‘Op het verkeerde paard gewed’

Charterschipper Heine van der Molen kocht de Store Baelt in 2003 met het plan er onder Duitse zeekeur mee op de Oostzee te gaan varen. Door de onverwacht aangescherpte Duitse keuringseisen zag hij zich genoodzaakt zijn plan bij te stellen.

'Op het verkeerde paard gewed'

Hoe het ‘snode plan’ om onder Duitse zeekeur te varen in duigen viel

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Op het verkeerde paard gewed’ | Schuttevaer.nl

‘Op het verkeerde paard gewed’

Charterschipper Heine van der Molen kocht de Store Baelt in 2003 met het plan er onder Duitse zeekeur mee op de Oostzee te gaan varen. Door de onverwacht aangescherpte Duitse keuringseisen zag hij zich genoodzaakt zijn plan bij te stellen.

'Op het verkeerde paard gewed'
  • Hoe het ‘snode plan’ om onder Duitse zeekeur te varen in duigen viel
  • ‘Duitse ambtenaren ineens heel voorzichtig geworden’

Door Heere Heeresma jr.
Van der Molen (1972) vaart met zijn als schoener getuigde charterschip Store Baelt vanuit Harlingen op het IJsselmeer en de Waddenzee. De Store Baelt werd in 1928 onder de naam Drittura als motorkustvaarder met hulpzeil voor rekening van D.R. Kajuiter gebouwd op de werf van J. Vos & Zn. in Groningen. Kajuiter voer vracht op de Noordzee en Oostzee, maar kwam ook op de Atlantische Oceaan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog lag de Drittura in Engeland, waar ze werd ingezet als balloonship tegen Stuka-duikbommenwerpers. Bij Operation Neptune, de bevoorradingsoperatie direct na D-Day, vervoerde het schip troepen en voorraden naar Normandië. ‘Bij de grote storm van 1953 zat zij op de Noordzee’, vertelt Van der Molen. ‘Er zijn schepen om haar heen vergaan, maar zij had zo’n lengte dat ze heel mooi over de golven heen tokkelde.’
In 1969 werd Drittura sportvisser en in 1994 werd ze omgebouwd tot zeilend charterschip en herdoopt in Store Baelt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer