemaakt en ook zijn zegje kan doen. Daar leert hij ook weer van.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer